2009-08-15, 15:48
Medlem
Idde89s avatar
Hejsan, ska snart om två veckor börja mina studier till Datateknik, en utav de första kurserna som jag ska börja med är digitalteknik. Jag har sökt lite på nätet om detta och hittat lite som boolesk algebra och booleska funktioner. Men jag vet inte om det är det första man lär sig innom digitaltekniken. Någon som vet om vad är det första man börjar läsa på digitalteknik kursen dvs de allra mest grundläggande?

Har ni någon bra länk till det så dela med er vill provsmaka lite på ämnet innan det börjar på allvar
Citera
2009-08-15, 19:27
Medlem
Det första ni kommer lära er är förmodligen hur man hanterar binära och hexadecimala tal. Samtidigt som ni börjar gå igenom logiska grindar t.ex OR-grinden eller AND-grinden. Ni kommer sedan använda er av bolesk algebra för att kunna få fram ett uttryck på en krets t.ex.

karnaughdiagram är en mycket stor del av kursen så jag rekommenderar att du försöker förstå dig på dem så fort som möjligt då dem används nästan överallt.
Citera
2009-08-18, 01:56
Medlem
Idde89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Red-nuht
Det första ni kommer lära er är förmodligen hur man hanterar binära och hexadecimala tal. Samtidigt som ni börjar gå igenom logiska grindar t.ex OR-grinden eller AND-grinden. Ni kommer sedan använda er av bolesk algebra för att kunna få fram ett uttryck på en krets t.ex.

karnaughdiagram är en mycket stor del av kursen så jag rekommenderar att du försöker förstå dig på dem så fort som möjligt då dem används nästan överallt.

tack så jätte mycket för svaret, ska börja google direkt på de du nämnt någon mer som vill tillägga något så e de bara till att skriva
Citera
2009-08-18, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idde89
tack så jätte mycket för svaret, ska börja google direkt på de du nämnt någon mer som vill tillägga något så e de bara till att skriva

Mitt tips är att lägga förberedelserna någon annan stans, i regel brukar grundläggande digitalteknik/digitaldesign vara pruttenkelt.
Citera
2009-08-18, 10:38
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idde89
  • De Morgans lagar
  • vippor
  • halv- och heladderare
Eftersom du är ute i god tid kan du passa på att skaffa kurslitteraturen redan nu, så slipper du ta tid med det sedan. Du kanske till och med kan börja läsa lite i den. Detta vill jag lämna som allmänt tips inför dina stundande studier: Läs igenom det aktuella avsnittet innan föreläsningen (inte nödvändigtvis jättenoggrant) så har du lättare att hänga med under föreläsningen och vet vad du tyckte var oklart i boken och därför ska lyssna särskilt efter.
Senast redigerad av Bromskloss 2009-08-18 kl. 10:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in