Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-15, 15:14
Medlem
Jag kan inte förstå varför ni hatar oss katoliker så mycket?
Vi har samma Gud, samma profeter och lika värderingarna som er.
Vi tror på att jesus var Guds son och att han var en profet.

Hoppas på en seriös diskussion.
----------------------------------------
Jag blev inspirerad av trådarna:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=958506
https://www.flashback.org/showthread.php?t=980402

För 4~5 år sen flyttade jag hit från Frankrike och sedan dess har jag inte träffat en enda svensk som gillar katoliker. Vad beror det på?
Citera
2009-08-15, 15:15
Medlem
Afrokamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freshbacken
Jag kan inte förstå varför ni hatar oss katoliker så mycket?
Vi har samma Gud, samma profeter och lika värderingarna som er.
Vi tror på att jesus var Guds son och att han var en profet.

Hoppas på en seriös diskussion.
----------------------------------------
Jag blev inspirerad av trådarna:
https://www.flashback.org/showthread.php?t=958506
https://www.flashback.org/showthread.php?t=980402

För 4~5 år sen flyttade jag hit från Frankrike och sedan dess har jag inte träffat en enda svensk som gillar katoliker. Vad beror det på?

Whats there to like? Inte speciellt lätt att gilla vuxna människor som tror att sagor är for real.
Citera
2009-08-15, 15:17
Bannlyst
Men fransmän är väl inte så religiösa av sig? Många ser väl ner på kyrkan också?

Där har kyrkan en liten roll vad det gäller högtider+skolor.
Citera
2009-08-15, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afrokamel
Whats there to like? Inte speciellt lätt att gilla vuxna människor som tror att sagor är for real.

Gilla är kanske inte ett rätt ord men varför hatar ni oss då?
Citera
2009-08-15, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rani Mraz
Men fransmän är väl inte så religiösa av sig? Många ser väl ner på kyrkan också?

Där har kyrkan en liten roll vad det gäller högtider+skolor.

Nej, vi är inte religiösa.
Men det känns som om det är fel att vara katolik, ibland får man konstiga vibbar från svenskar när man säger att man är katolik. Jag har alltid undrat varför det är så.
Citera
2009-08-15, 15:33
Medlem
Dr.Elmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freshbacken
Gilla är kanske inte ett rätt ord men varför hatar ni oss då?
Vem är "ni" i denna frågan? Protestanter? Ateister?
Jag är själv ateist, och ogillar alla som tror på gud och sina heliga skrifter. Eller kanske inte riktigt ogillar, jag förstår mig bara inte på riktigt hur ni tänker. Tycker inte religion passar in i dagens samhälle.

Hatar gör jag i alla fall inte...
Citera
2009-08-15, 15:36
Medlem
Vem fan hatar katoliker igentligen? Inte övriga kristna iallafall. Katoliker är inte diskriminerade eller något sådant, inte på samma sätt som icke-kristna är. Bara löjligt att göra en tråd där du försöker få folk att tro att katoliker är hatade.
Citera
2009-08-15, 15:44
Medlem
Larsjudens avatar
Kan väl inte säga att jag hatar men Katolicismen har ju förtryckt väldigt mycket genom åren, har många konstiga regler som innebär kvinnoförtryck och förföljelser av oliktänkande osv(iaf om man ska tolka reglerna till 100%). Sedan gillar jag inte alla pedofilpräster och dylikt...
Citera
2009-08-15, 16:01
Medlem
Sigge.Sorks avatar
Jag hatar allt vad religion heter. Religion är ett påhitt för att styra människan. Det är dikt och förbannad lögn.

Det är utövarna av religion jag hatar. Muslimer är värst, katoliker kommer på andra plats.
Citera
2009-08-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigge.Sork
Jag hatar allt vad religion heter. Religion är ett påhitt för att styra människan. Det är dikt och förbannad lögn.

Det är utövarna av religion jag hatar. Muslimer är värst, katoliker kommer på andra plats.

Jaha, vad är det som skiljer oss från kristna då? Om vi kommer på andra plats då gissar jag väl att kristna är med oss. För övrigt skulle jag vilja veta vad du tycker om jehovas vittnen, buddhister osv...
Citera
2009-08-15, 17:35
Medlem
Att folk kan ge sneda blickar kan ha att göra med att det är ovanligare med katolicism i Sverige än den mer traditionella protestantismen.

Att andra kristna (protestanter) ger sneda blickar beror nog på att det är en viss rivalitet, de två emellan och det är självklart sammankopplat med att de har olika syn på vissa saker, varför skulle de vilja att ett felaktigt synsätt skulle invadera på deras mark?

Även små saker kan leda till osämja.

Jag vet inte om man ska kalla det "hat", synsätten i mellan. Ja, det finns säkert de som hatar katoliker, lika säkert finns det katoliker som hatar protestanter men jag tror inte att det är normen bland någon av dem.

Jag tror dock inte att icke kristna/icke religiösa tycker mer eller mindre om katoliker än andra kristna, i allmänhet alltså.
Citera
2009-08-15, 17:53
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag hatar inte katoliker men jag igillar att katolicismen försöker ge en sken av att det skulle vara en kristen gren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in