2009-08-15, 08:50
Medlem
BloodBrides avatar
Citat:
2000: En 16-årig pojke hugger ihjäl en tältande 10-årig flicka i Orrefors och skadar hennes kamrat.
2001: En 13-årig flicka i Höganäs blir ihjälslagen av sin 15-årige skolkamrat.
2004: Två tonåringar, 17 och 18 år, misshandlar grovt två 18-åriga kvinnor på Hallandsåsen. De kör i väg med kvinnornas bil och lämnar dem att dö i snön.
2005: En 17-årig flicka och hennes pojkvän dödar flickans mamma och skadar pappan svårt i Gislaved.
2006: En 17-årig flicka knivdödar en 16-årig pojke i Örebro.
2008: En intagen 15-årig på ett behandlingshem Malmö knivdödar en kvinnlig anställd.
2008: Två tonåringar, 15 och 18 år, dödar en man i hans lägenhet i Malmö.
2009: En 15-årig flicka stryps till döds i Stureby i södra Stockholm. Två 16-åringar, en pojke och flicka, är åtalade för mord respektive anstiftan till mord.
2009: En 16-årig pojke häktas som misstänkt för mord på en jämnårig flicka i Borås.
Det här tog jag från DN alldeles nyss. Är det bara jag som tycker att det är ett uppseendeväckande stort antal mord begångna av unga människor de senaste åren?? Eller har det alltid sett ut så här, vill säga att det varje år begås mord av tonåringar som det i alla tider har begåtts. Om ökningen är ett faktum; vad i helvete beror det på i så fall? Kanske vi ska rycka på axlarna och tänka: "Shit happens".
Citera
2009-08-15, 10:00
Medlem
Boozalones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BloodBride
Det här tog jag från DN alldeles nyss. Är det bara jag som tycker att det är ett uppseendeväckande stort antal mord begångna av unga människor de senaste åren?? Eller har det alltid sett ut så här, vill säga att det varje år begås mord av tonåringar som det i alla tider har begåtts. Om ökningen är ett faktum; vad i helvete beror det på i så fall? Kanske vi ska rycka på axlarna och tänka: "Shit happens".

Det är helt absurt att det begås mord av så många unga människor!
Men i ett samhälle som det vi lever i nu, stress, press och att föräldrar inte "orkar/bryr" i samma utsträckning som förr att fostra sin avkomma så får ju fler och fler en helt skev verklighetsuppfattning och felaktiga moraliska värderingar! Men att det begås mord beror ju inte på enbart det men det är ju en starkt bidragande orsak till att dagens ungdomar totalt tappat respekten för sin omgivning!

Dags att införa barn & föräldrar-aga tycker jag!
Citera
2009-08-15, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boozalone
Det är helt absurt att det begås mord av så många unga människor!
Men i ett samhälle som det vi lever i nu, stress, press och att föräldrar inte "orkar/bryr" i samma utsträckning som förr att fostra sin avkomma så får ju fler och fler en helt skev verklighetsuppfattning och felaktiga moraliska värderingar! Men att det begås mord beror ju inte på enbart det men det är ju en starkt bidragande orsak till att dagens ungdomar totalt tappat respekten för sin omgivning!

Dags att införa barn & föräldrar-aga tycker jag!

Jag tror att unga har en annorlunda syn på mord än vad vuxna har. Idag är det vardagsmat att se på nätet när någon brutalt mördas.
Citera
2009-08-15, 10:08
Medlem
Boozalones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tius
Jag tror att unga har en annorlunda syn på mord än vad vuxna har. Idag är det vardagsmat att se på nätet när någon brutalt mördas.

Absolut! Det går ju inte att komma ifrån men likt förbannat så ska det inte få gå så långt att man tappar verklighetsuppfattningen! Men vad göra liksom???

Det är föräldrarnas jobb att forma avkomman till något användbart!!
Citera
2009-08-15, 13:50
Medlem
Enligt BRÅ:s siffror fram till och med 2006 har ingen ökning skett av unga "mördare":

Citat:
Antalet gärningspersoner i åldern
15–19 år har fluktuerat över tid och även om antalet gärningspersoner
i den åldern var ovanligt högt åren 2004 och 2005, har denna
ålderskategori inte ökat vare sig antals- eller andelsmässigt (figur 9).

Som påtalats tidigare visar även annan forskning att det dödliga ungdomsvåldet
hållit sig på en oförändrad nivå (Granath 2007).

http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=Dödligt våld (ur Brottsutvecklingen)&url=/dynamaster/file_archive/081215/a8c2f953d90ba23d3114310701dbc899/BU%255fdodligt%255fv%255fld.pdf
Citera
2009-08-15, 16:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BloodBride

Du glömde nog 15 - åringen som dödade sin syster i skåne häromdagen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in