2009-08-15, 03:30
Medlem
dawns avatar
Jag har tänkt på detta att om jag och min nån dag skaffar barn så kan det bli lite knivigt med efternamnet.

Ska barnet ha bådas efternamn? Bara mitt? Bara hennes?

Och säg att barnet nu har bådas... Tjejens efternamn är hennes styvfars efternman som hon och sina syskon fick när morsan deras gifte sig.

Då skulle barnet alltså inte ha sin morfars efternamn och heller inte sin mormors. Och jag är ärligt talat inte så säker på att jag vill ha herr styvfars efternamn på mitt eget barn. Har jag fel i att tycka som jag gör?

Jag skulle kunna tänka mig att ändra efternamn, om även tjejen gjorde det och på så sätt starta på ny kula. Huvudsakligen för att om barnet skulle ha dubbla efternamn så skulle det inte klinga så fint i och med att det skulle vara ett utlädskt och ett svenskt efternamn.

Synpunkter?
Citera
2009-08-15, 04:33
Bannlyst
Hör med Skatteverket.se.
Eller med Familjeliv.se, där är de också duktiga på detta(om inte duktigare...).

Barnet kan få bådas efternamn om båda vill, annars får barnet automatiskt mammans efternamn. Är hon adopterad?
Mamman får ta sin mammas flicknamn om hon vill.
Ni båda kan ta ett eget namn om ni vill. Eller bara ditt.

Nej, jag skulle inte vilja ha ett utomjordiskt efternamn på mitt barn. Ej heller ett dito för- eller mellannamn. Således är du vid dina sunda vätskor.
Citera
2009-08-15, 05:49
Medlem
U137s avatar
Citat:
Tjejens efternamn är hennes styvfars efternman som hon och sina syskon fick när morsan deras gifte sig.
Du har just givit ditt ofödda barn ett efternamn, utan att ens veta om det.

Herr Efternman, Fru/fröken Efternman på min ära.
Citera
2009-08-15, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U137
Du har just givit ditt ofödda barn ett efternamn, utan att ens veta om det.

Herr Efternman, Fru/fröken Efternman på min ära.

Fan vilket perfekt namn...

Mitt barn ska heta "Namn efternamn" lättare en så kan det inte bli
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in