2009-08-15, 01:57
Medlem
Meskilstunas avatar
Hej,
Jag skulle nyss koppla in en ny förstärkare med DVD-spelaren.
Jag var tvungen att dra ur scartkabeln mellan DVD-spelaren och TVn under tiden.
När jag sedan skulle stoppa in Scartkabeln så reagerade jag på att det kittla lite i handen medan jag höll i scartkabelns metallyta i änden.
Slutsatsen då borde förståss varit att elektrisitet måste ha gått från TVns "skart ut"-utag.
Medan jag fortsatte pillra in Scartkabeln i DVDn så var jag tvungen att avbryta. Det blixtra till och man såg ljuset av el gå mellan skartkabeländen och DVD-spelarens baksida. Elen från Tv-n kanske var starkare än vad jag hade trott... så jag kopplade ur elektriciteten från alla inblandade apparater innan jag gjorde ett nytt försök att koppla ihop det igen.
Till min förvåning så blixtrade det även denna gång. Så jag röck ut scartänden ifrån tvn också, satte in den i DVDn problemfritt och sedan andra änden in i TVn (även det problemfritt denne gång).

Men om TVns skartut är strömförande även när den är urdragen måste det antingen funnits statisk elektricitet var i tvn eller så måste det varit antennkabeln i tvn som strömmen gått igenom.

Ska det vara så här?
När jag tänker tillbaks kommer jag ihåg att antennkabeln på tvn har kittlat mig för ett par år sen :S WTF!
Citera
2009-08-15, 02:23
Medlem
Umbras avatar
Förstärkare och TV innehåller en massa kondensatorer. Det kan ta rätt lång tid innan de är helt urladdade efter att man dragit ut sladden.
Citera
2009-08-15, 03:26
Medlem
Meskilstunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umbra
Förstärkare och TV innehåller en massa kondensatorer. Det kan ta rätt lång tid innan de är helt urladdade efter att man dragit ut sladden.

Men ska tv-apparater vara byggda så att scartkablarna från den är strömfrande nog att ge upphov till gnistbildning och kittel i händerna? Tvn är nog från mitten av 90-talet misstänker jag.
Citera
2009-08-15, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meskilstuna
Men ska tv-apparater vara byggda så att scartkablarna från den är strömfrande nog att ge upphov till gnistbildning och kittel i händerna? Tvn är nog från mitten av 90-talet misstänker jag.
det behövs inte mycket för att få gnist bildning ,,
den spänning som spänner trisorna ligger ju på cirka 0,2 volt och räcker
Citera
2009-08-15, 13:05
Medlem
Umbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meskilstuna
Jag har aldrig varit med om det med scartkablar. Däremot har jag märkt att skärmningen på koaxialkablar som BNC-kablar till datorer (gammal nätverkskabel) och RCA-kablar för ljud har blivit strömförande om man inte har jordade kontakter.
Citera
2009-08-15, 18:04
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Umbra
Jag har aldrig varit med om det med scartkablar. Däremot har jag märkt att skärmningen på koaxialkablar som BNC-kablar till datorer (gammal nätverkskabel) och RCA-kablar för ljud har blivit strömförande om man inte har jordade kontakter.

Ja, en annan otrevlig sak man kan råka ut för med en ojordad dator:

en hand på chassit, en svettig fot på elementet ( = blir jord).

Det blixtrar för övrigt och ger otrevliga stötar när jag kopplar in antenn-sladden till datorns tv-kort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in