• 4
  • 5
2020-10-21, 01:01
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Lagen var väldigt sträng vilka som fick handha/handla guld yrkesmässigt under den tiden. I princip enbart tandläkare, juvelerare och Boliden. Berodde på valutareglering, inflationsekonomi etc.

Så var han svart guldhandlare så kan detta ha med morden att göra.

En skribent hävdade följande:
(FB) Trippelmordet på familjen Freund, Malmö, 1981.
Citera
2020-10-21, 01:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG

Intressant, tack! (Trodde jag hade läst hela tråden).
Ja, då var han antagligen svart guldhandlare.
Citera
2020-10-21, 01:12
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Intressant, tack! (Trodde jag hade läst hela tråden).
Ja, då var han antagligen svart guldhandlare.

Jag är litet imponerad av att du kan reglerna för guldhandlade år 1980!
Citera
2020-10-21, 01:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag är litet imponerad av att du kan regler för guldhandlade år 1980!

Sysslade lite med sådant under valutaregleringens tid..
Citera
2020-10-21, 01:17
Moderator
Lapapps avatar
Var familjen judisk? Tyskklingande efternamn och ungersk extraktion skulle kunna tala för det. Men förnamnen låter inte så judiska. De hade också en julstjärna, vilket kanske skulle tala mer för romer eller liknande? Eller judar har kanske en hanukkah-stjärna?

Underligt fall. Det är inget fall man hör så mycket om, inte som det nästan samtida mordet på Helén. Kanske för att man trodde man visste vem förövaren var. Synd om Gabor d.ä. om han nu var oskyldig. Hans skelett kanske står med fötter ingjutna i betong någonstans i Malmö hamn och medan minnet av honom är som familjemördare.
Citera
2020-10-22, 18:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Guldaffärerna var orsaken?

Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Var familjen judisk? Tyskklingande efternamn och ungersk extraktion skulle kunna tala för det. Men förnamnen låter inte så judiska. De hade också en julstjärna, vilket kanske skulle tala mer för romer eller liknande? Eller judar har kanske en hanukkah-stjärna?

Underligt fall. Det är inget fall man hör så mycket om, inte som det nästan samtida mordet på Helén. Kanske för att man trodde man visste vem förövaren var. Synd om Gabor d.ä. om han nu var oskyldig. Hans skelett kanske står med fötter ingjutna i betong någonstans i Malmö hamn och medan minnet av honom är som familjemördare.

Det vet jag inte men det finns tyskättade släkter i Ungern och ganska många har tyska efternamn.

En gång i tiden hette ju landet Österrike/Ungern. Många trodde att fadern hade dödat hustru och barn och sedan flytt. Jag är inte så säker på det. Kan ha berott på hans guldaffärer. Gabor kom troligtvis att träffa en hel del mindre nogräknade och farliga människor i sin verksamhet.
Citera
2020-10-22, 19:32
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Fotografier föreställande Eva Maria, Gabor och Matyas Freund: https://imgur.com/zF7vlwf
Citera
2020-10-23, 19:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Foton på hustrun och de båda sönerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Fotografier föreställande Eva Maria, Gabor och Matyas Freund: https://imgur.com/zF7vlwf

Tack för fotona på hustrun och de båda sönerna.

Har för länge sedan sett foton på dem på mikrofilm.
Citera
2022-07-24, 22:19
Medlem
Miekkalinnas avatar
Citat:

Handla med guld på spekulation gjorde många när vi hade valuta reglering.
Citera
2024-01-25, 23:15
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Det här är säsongens sista avsnitt. Det var den 22 januari 1981 och julstjärnan hängde fortfarande uppe i familjen Freunds fönster. Det var kanske inte så jättemärkligt i sig trots att julen var förbi. Stilla Natt. Nu tändas tusen juleljus. Sångerna hade kommit och gått. Och grannarna på Lorensborggatan i Malmö hade plockat ner julpyntet. Men i familjen Freunds fönster lyste julstjärnan dag som natt. Oavbrutet. I flera veckor. Dygnet om. Tillslut hörde en orolig granne av sig till polisen som valde att bryta sig in i lägenheten för att ingen svarade när de ringde på dörren. Vad de möttes av var en fruktansvärd scen. I den spöklikt tysta lägenheten låg tre av familjens fyra familjemedlemmar döda i skenet från julstjärnan i fönstret. De hade blivit brutalt mördade.

Olästa fall:
https://poddtoppen.se/podcast/138241...amiljen-freund
Citera
2024-01-26, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeForeman1980
Fruktansvärt brott. Väldigt tättbefolkat område. Konstigt ingen hörde något.

Ännu konstigare att ingen larmade om lukten som måste letat sig ut i trapphuset. (Ja jag vet vad jag talar om).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in