Citat:
Ursprungligen postat av
barkflyt
Vilka anser du vara Södergrans och Boyes främsta dikter ?
Hos
Södergran gillar jag de krigiska dikterna. Som denna:
"O du mitt goda svärd, som jag har fått från himlen, jag kysser dig. / Du skall icke vila / innan jorden är en trädgård, där gudarna drömma vid underbara bägare.” [”Mysteriet” ur ”Framtidens skugga”, 1920]
Samt denna. Enligt uppgift var den inspirerad av en avrättning av röda inbördeskrigare i närheten av hennes hem, i Raivola på Karelska näset:
”Månen vet ... att blod skall gjutas här i natt. / På kopparbanor över sjön går en visshet fram: / lik skola ligga bland alarna på en underskön strand. / Månen skall kasta sitt skönaste ljus på den sällsamma stranden. / Vinden skall gå som ett väckarehorn mellan tallarna: / Vad jorden är skön i denna ensliga stund.” [”Månens hemlighet” ur Septemberlyran, 1918]
Att avrätta krigsfångar är såklart ingen lek. Det är inte heroiskt. Men följande dikt är heroisk:
”Där står du själv, / en hjälte med omfött blod. / Hänryckt i lugnet, ett fröjdebål på speglande is, / som vore dödens bud icke skrivet för dig: / saliga vågor föra din köl framåt. [”Vanvettets virvel”, 1918].
I samma anda, sagostil med kraft, är detta:
”Marshjälmar i dimman... / Gäster sätta sig åter till kullvräkta bord. / Okända styra världen... / Högre, skönare, gudalika.”
[”Stormen”, 1918]
Södergran diktar sagoaktigt. Men även modernt krig fick henne att sjunga, som ”Pansartåg”:
”Femtio vagnar förhoppningar lät jag lasta till edert Amerika. / Hänsända vände de tomma... / Nu sänder jag pansartåg med stenhårda masker i hotande gluggar: / tusentals vagnar uppfyllelse vända de hem.”
Här har vi en nietzscheansk sak:
”Vad fruktar jag? Jag är en del utav oändligheten. / Jag är en del av alltets stora kraft, / en ensam värld inom miljoner världar, / en första gradens stjärna lik som slocknar sist. // Triumf att leva, triumf att andas, triumf att finnas till! / Triumf att känna tiden iskall rinna genom sina ådror / och höra nattens tysta flod / och stå på berget under solen. // Jag går på sol, jag står på sol, / jag vet av ingenting annat än sol. (...) Solen fyller upp mitt bröst med ljuvlig honung upp till randen / och hon säger: en gång slockna alla stjärnor, men de lysa alltid utan skräck.” [Triumf att finnas till” ur Septemberlyran, 1918]
En mer kontemplativ Nietzschedikt av Södergran är ”Vid Nietzsches grav”, från debutsamlingen ”Dikter” från 1916:
”[S]könhet är icke den tunna såsen i vilken diktare servera sig själva, / skönhet är att föra krig och söka lycka, / skönhet är att tjäna högre makter.”
En sista krigsdikt av Södergran får bli denna:
”Sångarna voro inga harpospelare, / nej – förklädda gudar – Guds spioner. / Gamla tiders sångare – trösten eder, / gott blod har flutit i edra ådror – / ymnigaste röda krigarblod. / Sångens anda är kriget.” [”Apokalypsens genius”, 1918]
- - -
Så
Boye. Hon kan till exempel dikta: ”Vår skara slöt sig lätt och sjöng / i tigande mörkers hot.”
Och: ”Vilan dig väntar blott i strid. / Först mellan sköldarna givs det frid.”
Och: ”Jag drömde om blod i natt. Jag drömde om död i natt. (...) Jag drömde min död var fager och god. - - - / Så drömde jag i natt.”
Tuffa rader av en krigarnunna. De finns alla att läsa i samlingsvolymen "Dikter - Kallocain - Kris".