2009-08-13, 21:36
Medlem
Cirtap9s avatar
Hejsan!
Jag har Vista 64x och Asus HD4850-grafikkort.

För att göra en lång historia kort så gick det till så här; Jag fick för mig (Lyssna.. "fick för mig".. )att jag skulle ladda ner ett program, eller en "applikation" till mitt grafikkort från Asus hemsida. Programmet var Smart Doctor, som tillät en att se temperaturen på grafikkortet + andra små saker
(http://img200.imageshack.us/img200/5248/problemcej.jpg )

Problemet är att nu när jag ska logga in på min användare så är Bakgrunden helt svart, ikonerna på skrivbordet är borta och när jag försöker öppna start-menyn så händer det inget.

Via aktivitetshanteraren så kan jag trycka på "Ny aktivitet" och på så sätt komma åt mina dokument, kontrollpanelen samt papperskorgen, etc...

Jag kan inte hitta filerna (Smart-doc.rar) som jag laddade ner och det verkar inte heller finnas några installerade filer.
Är formatering det enda som gäller? Systemåterställning fungerade inte från ett tidigare datum..

obs.. ska aldrig fixa något med grafikkort igen..
Citera
2009-08-13, 21:40
Medlem
raggarsvins avatar
är det så att Explorer (explorer.exe) inte startar?
Citera
2009-08-13, 21:47
Medlem
Cirtap9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin
är det så att Explorer (explorer.exe) inte startar?

Start menyn finns kvar, men det händer inget när man trycker på den. Och ja, sist jag klickade på datorn så stod det att Explorer.exe stängdes pga. något fel
Citera
2009-08-13, 22:02
Medlem
Protons avatar
Fan vad lustigt. Känner precis igen det där, fast i mitt fall var det nån applikation som skulle ha hand om energisparfunktioner och annat för processorn. Efter en installation av denna "utility"(?) uppstog EXAKT samma problem för mej på ett vista 64-bitars-system. Sjukt irriterande.

I mitt fall var lösningen att installera om vista vilket såhär i efterhand kanske var mer som att bota huvudvärken genom att hugga av huvudet. I ditt fall, speciellt om du har saker på datorn du inte vill bli av med så kanske du kan starta en kommandoprompt från taskmanager och därigenom starta kontrollpanelen för att ta bort eländet och förhoppningsvis komma tillrätta med problemet?

Jag lyckades från en kommandoprompt i vista starta programhanteraren i kontrollpanelen genom att ge kommandot appwiz.cpl i en kommandoprompt. Funkar det att starta den är ju iaf halva problemet löst?
Citera
2009-08-13, 22:11
Medlem
Cirtap9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Fan vad lustigt. Känner precis igen det där, fast i mitt fall var det nån applikation som skulle ha hand om energisparfunktioner och annat för processorn. Efter en installation av denna "utility"(?) uppstog EXAKT samma problem för mej på ett vista 64-bitars-system. Sjukt irriterande.

I mitt fall var lösningen att installera om vista vilket såhär i efterhand kanske var mer som att bota huvudvärken genom att hugga av huvudet. I ditt fall, speciellt om du har saker på datorn du inte vill bli av med så kanske du kan starta en kommandoprompt från taskmanager och därigenom starta kontrollpanelen för att ta bort eländet och förhoppningsvis komma tillrätta med problemet?

Jag lyckades från en kommandoprompt i vista starta programhanteraren i kontrollpanelen genom att ge kommandot appwiz.cpl i en kommandoprompt. Funkar det att starta den är ju iaf halva problemet löst?

Aha, tackar tackar, ska testa! Men det där med appwiz.cpl, ska jag skriva det i kommandotolken eller? inte så bra på datorer..
Citera
2009-08-13, 22:25
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirtap9
Aha, tackar tackar, ska testa! Men det där med appwiz.cpl, ska jag skriva det i kommandotolken eller? inte så bra på datorer..

Om du läser mitt inlägg som du inte verkar ha förstått innebörden av så ser du ordet "kommandoprompt" vid MINST 2 tillfällen. Hur mycket tydligare kan det bli?

Kommandotolken är den som listar ut vad som ska göras med det du skriver in i kommandoprompten....
Citera
2009-08-13, 22:30
Medlem
Cirtap9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Om du läser mitt inlägg som du inte verkar ha förstått innebörden av så ser du ordet "kommandoprompt" vid MINST 2 tillfällen. Hur mycket tydligare kan det bli?

Kommandotolken är den som listar ut vad som ska göras med det du skriver in i kommandoprompten....

Jag får nog skylla på tröttheten.. Men får testa imorgon, ska sova nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in