2009-08-13, 18:26
Bannlyst
För mig är det viktigt att konsten man gör är gjord helt utan andra människor. Och då menar jag inte att man ska spela allt själv vid inspelningen, utan då menar jag att man ska ha skrivet allt själv. Men är detta ens möjligt? I sånna fall hur? Själv har jag kommit på metoder för att minimera risken.

#Se till att du är ensam när du skriver text/musik
#Prata med dom andra(ljudtekniker, musikerna osv) att dom inte får komma med förslag
#Producera själv
#Ha så få inblandade som möjligt

Fyll på listan.

Edit: Eftersom jag ska köra ganska enkel depprock med influenser Strebers sista album och Dia Psalmas första album så kommer jag bara behöva två personer till hjälp (en ljudtekniker och en basist, en trummaskin löser trumproblemet och jag på sång & gitarr)
Senast redigerad av TotteGripen 2009-08-13 kl. 18:47.
Citera
2009-08-13, 18:29
Medlem
Ume87s avatar
Varför skulle du inte spela alla instrument själv? Tycker sälv att vill du skapa en hel skiva själv så bör du även spela intrumenten själv... (Hur bra musik kan du skriva till ett instrument du inte spelar och har förståelse för?)
Citera
2009-08-13, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ume87
Varför skulle du inte spela alla instrument själv? Tycker sälv att vill du skapa en hel skiva själv så bör du även spela intrumenten själv... (Hur bra musik kan du skriva till ett instrument du inte spelar och har förståelse för?)
Grejen är att jag förespråkar äkthet. vissa säger att är fanatisk, men jag vill verkligen att det ska vara äkta och därför bör allt va inspelat "live" i studion för att sedan bli väldigt nätt/lite mixat.
Citera
2009-08-13, 18:42
Moderator
Psilosophers avatar
Ha klart för dig vad du vill, och driv skoningslöst genom din vision. Svårare än så är det inte. Tar en del arbete, dock. Och kunnande.
Citera
2009-08-13, 18:54
Medlem
nejnejnejs avatar
Lär dig att skriva/läsa noter och hyr proffsmusiker.
Citera
2009-08-13, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nejnejnej
Lär dig att skriva/läsa noter och hyr proffsmusiker.
Noter känns så akademiskt, småborgligt, behöver ju egentligen bara nån som spelar basackorden jag skrivet, trummaskin programmerar jag och sång & gitarr fixar jag. Men det kan ju ändå va bra att hyra någon för då vet man att han/hon gör som man säger(annars får han/hon smaka på känga).
Citera
2009-08-13, 19:53
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotteGripen
Grejen är att jag förespråkar äkthet. vissa säger att är fanatisk, men jag vill verkligen att det ska vara äkta och därför bör allt va inspelat "live" i studion för att sedan bli väldigt nätt/lite mixat.

Citat:
Edit: Eftersom jag ska köra ganska enkel depprock med influenser Strebers sista album och Dia Psalmas första album så kommer jag bara behöva två personer till hjälp (en ljudtekniker och en basist, en trummaskin löser trumproblemet och jag på sång & gitarr)

Fast förespråkar du äkthet tycker jag att du ska spela trummorna själv.
Citera
2009-08-13, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Fast förespråkar du äkthet tycker jag att du ska spela trummorna själv.
I depprock så är det legitimt att använda sig av trummaskiner.
Citera
2009-08-13, 20:28
Medlem
90210s avatar
Citat:
I depprock så är det legitimt att använda sig av trummaskiner.
Du ska använda trummaskin och inhyrd basist? Verkar lite konstig om du nu vill göra allting själv, så svårt är det ju faktiskt itne att spela bas...
Citera
2009-08-13, 20:33
Medlem
Raktuppianuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90210
Du ska använda trummaskin och inhyrd basist? Verkar lite konstig om du nu vill göra allting själv, så svårt är det ju faktiskt itne att spela bas...

Håller helt med dig..
Citera
2009-08-13, 20:49
Bannlyst
Citat:
Grejen är att allt ska spelas in "live" i studion. Vilket innebär att alla delar av låten spelas in samtidigt.
Citera
2009-08-13, 21:23
Medlem
Meskilstunas avatar
Citat:

Det beror väl på hur man vill att det ska låta, det finns ju skillnader på ösiga basgångar och enkla basgångar. Men är man ett speedfreak på gitarr så borde det nog i alla fall gå att spela basen själv.

Appropå det andra så tror jag att många solo artister som står som kompositör för sina låtar, när de tar in massa studiomusiker, om då studiomusikerna hittar på exempel på melodier som de spelar och "solo artisten" tillsammans med producenten avgör vilket som låter bäst. Hur kan man då klassa materialet som skrivet av en soloartist? Studiomusikerna kanske gör största delen av jobbet om de prövar sig fram till vilken melodi som känns rätt och och producenten en stor del av resten av jobbet.
Hehe... jag dissar ingen specifik artist, för jag vet inte riktigt vad dom gör själva och vad studiemusikerna gör, men men.
PS. Lyssna på skillnaden på Let it be och Let it be naked.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in