2009-08-13, 01:37
Medlem
tettmeisters avatar
Okej. Ive fucked up.

Har glmt att betala en mobilfitthelvetesjvlakukrkning. Den skulle vara betald den 25juni (med omnejd). Har inte ftt ngot pminnelsebrev frn 3 fr min addressndring strulade. Fick g in till 3 och ndra det personligen och betala min rkning med kort ver disk i slutet av juli. Men tnker inte skylla p ngot snt, inser att jag inte har ngot annat val n att betala rkningen och det tnker jag gra utan protest. Ska fixa det i morgon.

Nu r det s att jag ftt ett brev frn Lindorf som r ett inkassofretag. Deras rkning r utskriven den 31a juli och efter en jvla massa luslsande i deras finstilta pisstext s ser jag att jag hade 8 dagar p mig att betala, vilket jag nu har missat. Dr str det att rendet kommer hamna hos fogden. Har inte ftt in ngon vana att kolla min brevbox ofta, men nu kommer det vl bli ndring p det antar jag..

S.. Vad kommer hnda? Kommer jag ha massa obehagliga betalningsanmrkningar och va fucked fr framtiden typ? Kommer jag ha fittsvrt att fixa lgenhet osv? Ska ringa Lindorf i morgon och frga dom hur jag ska gra!

Men som sagt, vet ni ngot, det kan vara vad som helst, sg det grna till mig!

Fitta! Jvla klantrvshelvete man r! Slarvar fan aldrig med sn hr skit annars. Kan ju tillggas att det r min frsta kontakt ngonsin med inkasso och fogden. Har inte hunnit f ett brev frn fogden heller..

Hoppas man kan f ngot lugnande ord.. Sitter och har ett nervst sammanbrott typ!
Citera
2009-08-13, 01:44
Medlem
Robinson-Merals avatar
Jag skulle rda dig att gra fljande:
1. Ring inkassobolaget och meddela att du kommer att betala med en gng, har du tur har rendet inte gtt till fogden n. Jag har sjlv jobbat i den branschen och det tar ofta lngre tid n den angivna tidsfristen.

2. Visar det sig att rendet har gtt till kronofogden s kommer du att f betala en kronofogdsavgift, utver ev. inkassoavgift. Ang. betalningsanmrkningar s sger deras hemsida fljande:

"Jag har ftt ett betalningsfrelggande. Fr jag d ocks en betalningsanmrkning?
Om du r skyldig ngon pengar och inte betalar tillbaka dessa, kan fordringsgaren anska hos Kronofogden om betalningsfrelggande. Fordringsgaren riktar genom Kronofogden ett krav p dig att betala din skuld.

Anskan registreras och skickas med brev till dig. I anskan ser du vem som anser sig ha ett krav mot dig och hur stor skulden r. Du fr viss tid p dig att protestera mot kravet.

r kravet riktigt och du inte gr ngra invndningar utfrdar Kronofogden ett utslag. Uppgifter om detta registreras hos kreditupplysningsfretag och leder vanligen till en betalningsanmrkning.

Nr ett betalningsfrelggande registreras mot en juridisk person hmtas uppgiften vanligen av kreditupplysningsfretagen redan vid anskan."
Citera
2009-08-13, 01:51
Medlem
Fredrik.ls avatar
3 har alltid varit som dom r och kommer alltid att vara, men tillbaka till mnet s skulle jag nog tro att om du pratar med 3 eller med inkasso fretaget s borde det nog g att lsa i och med att du skriver att du inte frr ngot brev frn fogden ennu, du lr dock bli tvungen att betala fina straff avgifter..
Citera
2009-08-13, 01:54
Medlem
chefsmajsters avatar
Du kan f en anmrkning. Det grs i regel en kreditupplysning nr du ska teckna abonnemang, ta ln och hyra lgenhet o.s.v. Dock har olika fretag olika grnser hur hrd dom r. Tror inte en obetald mobilrkning ger dig ngra strre besvr.

Jag har fr mig att anmrkningen sitter kvar i 3r och byggs det p med fler anmrkningar s kan det bli en "ej godknd" kreditupplysning.
Senast redigerad av chefsmajster 2009-08-13 kl. 01:57.
Citera
2009-08-13, 01:56
Medlem
Lnar trden lite fort:

1. 30 dagar
2. 4 dagar efter frfallodagen gr en pminnelse ut med a-post
3. 11 dagar efter frfallodagen gr rendet till inkasso
4. 13 dagar efter frfallodagen skickar Intrum Justitia ut ett inkassokrav

Vi ponerar att de skulle ha skulden den 10e:

D blir det allts den 14e de skickar ut pminelse, blir det d frn den 14e och 11 dagar framt det rknas eller rknas det frn 10e och 11 dagar framt sen till inkasso.

Nr det gtt till inkasso hur lnge har man p sig att betala innan det gr till fogden?
Citera
2009-08-13, 02:03
Medlem
tettmeisters avatar
Tack s mycket till alla som har tagit sig tid att svara! Det verkar ju inte vara hela vrlden d! Ska ta kontakt med fretaget first thing in the morning!
Citera
2009-08-13, 02:07
Medlem
chefsmajsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Lnar trden lite fort:

1. 30 dagar
2. 4 dagar efter frfallodagen gr en pminnelse ut med a-post
3. 11 dagar efter frfallodagen gr rendet till inkasso
4. 13 dagar efter frfallodagen skickar Intrum Justitia ut ett inkassokrav

Vi ponerar att de skulle ha skulden den 10e:

D blir det allts den 14e de skickar ut pminelse, blir det d frn den 14e och 11 dagar framt det rknas eller rknas det frn 10e och 11 dagar framt sen till inkasso.

Nr det gtt till inkasso hur lnge har man p sig att betala innan det gr till fogden?

Den 14 gr pminnelsen ut, den 21a skickas det till inkasso och den 23e kommer inkassokravet.
Citera
2009-08-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chefsmajster
Den 14 gr pminnelsen ut, den 21a skickas det till inkasso och den 23e kommer inkassokravet.

Mste man hamna hos inkasso fr att f reda p hur lnge det tar tills dom skickar till fogd?
Citera
2009-08-14, 10:02
Medlem
Kaustis avatar
Hur gick det?
Citera
2009-09-20, 22:18
Medlem
tettmeisters avatar
Ah, sorry. Hade precis glmt bort denna trden! Men jag gr det rtta och ger er ett avslut nu istllet!

Jag ringde upp Lindorf dagen efter jag gjorde trden! Fick snacka med en svintrevlig brud i deras kundtjnst. Dom hade inte skickat in den till kronofogden n. S vi ordnade det direkt ver telefon s allt lste sig skitsmidigt! r man trevlig mot kundtjnsten s kan man f mycket igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in