2009-08-13, 01:37
Medlem
tettmeisters avatar
Okej. I´ve fucked up.

Har glömt att betala en mobilfitthelvetesjävlakukräkning. Den skulle vara betald den 25juni (med omnejd). Har inte fått något påminnelsebrev från 3 för min addressändring strulade. Fick gå in till 3 och ändra det personligen och betala min räkning med kort över disk i slutet av juli. Men tänker inte skylla på något sånt, inser att jag inte har något annat val än att betala räkningen och det tänker jag göra utan protest. Ska fixa det i morgon.

Nu är det så att jag fått ett brev från Lindorf som är ett inkassoföretag. Deras räkning är utskriven den 31a juli och efter en jävla massa lusläsande i deras finstilta pisstext så ser jag att jag hade 8 dagar på mig att betala, vilket jag nu har missat. Där står det att ärendet kommer hamna hos fogden. Har inte fått in någon vana att kolla min brevbox ofta, men nu kommer det väl bli ändring på det antar jag..

Så.. Vad kommer hända? Kommer jag ha massa obehagliga betalningsanmärkningar och va fucked för framtiden typ? Kommer jag ha fittsvårt att fixa lägenhet osv? Ska ringa Lindorf i morgon och fråga dom hur jag ska göra!

Men som sagt, vet ni något, det kan vara vad som helst, säg det gärna till mig!

Fitta! Jävla klantrövshelvete man är! Slarvar fan aldrig med sån här skit annars. Kan ju tilläggas att det är min första kontakt någonsin med inkasso och fogden. Har inte hunnit få ett brev från fogden heller..

Hoppas man kan få något lugnande ord.. Sitter och har ett nervöst sammanbrott typ!
Citera
2009-08-13, 01:44
Medlem
Robinson-Merals avatar
Jag skulle råda dig att göra följande:
1. Ring inkassobolaget och meddela att du kommer att betala med en gång, har du tur har ärendet inte gått till fogden än. Jag har själv jobbat i den branschen och det tar ofta längre tid än den angivna tidsfristen.

2. Visar det sig att ärendet har gått till kronofogden så kommer du att få betala en kronofogdsavgift, utöver ev. inkassoavgift. Ang. betalningsanmärkningar så säger deras hemsida följande:

"Jag har fått ett betalningsföreläggande. Får jag då också en betalningsanmärkning?
Om du är skyldig någon pengar och inte betalar tillbaka dessa, kan fordringsägaren ansöka hos Kronofogden om betalningsföreläggande. Fordringsägaren riktar genom Kronofogden ett krav på dig att betala din skuld.

Ansökan registreras och skickas med brev till dig. I ansökan ser du vem som anser sig ha ett krav mot dig och hur stor skulden är. Du får viss tid på dig att protestera mot kravet.

Är kravet riktigt och du inte gör några invändningar utfärdar Kronofogden ett utslag. Uppgifter om detta registreras hos kreditupplysningsföretag och leder vanligen till en betalningsanmärkning.

När ett betalningsföreläggande registreras mot en juridisk person hämtas uppgiften vanligen av kreditupplysningsföretagen redan vid ansökan."
Citera
2009-08-13, 01:51
Medlem
Fredrik.ls avatar
3 har alltid varit som dom är och kommer alltid att vara, men tillbaka till ämnet så skulle jag nog tro att om du pratar med 3 eller med inkasso företaget så borde det nog gå att lösa i och med att du skriver att du inte fårr något brev från fogden ennu, du lär dock bli tvungen att betala fina straff avgifter..
Citera
2009-08-13, 01:54
Medlem
chefsmajsters avatar
Du kan få en anmärkning. Det görs i regel en kreditupplysning när du ska teckna abonnemang, ta lån och hyra lägenhet o.s.v. Dock har olika företag olika gränser hur hård dom är. Tror inte en obetald mobilräkning ger dig några större besvär.

Jag har för mig att anmärkningen sitter kvar i 3år och byggs det på med fler anmärkningar så kan det bli en "ej godkänd" kreditupplysning.
Senast redigerad av chefsmajster 2009-08-13 kl. 01:57.
Citera
2009-08-13, 01:56
Medlem
Lånar tråden lite fort:

1. 30 dagar
2. 4 dagar efter förfallodagen går en påminnelse ut med a-post
3. 11 dagar efter förfallodagen går ärendet till inkasso
4. 13 dagar efter förfallodagen skickar Intrum Justitia ut ett inkassokrav

Vi ponerar att de skulle ha skulden den 10e:

Då blir det alltså den 14e de skickar ut påminelse, blir det då från den 14e och 11 dagar framåt det räknas eller räknas det från 10e och 11 dagar framåt sen till inkasso.

När det gått till inkasso hur länge har man på sig att betala innan det går till fogden?
Citera
2009-08-13, 02:03
Medlem
tettmeisters avatar
Tack så mycket till alla som har tagit sig tid att svara! Det verkar ju inte vara hela världen då! Ska ta kontakt med företaget first thing in the morning!
Citera
2009-08-13, 02:07
Medlem
chefsmajsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trovalla
Lånar tråden lite fort:

1. 30 dagar
2. 4 dagar efter förfallodagen går en påminnelse ut med a-post
3. 11 dagar efter förfallodagen går ärendet till inkasso
4. 13 dagar efter förfallodagen skickar Intrum Justitia ut ett inkassokrav

Vi ponerar att de skulle ha skulden den 10e:

Då blir det alltså den 14e de skickar ut påminelse, blir det då från den 14e och 11 dagar framåt det räknas eller räknas det från 10e och 11 dagar framåt sen till inkasso.

När det gått till inkasso hur länge har man på sig att betala innan det går till fogden?

Den 14 går påminnelsen ut, den 21a skickas det till inkasso och den 23e kommer inkassokravet.
Citera
2009-08-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chefsmajster
Den 14 går påminnelsen ut, den 21a skickas det till inkasso och den 23e kommer inkassokravet.

Måste man hamna hos inkasso för att få reda på hur länge det tar tills dom skickar till fogd?
Citera
2009-08-14, 10:02
Medlem
Kaustis avatar
Hur gick det?
Citera
2009-09-20, 22:18
Medlem
tettmeisters avatar
Ah, sorry. Hade precis glömt bort denna tråden! Men jag gör det rätta och ger er ett avslut nu istället!

Jag ringde upp Lindorf dagen efter jag gjorde tråden! Fick snacka med en svintrevlig brud i deras kundtjänst. Dom hade inte skickat in den till kronofogden än. Så vi ordnade det direkt över telefon så allt löste sig skitsmidigt! Är man trevlig mot kundtjänsten så kan man få mycket igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in