2009-08-12, 21:13
Bannlyst
Vissa ord låter väldigt fel att upprepa tycker jag. Som här på FB, när jag skriver ett inlägg, är jag nästintill besatt av att somliga ord inte får förekomma två gånger i samma inlägg. Jag försöker istället leta efter synonymer eller struntar helt i att skriva det jag tänkt.

Vad beror det här på? Är det bara jag som är tvångsmässig eller finns det nån regel i språket som styr det här? Och isåfall, vad är det som binder dessa ord samman, vad är den gemensamma nämnaren?

Varför tänker jag såhär?
Citera
2009-08-12, 21:18
Medlem
existentialisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlatinumGold
Vissa ord låter väldigt fel att upprepa tycker jag. Som här på FB, när jag skriver ett inlägg, är jag nästintill besatt av att somliga ord inte får förekomma två gånger i samma inlägg. Jag försöker istället leta efter synonymer eller struntar helt i att skriva det jag tänkt.

Vad beror det här på? Är det bara jag som är tvångsmässig eller finns det nån regel i språket som styr det här? Och isåfall, vad är det som binder dessa ord samman, vad är den gemensamma nämnaren?

Varför tänker jag såhär?
Citera
2009-08-12, 21:37
Medlem
Fireflyprojects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av existentialism
Made my day
Citera
2009-08-12, 21:42
Bannlyst
Alltså, vissa ord "måste" upprepas. Vad jag letar efter är om det sättet jag försöker formulera mig på kallas något specifikt, vad de här orden kan ha gemensamt och hur, om nu en sån regel skulle finnas, ser ut.
Citera
2009-08-12, 21:53
Medlem
Du vill helt enkelt inte uttråkad läsaren.

I Beckböckerna så skriver författaren ut Martin Beck hela tiden. Martin Beck satte sig på tåget och suckade. Martin Beck tog ett glas öl till sin nyköpta porrfilm. Den här dagen mådde Martin Beck ganska uselt. När Martin Beck kom till kontoret nästa morgon.
Det är så gott som aldrig att han bara skriven Martin, Beck, han eller vad man nu kan skriva istället. Det enda undantaget är väl isåfall om han lägger till Kommisarie Martin Beck innan. Usch.

Så som sagt, du vill nog bara inte uttråka läsaren. Upprepning är inte kul. Upprepning är inte kul.

Kanske inte det var du var ute efter men...
Citera
2009-08-12, 22:47
Medlem
Egon3s avatar
Syndromet skräck för upprepning torde vara tautofobi. Den som tvångsmässigt upprepar har fått en släng av tautofori. Jag upprepar: tautofori.
Senast redigerad av Egon3 2009-08-12 kl. 22:51.
Citera
2009-08-13, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlatinumGold

Varför tänker jag såhär?
Jag tycker att det är en god stilistisk tanke. Jag tänker nog rätt lika dig när jag skriver. Jag har en sådan uppmaning i bakhuvudet, troligen kommen från någon svensklärare decennier tillbaka. Men nån regel finns det inte.

Jag har också en annan stilistisk regel i mitt tankegods från förr liggandes och svalpandes, och det är att man aldrig ska inleda meningar med "Jag". Som du kan se i detta inlägg bryr jag mig inte om den!
Citera
2009-08-13, 18:27
Medlem
lteshs avatar
Upprepning är inte alltid av ondo. Här finns en lista på retoriska figurer som inbegriper upprepning: http://en.wikipedia.org/wiki/Repetit...ical_device%29
Citera
2009-08-14, 01:42
Medlem
Gridiots avatar
skaffa en synonymordbok, riktigt kul faktiskt.
Citera
2009-08-14, 09:30
Medlem
Distanssamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spelaren63
Jag tycker att det är en god stilistisk tanke. Jag tänker nog rätt lika dig när jag skriver. Jag har en sådan uppmaning i bakhuvudet, troligen kommen från någon svensklärare decennier tillbaka. Men nån regel finns det inte.

Jag har också en annan stilistisk regel i mitt tankegods från förr liggandes och svalpandes, och det är att man aldrig ska inleda meningar med "Jag". Som du kan se i detta inlägg bryr jag mig inte om den!

Vafan, jag har också blivit "lärd" det där reglerna.
Vad handlar det om egentligen?! Hjärntvätt ?!

Meningar skall icke börja med Jag. Upprepa inte samma ord hela tiden, använd gärna synonymer...
Citera
2009-08-14, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Distanssamtal
Vafan, jag har också blivit "lärd" det där reglerna.
Vad handlar det om egentligen?! Hjärntvätt ?!

Meningar skall icke börja med Jag. Upprepa inte samma ord hela tiden, använd gärna synonymer...
Jag tror att det där med att inte inleda med "jag" har med att göra att det anses fult att sätta sig själv först. Man ska vara ödmjuk och inte framhäva sig.

Så omformulerar jag min första mening efter den regeln: Detta med att man inte bör inleda meningar med "jag" tror jag kommer sig av att det anses fult att sätta sig själv först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in