2003-12-11, 16:45
Medlem
Anarkogossens avatar
Tänkte kolla av om andra tycker som jag i den här frågan. Det här är ett diskussionsforum, det finns diskussioner. En tråds rubrik bör beskriva ämnet och i tråden bör bara diskussionen (och eventuella närliggande grejer) finnas.

Är det en tråd om språkbruk så passar inte ett inlägg som: "jag gillar bilar", men "jag tycker språkbruk är oviktigt" passar.
Ok?

Det verkar ju vettigt för att diskussionerna ska vara "rena" - precis som vissa regler (väl?) är till för att diskussionen ska ligga på en vettig nivå och inom ett vettigt ämne.

Det jag nu har börjat störa mig på är att folk kommer in i en tråd och börjar diskutera, men istället för att diskutera ämnet så diskuterar man diskussionen.
T.ex. i en tråd som: "Hur snor man bilar?"
Där bör det bara vara en diskussion om hur man gör - att säga "svara inte på den här idioten" tillför ju inget. En diskussion om tråden kan väl skötas i en ny tråd, typ: "Angående tråden 'Hur snor man bilar?'".

Där kan man hålla moralpredikningar och annat; men håll trådarna rena!
Finns hur många exempel som helst. Naturligtvis är det inte alltid berättigat att skapa en helt ny tråd, men folk verkar liksom alltid ge sig in i diskussioner och ha åsikter om själva tråden.

Det är som att två pers sitter på krogen och pratar, så kommer man fram och säger "fan va tråkiga grejer ni snackar om!". Tillför inget utom irritation.
Min åsikt, iaf...
Citera
2003-12-12, 10:47
Medlem
contrerass avatar
Det där irriterar mig också,många "seniorer" blandar sig i trådar
och kommenterar stavning o dyl,som inte alls har med tråden att göra.
Visst ställs det en del idiotiska frågor ibland,men var,om inte här på
Flashback,ska man få vara idiot utan att bli påhoppad.
Citera
2003-12-12, 11:07
Medlem
Kashmirs avatar
Håller med. Ett exempel är tråden om vem som knullat Arabiska tjejer. Den handlar inte vad folk tycker om utlänningar och vad de ev. kostar samhället.
Det finns en hel forumdel där folk spyr galla över dem så jag förstår inte hur det kan vara så svårt att hålla sig till ämnet.
Citera
2003-12-12, 11:26
Medlem
Verkar vara det stora problemet här tycker jag. Folk har inte förmågan att kunna hålla sig till trådens ämne. Jäkligt trist eftersom det ofta förstör en bra diskussion.
Citera
2003-12-12, 11:30
Medlem
WhoAmIs avatar
Jag håller med till viss del; Jag tycker också att det är onödigt att t.ex. kommentera stavningen på ett inlägg. Däremot tror jag inte på idén att skapa trådar om trådar. Det skull lätt bli trådar om trådar om trådar också. Dessutom är det bara i solklara och enkla fall som man kan göra en klar uppdelning mellan ett ämne i sig och det/de associerade meta- och spinOffämnena.
Citera
2003-12-12, 11:50
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkogossen
Det är som att två pers sitter på krogen och pratar, så kommer man fram och säger "fan va tråkiga grejer ni snackar om!". Tillför inget utom irritation.
Min åsikt, iaf...

Jag håller inte med. Tänk dig istället att på krogen någon skitsnygg tjej (i FB´s fall ungefär samma som att Roger P) kommer fram och säger "fan va roliga grejer ni pratar om" och bidrar med någon rolig liten anekdot som ligger ganska nära ämnet. Jag blir inte irriterad.

/Schaffer
Citera
2003-12-12, 13:13
Medlem
WhoAmIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
Jag håller inte med. Tänk dig istället att på krogen någon skitsnygg tjej (i FB´s fall ungefär samma som att Roger P) kommer fram och säger "fan va roliga grejer ni pratar om" och bidrar med någon rolig liten anekdot som ligger ganska nära ämnet. Jag blir inte irriterad.

/Schaffer

Du skrev vad jag ville skriva på ett sätt som gör att jag kan förstå vad jag menade.
Citera
2003-12-12, 16:08
Medlem
Anarkogossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer

/Schaffer

Ja, i vissa fall kan jag hålla med, men det finns fortfarande mycket meningslösa grejer. I en tråd om hemgjorda chips (http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=94045) i "Mat & Dryck"-forumet t.ex. så kommer Roger Persson med ett svar som jag tycker är i stort sett meningslöst. Har inget att göra med frågan ("Hur gör man chips själv, affären är stängd"), och innehåller meningslösa klagomål.

Inget ont om just Roger Persson, han kan vara smålustig ibland, med det är den typen av inlägg som är meningslösa och som stör trådar.

Tänk om tråden hade fyllts på med en diskussion rörande om det är okej att hålla på med sånt "hemkunskaps-bög-myspys" i fem inlägg istället för att svara på frågan; vad irriterande! Och det var just det som hände.

Och angående trådar om trådar; jag menar bara att om man verkligen vill debattera det moraliskt riktiga i att köpa ett förfalskat körkort så bör man göra det i en tråd ämnad för en moralisk debatt, inte i en tråd ämnad för sakfrågan: hur man får tag i det. Har man inget att säga i sakfrågan kan man vara tyst.

Så menar jag...
Citera
2003-12-12, 18:52
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkogossen
Ja, i vissa fall kan jag hålla med, men det finns fortfarande mycket meningslösa grejer. I en tråd om hemgjorda chips (http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=94045) i "Mat & Dryck"-forumet t.ex. så kommer Roger Persson med ett svar som jag tycker är i stort sett meningslöst. Har inget att göra med frågan ("Hur gör man chips själv, affären är stängd"), och innehåller meningslösa klagomål.

Inget ont om just Roger Persson, han kan vara smålustig ibland, med det är den typen av inlägg som är meningslösa och som stör trådar.

Tänk om tråden hade fyllts på med en diskussion rörande om det är okej att hålla på med sånt "hemkunskaps-bög-myspys" i fem inlägg istället för att svara på frågan; vad irriterande! Och det var just det som hände.

Och angående trådar om trådar; jag menar bara att om man verkligen vill debattera det moraliskt riktiga i att köpa ett förfalskat körkort så bör man göra det i en tråd ämnad för en moralisk debatt, inte i en tråd ämnad för sakfrågan: hur man får tag i det. Har man inget att säga i sakfrågan kan man vara tyst.

Så menar jag...

Min egen åsikt är att en delvis urspårad tråd är en bra och ofta rolig tråd, men för att vara seriös här så tror jag att en tråd som inte helt håller sig till trådens rubrik är till fördel för trådskaparen. Tråden blir aktuell en längre tid och de som har kunskap om det som trådskaparen frågar efter svarar nog ändå trots urspårning.

Om jag trodde att tråden bara handlade om trådens rubrik så skulle jag inte läsa mycket här på FB. Chipstråden t ex var ju skitrolig.

/Schaffer
Citera
2003-12-12, 19:03
Medlem
H.E.L.s avatar
Hur fan orkar ni diskutera om diskussioner?
Ska öppna en tråd: diskussioner om diskussioner om diskussioner....
Citera
2003-12-12, 19:18
Medlem
gnotkes avatar
Enligt mitt tycke så år det ju just dessa sidospår som gör diskussionen rolig.
Citera
2003-12-12, 23:18
Medlem
Pellenezs avatar
Verkar som seniorer har en helt annan syn på saken än juniorerna.
Min teori är att de som inte gillar vissa urspårningar i trådar inte trivs alls på FB och därför aldrig blir seniorer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in