Som rubriken lyder så har jag fått stora problem med datorn efter att jag installerat om Windows XP.
Datorn har fungerat bra länge tills den för några veckor sedan började stänga av sig. Men för några dagar sedan kunde jag inte längre starta den när den stängt av sig.
Så jag stoppade in en XP skiva och formaterade och installerade om XP. Detta tog ungefär 6 timmar när det stod att det skulle ta 39minuter. Men när det löst sig och jag skulle börja använda dator så märkte jag att den är EXTREMT seg när jag är inne och i uppstartningen. Den
är så seg att den inte går att använda.
Att öppna kontrollpanelen tar minst en minut.
Så vad kan felet vara?
Är det hårddisken?
Ska jag satsa på en ny hårddisk och slänga in XP där istället?
De kanva så farligt att du har bränt nåt i datan p.g.a överspänningar som ska va omöjligt :P Men öppna datorn o kolla i den om du hittar nåt annars ta den till en dator verkstad o kolla den där...
Detta är ett long-shot, men låter troligt enligt ditt case...
Ang. segheten:
Innan du går för långt skulle jag nog rekomendera att du går in i enhetshanteraren och kollar upp din styrenhet där.
Dels kan du behöva få in speciella drivrutiner för ditt moderkort, men hur som helst var det många installationer av XP där diskarna fastnade i PIO-läge och inte DMA.
Detta bör du hitta i enhetshanteraren, IDE ATA/ATAPI-styrenheter, och kolla upp egenskaper, avancerade inställningar. Ligger hårddisken på PIO trots att den är inställd på att välja DMA om tillgängligt, gå då tillbaka och plocka bort hela den IDE-kanalen och starta om datorn. Brukar lösa mycket sådant.
Ibland på vissa datorer är det viktigt i vilken ordning drivers installeras, tex chipset för ljud.
Det låter kanske långsökt, men kan vara felet i ditt fall.
Avinstallera alla drivers i enhetshanteraren, starta om och låt Windows hitta alla saker.
Saknas det driver, hämta från tillverkaren.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!