Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Mycket handel och konsumtion är ett av symtomen för en välmående ekonomi, men man kan inte hjälpa ekonomin på traven genom att stimulera konsumtionen, även om det är vad keynesianerna försöker lura i dig.
Nej, jag betvilar att det är så nu, men förr tror jag det kunde funkka, när man konsumerade mest inhemska produkter, tex var ju Örebro ett skocentrum, borås textilcentrum, Tibro gjordes det möbler i osv.
Då kan man ju få igång produktionen genom att stimulera konsumtionen.
Men idag... Ja, man måste vara this is sparta" för att inte se, vad som händer är att en butik, ofta en storkedja, ofta multinationell är det enda som "finns". Och det är problemet. Nu när vi dessutom har östfolket som tar över byggena... Vad behöver en svensk jobba med? Man kommer att få gödsla nagelförlängningsindustrin rejält... Vill vi det? Vill vi slita och bära skuldberg för nagelförlängningar? Det kan man inte använda Keynes till.
Citat:
Att stimulera konsumtionen innebär att tvinga folk att kasta bort sina pengar på saker som de annars inte hade köpt.
Det beror ju på, om folk inte har råd men behov och hjulen snurrar och alla vinner, jag kan köpa nya skor, från Örebro, där de kan investera i nya modeller och maskiner och anställa....
Men nagelförlängningar?
Citat:
Det finns inget värde i att konsumera för att stimulera produktion om produktens enda värde är producentens försörjning.
Det kan det vara, men jag menar att så knappast är fallet idag. Vi ger utländska producenter försörjning genom vårt spenderande och vi når inte följdeffekterna.
Citat:
Det enda sättet som individers välstånd kan maximeras är om de fritt tillåts att köpa de varor de vill ha, utan ekonomiska styrmedel som motiverar dem.
Det äre ett kortsiktigt tänkande, måhända jag tjänar på skon från Vietnam idag, men imorrn så är en örebroare arbetslös.
Imorr kanske du är arbetslös. Och regeringen, som Reinfeld sa i december, rekommenderar folk att konsumera spa-weekends, för kinesiska gagets kommer inte att ge oss mer.... Negativa spiraler.
Dina tankar är inte reala, de är filosofiska.
Ser vi på USA så brukar man ställa till ett litet krig föratt spendera, i god nyliberal anda (armen ska ju vara statlig). Även om en hel del pengar går till tex blackwater och carlyle group.....