2010-10-23, 22:27
Medlem
Egon3s avatar
defekera, exekvera defekation, ha tarmtömning¹, excretera-b

NE:
defekation (nylatin defaecatio, av de- och faeces 'exkrementer'), medicinsk term för tarmtömning.[¹]
¹ språkligt pluspoäng för allitteration, medicinskt är tarmtömning en olycklig term, eftersom total (egentlig) tarmtömning är tecken på sjukdomstillstånd.
Senast redigerad av Egon3 2010-10-23 kl. 22:30.
Citera
2010-10-24, 01:35
Medlem
Hahaha ... klassiker. Inom vården var det som sagt "sköta magen" eller så markerade man på toalett-listan med ett gement eller versalt A. Det stora innebär att det var en bra tarmtömning och ett litet att det bara kom en klutt. Ett a med vågor bredvid indikerade att det var löst. Vilket onödigt kunnande man kommer dras med resten av sitt liv.

Defekera tror jag är det närmaste man kan komma någon sorts fackterm som tidigare påpekat.

Men vill man använda ett finare ord i vanliga sammanhang så är det nog smidigast att bara säga att man gick på toa. De flesta brukar vara införstådda på vad det innebär.
Citera
2010-10-24, 10:47
Medlem
Egon3s avatar
För den händelse man hamnar i »Queensland« kan det vara bra att ställa kraven på eufemismer ännu lite högre:
[In England] We say "I’m going to the bathroom" or "I'’m going to powder my nose" because there is a taboo surrounding using the toilet.
Citera
2010-10-24, 12:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinStLouis
Citat:
Ursprungligen postat av GandalfDenVite
"Jag måste på toa"+
1 Det låter nog bäst av alla förslag hittills.
Det går dock inte alls att använda som ersättning för bajsa i alla kontexter, utan bara och uteslutande om man behöver göra det.
Citera
2010-10-24, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Fekaliera är väl vackert nog? Låter som ett flicknamn.
HAH
Citera
2010-10-24, 16:56
Medlem
"Göra ifrån sig" är bra ... men man säger väl knappast "Nä, nu måste jag gå och göra ifrån mig" :-)
Citera
2010-10-24, 17:15
Medlem
-=Jager=-s avatar
Jag ska gå och pröva toan
Jag ska fälla några bomber
Jag ska tömma magen
Jag ska förpesta avloppsvatten/kloakvatten
Jag ska testa matspjälkningssystem
Jag ska göra mig lite lättare
Citera
2010-10-24, 20:05
Medlem
Eitzels avatar
Jaha, då kan man förhoppningsvis utan risk för diverse repressalier bidra med ett s.k. "skitinlägg".

Med tanke på ordet avföring tycker jag att avföra eller formen föra av kunde vara ganska neutrala uttryck för aktionen i fråga.
Översatt till engelska hamnar vi någonstans i närheten av remove och det är väl vad det hela egentligen handlar om.

Skulle det vara risk för porslinslackering behöver man bara byta ut en vokal och vi får avfyra eller fyra av .
Citera
2012-11-23, 21:02
Medlem
Var det inte sådant som niondeklassare ägnade sig åt när de fick tillåtelse av läraren att glida iväg till toaletten under lektionen?
Citera
2013-05-01, 12:14
Medlem
Vilken benämning använder ni för att göra behov nr 2?

Jag tycker mig hela tiden höra människor nu för tiden säga att de ska "skita", och då gäller det alla möjliga personer av alla dess sorter men åldern 18-35 år den gemensamma nämnaren iallafall. Hör nästan aldrig någon säga "bajsa" eller "bajja". Så vad använder ni för uttryck?
Citera
2013-05-01, 12:17
Medlem
MystEquals avatar
Om jag säger något överhuvudtaget blir det ett tyst "toaletten", varför skulle någon vilja veta exakt vad jag ska göra där?
Citera
2013-05-01, 12:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Jag tycker mig hela tiden höra människor nu för tiden säga att de ska "skita", och då gäller det alla möjliga personer av alla dess sorter men åldern 18-35 år den gemensamma nämnaren iallafall. Hör nästan aldrig någon säga "bajsa" eller "bajja". Så vad använder ni för uttryck?

Jag har aldrig förstått varför man måste deklarera det annat än för de närmaste. Att "gå på toaletten" fungerar väl i det flesta sammanhang. Vad man sedan gör är ju ingen annans angelägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in