2009-08-11, 23:42
Medlem
Hej!

På fredag måste jag ta ett ganska svårt beslut, så jag hoppas att ni kan hjälpa mig.

det är så att jag har en tand som inte riktigt hittade rätt, så den åkte in i tandköttet istället för att komma ut.
Mjölktanden som skulle ersättas sitter fortfarande fast.

Nu har jag 3 altrernativ att välja mellan:

Göra en mintre operation om dra tanden.

låta den vara kvar ( tandläkaren säger att det finns en risk att den skadar mina framtänder) hur stor är den risken?

eller ha tandställning i 3,5 år så tanden kommer på rätt plats.

x-ray Bild
http://img87.imageshack.us/i/dsc00422z.jpg/

Väldigt väldigt tacksam för svar.
Citera
2009-08-11, 23:49
Medlem
samyshs avatar
skulle gå på den mindre operationen om jag var du.. inte det roligaste med tandställning i 3 år antar jag..
Citera
2009-08-11, 23:50
Medlem
KingRats avatar
Skulle helt klart välja att göra operationen. Bara ett litet ingrepp så är problemet ur världen sen.
Citera
2009-08-11, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KingRat
Skulle helt klart välja att göra operationen. Bara ett litet ingrepp så är problemet ur världen sen.

Jo men det kommer bli tom där sen när mjölktanden ramlar.

Finns det någon annan 18 åring i världen med mjölktand kvar?
Citera
2009-08-11, 23:53
Medlem
cyberhogs avatar
Är du rädd för op så be din läkare skriva ut några Stesolid som du kan stena dig på.
Citera
2009-08-11, 23:56
Medlem
Lätt att du ska ta en snabb operation, tandställning i 3år låter inte så roligt.
Citera
2009-08-11, 23:58
Medlem
Kartong-Klass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WEZZANE
Jo men det kommer bli tom där sen när mjölktanden ramlar.
Njae det tror jag inte, tänderna trycks ju liksom ihop med tiden eftersom dom ges mer plats.

Nä, jag skulle tveklöst valt den lilla operationen!
Hej!
Citera
2009-08-12, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kartong-Klas
Njae det tror jag inte, tänderna trycks ju liksom ihop med tiden eftersom dom ges mer plats.

Nä, jag skulle tveklöst valt den lilla operationen!
Hej!

Okej, men om man låter tanden sitta kvar där den sitter, kan det skada mina andra tänder tror ni? den borde ju bara sitta kvar där den sitter.
Citera
2009-08-12, 00:18
Medlem
Ume87s avatar
Operera bort tanden, sätt dit en brygga --> Good as new
Citera
2009-08-12, 01:41
Medlem
Donnie-Darkos avatar
18 år och fortfarande mjölktänderna kvar- Minst sagt ovanligt måste jag säga. Och nej, jag är inte ute efter att fiska minderåriga. Tycker bara det är jävligt konstigt.
Citera
2009-08-12, 03:11
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donnie-Darko
18 år och fortfarande mjölktänderna kvar- Minst sagt ovanligt måste jag säga. Och nej, jag är inte ute efter att fiska minderåriga. Tycker bara det är jävligt konstigt.

Men den har ju fastnat där ser du väl. Den sitter ju inte kvar för att den är sen eller nåt.

OnT: Kör på operationen men var noga så att du får en antibiotikakur innan. Jag tror inte risken är stor att du INTE får det, men man vet aldrig. Morsan fick ej antibiotika innan (detta var väldigt längesen iofs) vilket nu i efterhand låter helt sjukt, men så äre.
Citera
2009-08-12, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Men den har ju fastnat där ser du väl. Den sitter ju inte kvar för att den är sen eller nåt.

OnT: Kör på operationen men var noga så att du får en antibiotikakur innan. Jag tror inte risken är stor att du INTE får det, men man vet aldrig. Morsan fick ej antibiotika innan (detta var väldigt längesen iofs) vilket nu i efterhand låter helt sjukt, men så äre.

Okej jag tror jag kör på operationen

Men en fråga som ingen har svarat på är hur stor är risken att den skadar mina framtänder om den är kvar? den borde ju inte röra sig ur sin plats? eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in