2009-08-11, 16:39
Medlem
Att de stora rävarna lägger ner stationer vet vi ju.
OKQ8 har tydligen lagt ner flest än så länge.

Men vart sker nedläggningarna?
Konverteringarna till pumpstationer?
Och hur blir ni drabbade?
Citera
2009-08-11, 17:00
Medlem
badtabs avatar
Den jag kommer på som jag vet kommer läggas ner härnäst är ju Statoil i Landfjärden, när nya sträckningen av 73an öppnar den 26/9...
Citera
2009-08-11, 17:00
Medlem
McGajvers avatar
För fem år sedan hade vi sex stationer här i stan, nu har vi två kvar. Blir ju sämre konkurrens såklart. Och på så vis dyrare för oss! Eller de stora ha samma pris överallt oavsett?

Fräsigaste jag sett var när jag var i småland i en liten stad/by. Där fanns en bensinmack som hette Johnsson Johnsson eller ngt, importerade sin egen olja och hade som mål att alltid vara billigast i stan oavsett! Snacka om att dom måste ha konkurrerat ut jättarna, spec med tanke på mentaliteten för "sitt egna" som finns i sådana skogs-hålor!
Citera
2009-08-11, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av McGajver
För fem år sedan hade vi sex stationer här i stan, nu har vi två kvar. Blir ju sämre konkurrens såklart. Och på så vis dyrare för oss! Eller de stora ha samma pris överallt oavsett?

Fräsigaste jag sett var när jag var i småland i en liten stad/by. Där fanns en bensinmack som hette Johnsson Johnsson eller ngt, importerade sin egen olja och hade som mål att alltid vara billigast i stan oavsett! Snacka om att dom måste ha konkurrerat ut jättarna, spec med tanke på mentaliteten för "sitt egna" som finns i sådana skogs-hålor!

det är väl Alvesta du menar med oljeshejekerna johnsson.
finns fler sådana ställen i de smålänska skogarna.
vet ett ställe strax norr om vetlanda mot eksjö, helt plötsligt dyker det upp en mack mitt ute i skogen som var billigare än alla andra i närheten
Senast redigerad av greenfighter 2009-08-11 kl. 17:23. Anledning: tillägg
Citera
2009-08-11, 20:55
Medlem
De stora kedjorna ligger på gränsen för hur dominerande de får vara på marknaden av konkurrensskäl. Konkurrensverket håller noga koll på att bensinmarknaden inte blir monopoldominerad så när de tre stora vill öppna en ny mack vid ett attraktivt läge, t.ex vid en ny väg eller vid ett nytt köpcentrum, så måste de oftast lägga ner en annan mack för att behålla samma antal. Då är det lätt att lägga ner en liten mack i en håla, särskilt om den måste kompletteras med en pump för alternativa bränslen eller saneras.

I Konkurrensverkets ögon är en mack en mack oavsett om den har två eller tjugo pumpar. När det dessutom är bättre utan mack helt och hållet i mindre städer än en mack utan en symbolisk etanolpump på politisk nivå så kommer det att fortsätta så här.
Citera
2009-08-11, 21:09
Medlem
semuors avatar
Blev drabbad på så vis att jag måste köra 1 mil till närmsta bensinstation -.-
Citera
2009-08-11, 22:15
Medlem
Här i stan har de lagt ner en större statoil och en lite mindre okq8, detta påverkar bara dem som bott närma dem!
Citera
2009-08-12, 01:07
Medlem
jcm900mods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
vet ett ställe strax norr om vetlanda mot eksjö, helt plötsligt dyker det upp en mack mitt ute i skogen som var billigare än alla andra i närheten

Där har man varit. Den smålänska företagsamheten smittar av sig i alla branscher.
Citera
2009-08-12, 01:40
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Statoil köpte ju Jet och då krävde EU att dom skulle göra sig av med 150 tappar. Där dom inte hittade någon köpare lade dom helt enkelt ner tapparna. Här i stan har en Hydro och en UNO-X försvunnit.

Finns UNO-X överhuvudtaget kvar? Runtomkring här har dom antingen bytt namn till DIN-X eller lagt ner.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/081022-statoil-jet-eu/index.xml
Citera
2009-08-12, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
Ah! Du tänker på den röda macken vad den nu heter
Citera
2009-08-12, 08:39
Medlem
I framtiden?

Vet ni vart de håller på/ska att lägga ner mackar då?
Citera
2009-08-12, 08:42
Medlem
Carl Serungs avatar
Vad kommer att hända med jetmackarna?
Kommer det bara att byta namn till statoil och man får ett nytt kort liknande det gamla jetkortet?
Har för fasen tankat på jet i säkert 15 år och nu ska dom jävla norrbaggarna ta över även detta. Räcker det inte med Elgiganten,Citygross och allt annat som lusekoftorna redan roffat åt sig??

Senast redigerad av Carl Serung 2009-08-12 kl. 08:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in