2009-08-11, 10:58
Medlem
Jag har 4000 mg internminne men Windows använder endast 3000 , vad är detta för j-vla beteende, någon som vet ?
Citera
2009-08-11, 11:02
Medlem
TheCazes avatar
Installera Windows 7 64bit om du vill använda allt ditt minne.
Citera
2009-08-11, 11:11
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isedor
Jag har 4000 mg internminne men Windows använder endast 3000 , vad är detta för j-vla beteende, någon som vet ?

Att allt minne inte används tyder på att systemet är väloptimerat och hyfsat resurssnålt.

Ser inte vad som skulle vara en nackdel med det.

EDIT: Kan ju som sagt också bero på att du kör 32-bitars Windows 7 och har kört 64-bitars tidigare.
Senast redigerad av [Strange Days] 2009-08-11 kl. 11:13.
Citera
2009-08-11, 11:12
Medlem
Deveshs avatar
Har du lyckats använda mer minne i något annat operativsystem?
Ev. Så stödjer ditt moderkort endast 3gb.
Citera
2009-08-11, 11:17
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devesh
Har du lyckats använda mer minne i något annat operativsystem?
Ev. Så stödjer ditt moderkort endast 3gb.
Det är inte moderkortets fel, det är skillnaden mellan 32 och 64 bitar i operativsystemet. Egentligen används ju allt minne, men en GB går till OSet.
Citera
2009-08-11, 11:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av [Strange Days]
Att allt minne inte används tyder på att systemet är väloptimerat och hyfsat resurssnålt.

Ser inte vad som skulle vara en nackdel med det.

EDIT: Kan ju som sagt också bero på att du kör 32-bitars Windows 7 och har kört 64-bitars tidigare.
Ett operativsystem som INTE klarar av att utnyttja det resurser som finns ser jag som en nackdel, om minnet ändå är ledigt varför inte använda det? När man lyckats med det, då har man ett optimerat system.
Citera
2009-08-11, 11:38
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mamooshka
Ett operativsystem som INTE klarar av att utnyttja det resurser som finns ser jag som en nackdel, om minnet ändå är ledigt varför inte använda det?

Jo iofs.
Men som sagt så beror nog snarare problemet på att han kör x86 och har kört x64 tidigare.
Citera
2009-08-11, 11:49
Medlem
funkersteins avatar
Om du kör 64 bitars Windows 7 så måste du antagligen aktivera remapping av minne i BIOS på din dator.

En hel del hårdvara så som PCI använder addressutrymmet mellan 3-4GB.

Om du kör 32bitars OS så är allt över 3GB tillgängligt minne bonus på grund av samma anledning med PCI och annan hårdvara som måste få adresser i minnet.
Citera
2009-08-11, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isedor

Beroende på hur mycket minne du vill använda i din dator måste du välja 32 eller 64 bit version på Windows.
Detta oavsett version som w2k, Vista W7 eller kommande.

Det är inte så att 64bit är en specialversion, utan 64 bit är den versionen som är utvecklad för att hantera mer minne.

32 bit versioner kommer aldrig vid något tillfälle eller version hanter mer minne.
Citera
2009-08-11, 12:39
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSfa
Det är inte så att 64bit är en specialversion, utan 64 bit är den versionen som är utvecklad för att hantera mer minne.

32 bit versioner kommer aldrig vid något tillfälle eller version hanter mer minne.
Vilket beror på matematiska begränsningar, värt att påtala. Så det är aldrig tal om att man stryper minne i 32-bitars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in