2003-12-13, 11:25
Medlem
jenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strangler
Man kan ju säga
en beredd hund
en beredd katt
ett berett lejon

Då borde man kunna säga ett rätt lejon...men det låter så fel!
Ett berett lejon är inte det en fäll??
Citera
2004-03-23, 09:09
Medlem
Ett rätt lejon?

Hur tusan skall man säga? Ett rädd lejon? Ett rätt lejon? Kaos!
Citera
2004-03-23, 12:15
Medlem
Eller ett rätt barn? En klassisk fråga, det finns till och med trådar om det här på FB(fantastiskt, eller hur?). Försök att använda ett annat ord, till exempel "ett skrämt lejon", för det finns inga patentsvar på det här. Det finns fler ljudföljder i svenskan som blir nästan outtalbara, och man får helt enkelt ta en annan väg runt problemet.

Jag gissar på att du är runt 13, det är då de flesta brukar komma på det här "skojiga" problemet. Jag själv tänkte på det då jag var runt 12, men då med ordet "morbid", istället för "rädd". Säger det något om mig?
Citera
2004-03-23, 12:55
Medlem
Blot-Svens avatar
Jag minns att en polare och jag hade ett antal hätska diskussioner på mellanstadiet beträffande ordet "mongoloid" (som egenskap, lustigt nog!) och dess böjningsformer. Vi ville med gott samvete kunna säga att något var "mongoloitt" - inget PK-trams, där inte.

Tog man förresten inte upp detta "problem" på TV:s "Värsta språket"? Tror bestämt att det exempel man använde var just det rädda lejonet.
Citera
2004-03-23, 13:09
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendärkillen
Jag gissar på att du är runt 13, det är då de flesta brukar komma på det här "skojiga" problemet. Jag själv tänkte på det då jag var runt 12, men då med ordet "morbid", istället för "rädd". Säger det något om mig?

Ja, att du var ett jättebegåvat underbarn som kom på så invecklade saker redan när du var 12...
Citera
2004-03-23, 13:19
Medlem
Citat:
Eller ett rätt barn? En klassisk fråga, det finns till och med trådar om det här på FB(fantastiskt, eller hur?). Försök att använda ett annat ord, till exempel "ett skrämt lejon", för det finns inga patentsvar på det här. Det finns fler ljudföljder i svenskan som blir nästan outtalbara, och man får helt enkelt ta en annan väg runt problemet.

Det är också så jag tänkte lösa problemet...eller helt enkelt konstatera att lejon aldrig är rädda!

Citat:

Nej, du gissade fel. Däremot lärde jag mig inte svenska förän i den åldern.
Citera
2004-03-23, 13:34
Medlem
Citat:
Ja, att du var ett jättebegåvat underbarn som kom på så invecklade saker redan när du var 12...

Nej, att jag var en skitunge, som tänkte på rätt många skumma saker

Jag menade inte att det är något fel på en om man inte tänkt på ljudproblematiken vid tretton års ålder, utan bara att jag har hört ganska många som har tänkt på det just i den åldern. Det tycker jag är intressant.

Rokoko: Hur gammal är du nu? Du skriver bra svenska för att ha lärt dig språket så pass sent( jag pluggar till svenskalärare, så jag är uppriktigt intresserad).
Citera
2004-03-23, 14:07
Medlem
Ralfons avatar
Citat:

Inte för att vara elak, men mig säger det att du försöker framställa dig som bildad..?

Citat:
svenskalärare

Jag kan dessutom passa på att påminna om den korrekta formen svensklärare. Nu slipper du ju bli hackad på av de, yttesrt bildade, tolvåriga eleverna som lånat mormors gamla ordbok och slagit upp ordet "morbid" och vet att det heter "svensklärare".
Citera
2004-03-23, 14:25
Bannlyst
Det måste väl finnas nån etymologisk förklaring till det här problemet. Tidigare kan det inte ha hetat rädd. Kanske det är en kortform. Är det besläktat med räddad?
Citera
2004-03-23, 14:26
Medlem
Som sagt(skrivet?), jag tycker det tyder på skitungetendenser...
"Svensklärare" är intressant. Jag skriver, och kallar mig, "svenskalärare", eftersom jag tycker att det bättre beskriver vad jag är lärare i. Alltså att jag tar ämnet "svenska", och sätter ihop med yrket "lärare".

Mormor hade aldrig någon ordbok, jag läste jävligt mycket böcker när jag var liten, om det betyder att jag försöker verka bildad, så OK. Jag kan skriva att jag anser mig vara en av de fullkomligaste människor jag ens hört talas om också , så får du mer att reta dig på. Ha det så trevligt.
Citera
2004-03-23, 14:32
Medlem
ryllemans avatar
Citat:
"Svensklärare" är intressant. Jag skriver, och kallar mig, "svenskalärare",
Och när du är färdigutbildad kan du söka jobb som
Svensk lärare hos GMS Language Service, för du är väl svensk va?
Citera
2004-03-23, 16:05
Medlem
Citat:
Rokoko: Hur gammal är du nu? Du skriver bra svenska för att ha lärt dig språket så pass sent( jag pluggar till svenskalärare, så jag är uppriktigt intresserad).

19...antar att jag haft nytta av att växa upp i ett medeklassområde där vår granne var svenskalärare. Men jag talar inte lika bra svenska som jag skriver, där hör man tydligt vart jag är ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in