2008-05-16, 09:33
Medlem
kesobollens avatar
Finns inga lejon som är rädda! höhö!
Citera
2008-05-16, 09:34
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
I talat språk. Sedan hur det stavas spelar ingen större roll, men 'rätt' vore mer i enlighet med hur övriga svenska ord böjs. Anledningen till att det blir jobbigt är inte att ordet inte går att böja. Problemet är att det är en homonym.

Det tror jag inte ett ögonblick på. Vissa adjektiv saknar helt enkelt neutrumform, och det föreligger knappast någon homonymisk kollisionsrisk när det gäller ett kått/gravitt/paranoitt fruntimmer eller ett latt barn.

Däremot finns det andra fall där homonymi accepteras. T.ex. är ett vitt fält ganska tvetydigt, eftersom man inte utan sammanhang kan avgöra om det handlar om ifall fältet breder ut sig långt eller ifall det möjligen har snöat.
Citera
2008-05-16, 10:20
Medlem
Snusets avatar
Citat:
Rädd går inte att komparera med neutrumord. Man måste böja det med ett instucket adjektiv eller komparera med ett annat ord. Skraj, osäker går bra att använda men rädd + neutrumord (ett-ord) går inte.

Man har tagit upp den frågan i bl.a. Vetenskapsradion Språket i SR P1.

Jag tog upp detta med min svensk-lärare en gång, hon hävdade dock att det är helt korrekt att säga "ett räddt lejon". Likaså dök frågan upp i språkfrågespalten i sydsvenskan för några månader sedan, även här så var det "ett räddt lejon" som var det riktiga.

En annan sak som jag funderat på: en tv, flera ??? Tevar? Tvs? Det är fusk att lägga till apparat.
Citera
2008-05-16, 10:58
Medlem
farbror Svens avatar
Svenska Akademiens grammatik anser i vart fall att följande adjektiv inte används i obestämd form neutrum singular:

rädd, fadd, lat, flat, kåt, såt, grad
Citera
2008-05-16, 11:12
Medlem
Ett rädigt lejon, kanske?

Låter i och för sig lite fånigt, men det följer åtminstone svenskans språkstil.
Citera
2008-05-16, 12:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Hur blir då ditt förslag på orden "kåt" och "fruntimmer"?
Bryr mig inte?

Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Ett lejon som är rädd
FAIL
Citera
2008-05-16, 13:38
Medlem
skitsillens avatar
Svaret på fråga a) är att rätt är fel.

Citera
2008-05-16, 14:15
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Sedan kan man inte heller komparera ordet 'bra'. Det finns inget som heter 'braare', eller 'braast'. 'Bättre' och 'bäst' är kompareringar av ordet 'god', inte 'bra'.

Ehm. Godare och godast, vad komparerar de?

Självklart är bättre och bäst kompareringar av bra. Precis som man kan säga att sämre och sämst hör till dålig.

Vänder man på saken kan man konstatera att sämre och sämst saknar positiv form, men att göra samma konstaterande för bra ställer jag mig mycket tveksam till. Du vet att vissa verb har oregelbunden böjning, eller hur?
Citera
2008-05-16, 14:27
Medlem
ейныйs avatar
En rädd lejonhanne.

Det rädda lejonet, som var ett.
Citera
2008-05-16, 15:47
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Ehm. Godare och godast, vad komparerar de?

Självklart är bättre och bäst kompareringar av bra. Precis som man kan säga att sämre och sämst hör till dålig.

Vänder man på saken kan man konstatera att sämre och sämst saknar positiv form, men att göra samma konstaterande för bra ställer jag mig mycket tveksam till. Du vet att vissa verb har oregelbunden böjning, eller hur?
Jag vet inte hur länge formerna "godare, godast" har funnits i svenskan, men jag gissar att det inte är särskilt länge. Förr var det alltid "god, bättre, bäst". Jämför med engelskans "good, better, best" och tyskans "gut, besser, am besten". Det verkar inte vara någon som egentligen vet när "bra" kom in i svenskan, eller varifrån, men ordet har inte alltid använts som vi gör idag. Det är bara en slump att ordet "bra" råkar vara ganska likt orden "bättre" och "bäst".

Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Det tror jag inte ett ögonblick på. Vissa adjektiv saknar helt enkelt neutrumform, och det föreligger knappast någon homonymisk kollisionsrisk när det gäller ett kått/gravitt/paranoitt fruntimmer eller ett latt barn.

Däremot finns det andra fall där homonymi accepteras. T.ex. är ett vitt fält ganska tvetydigt, eftersom man inte utan sammanhang kan avgöra om det handlar om ifall fältet breder ut sig långt eller ifall det möjligen har snöat.
Jag har hört "rätt" användas många gånger i talat språk. Jag har ingen aning om hur utbredd användningen är, men om jag vill böja rädd i neutrum så gör jag det. Sen får den som vill förstå förstå.
Senast redigerad av Jrgen 2008-05-16 kl. 15:54.
Citera
2008-05-16, 16:30
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Jag vet inte hur länge formerna "godare, godast" har funnits i svenskan, men jag gissar att det inte är särskilt länge. Förr var det alltid "god, bättre, bäst". Jämför med engelskans "good, better, best" och tyskans "gut, besser, am besten". Det verkar inte vara någon som egentligen vet när "bra" kom in i svenskan, eller varifrån, men ordet har inte alltid använts som vi gör idag. Det är bara en slump att ordet "bra" råkar vara ganska likt orden "bättre" och "bäst".

Bra har funnits tillräckligt länge för att man ska kunna hävda att det spridit sig till exempelvis engelskan. Exempelvis i låten "Obladi Oblada": http://www.mp3lyrics.org/b/beatles/obladi-oblada/

Nej, Beatles hittade inte på ordet, och nej, det beror inte på att de spelade i Karlstad 1963 heller. Det beror på att ordet är ett gammalt "dialektord", lånat från "svenskan". (Om man använder ovan länkade sidas översättningsfunktion kommer man att märka något som är en smula lustigt).

Så ligger det till!
Citera
2008-05-16, 16:57
Medlem
ейныйs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Nej, Beatles hittade inte på ordet, och nej, det beror inte på att de spelade i Karlstad 1963 heller. Det beror på att ordet är ett gammalt "dialektord", lånat från "svenskan".

Är du säker? Jag trodde det var skotska, förvisso med samma ursprung.

Undrar vilket språk obladi oblada är lånat ifrån...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in