Citat:
Ursprungligen postat av Tevildo
Ehm. Godare och godast, vad komparerar de?
Självklart är bättre och bäst kompareringar av bra. Precis som man kan säga att sämre och sämst hör till dålig.
Vänder man på saken kan man konstatera att sämre och sämst saknar positiv form, men att göra samma konstaterande för bra ställer jag mig mycket tveksam till. Du vet att vissa verb har oregelbunden böjning, eller hur?
Jag vet inte hur länge formerna "godare, godast" har funnits i svenskan, men jag gissar att det inte är särskilt länge. Förr var det alltid "god, bättre, bäst". Jämför med engelskans "good, better, best" och tyskans "gut, besser, am besten". Det verkar inte vara någon som egentligen vet när "bra" kom in i svenskan, eller varifrån, men ordet har inte alltid använts som vi gör idag. Det är bara en slump att ordet "bra" råkar vara ganska likt orden "bättre" och "bäst".
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Det tror jag inte ett ögonblick på. Vissa adjektiv saknar helt enkelt neutrumform, och det föreligger knappast någon homonymisk kollisionsrisk när det gäller ett kått/gravitt/paranoitt fruntimmer eller ett latt barn.
Däremot finns det andra fall där homonymi accepteras. T.ex. är ett vitt fält ganska tvetydigt, eftersom man inte utan sammanhang kan avgöra om det handlar om ifall fältet breder ut sig långt eller ifall det möjligen har snöat.
Jag har hört "rätt" användas många gånger i talat språk. Jag har ingen aning om hur utbredd användningen är, men om jag vill böja rädd i neutrum så gör jag det. Sen får den som vill förstå förstå.