2009-08-11, 00:41
Bannlyst
Det låter som barnmisshandel av alla skrik, lyckas någon göra det tyst, inte använda schampo?
Citera
2009-08-11, 00:49
Medlem
DeusSanctis avatar
Man kan köpa något man sätter runt huvudet, som ett brätte på en hatt, det gör att vattnet inte kommer i ögonen! Eller så kan man hålla handen i pannan så vattnet inte rinner ner i ögonen.
Citera
2009-08-11, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeusSancti
Man kan köpa något man sätter runt huvudet, som ett brätte på en hatt, det gör att vattnet inte kommer i ögonen! Eller så kan man hålla handen i pannan så vattnet inte rinner ner i ögonen.
Schampo-ringen håller inte tätt, vad kan 2 vuxna göra, hålla barnet liggande så det rinner bakåt och blir det bättre utan schampo?
Citera
2009-08-11, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evighetsmaskin
Det låter som barnmisshandel av alla skrik, lyckas någon göra det tyst, inte använda schampo?
tipset är ge barnet vattenvana det sker under lek så bad/tvätt inte upplevs som skrämmande.
Ge barnet trygghet låt h*n sitta ner -när du häller vatten med en mugg över axlar och sedan stegvis upp över huvudet… låt det ta tid.Berätta att h*n ska titta upp i taket (upp med hakan).
Sedan när det är dags för att presentera duschen så använd lek ->gör det till något kul.
Försök att avdramatisera barnets rädsla utan att förlöjliga känslan för Du vet att det inte är farligt men barn vet inte det utan måste lära sig.
Citera
2009-08-11, 01:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaPenelope
tipset är ge barnet vattenvana det sker under lek så bad/tvätt inte upplevs som skrämmande.
Ge barnet trygghet låt h*n sitta ner -när du häller vatten med en mugg över axlar och sedan stegvis upp över huvudet… låt det ta tid.Berätta att h*n ska titta upp i taket (upp med hakan).
Sedan när det är dags för att presentera duschen så använd lek ->gör det till något kul.
Försök att avdramatisera barnets rädsla utan att förlöjliga känslan för Du vet att det inte är farligt men barn vet inte det utan måste lära sig.
Vid vilken ålder?

Det är inte psykologi om det svider i ögonen som även vuxna kan ha problem med.
Senast redigerad av Evighetsmaskin 2009-08-11 kl. 01:54.
Citera
2009-08-11, 01:47
Medlem
sommarlovs avatar
Jag lärde mina barn att tvätta håret själv, då blir deras naglar rena samtidigt!

Dagens milda barn-schampo svider knappast i ögonen, det är något annat de går igång på...
Citera
2009-08-11, 01:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag lärde mina barn att tvätta håret själv, då blir deras naglar rena samtidigt!

Dagens milda barn-schampo svider knappast i ögonen, det är något annat de går igång på...
Då ska jag prova ett själv och vara oförsiktig.
I så fall är det psykologi, vill inte bli blöt i håret?

När kan dom lära sig själva?

En bekant tvättade bara med vatten.
Citera
2009-08-11, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evighetsmaskin
Det är inte psykologi om det svider i ögonen som även vuxna kan ha problem med.
...ingen som ska ha schampo I ögonen ,schampo brukar vara i håret.
Hanterar barn vatten utan rädsla så är de stilla när man tvättar deras hår.
Vatten/trygghet brukar man börja med redan när de är bebisar så allt handlar om psykologi för att de ska vara stilla och kunna skydda ev ögon.
Citera
2009-08-11, 11:02
Medlem
Danals avatar
Verkar vara vatten över huvud taget som är problemet här hemma. De har inge som helst problem med att dyka ifrån bryggan på badplatsen men att få en duschstråle i ansiktet är inte populärt.
Det är panikkänslan av att inte kunna andas som "vanligt" som är det stora problemet.
Visst så gillar de inte att få schampo i ögonen. Brukar hjälpa dem genom att låta dem ha en mindre handduk som ett skydd vid pannan och sedan luta huvudet bakåt.
Citera
2009-08-11, 21:22
Medlem
StrarratSs avatar
säg till ungen att det kommer in vatten i munnen om man skriker när man badar och att man kan drunkna. då borde ungen bli lite tystare.
om det är schampo i ögonen som är problemet se till att ungen blundar så svårt kan det väll inte vara?
Citera
2009-08-11, 22:12
Medlem
Danals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrarratS
säg till ungen att det kommer in vatten i munnen om man skriker när man badar och att man kan drunkna. då borde ungen bli lite tystare.
om det är schampo i ögonen som är problemet se till att ungen blundar så svårt kan det väll inte vara?

Du har själv barn barn va?
Citera
2009-08-11, 22:19
Medlem
sephines avatar
Jag har en dotter på 3,5. Jag gör som så att jag rullar ihop en mindre handduk som hon får hålla för ögonen.
Hon är duktig och tittar uppåt (skulle eg. inte behöva den där handduken då).
Men det verkar vara något med barn och tvätta håret.

Handuken blir ju lite blöt men hellre det än en batalj med någon som just kommit på att allt går att trotsa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in