2009-08-10, 22:56
Medlem
Jag söker efter 'övningar' eller guider på hur man kan knäcka sin (helst länd-) rygg själv. Har läst en hel del om det och jag behöver någon övning där man utan hjälp kan göra det själv.

Tacksam för svar (av folk som vet vad dem pratar om)
:-)
Citera
2009-08-10, 23:01
Bannlyst
Själv så brukar jag hålla armarna i kors över bröstet och sedan låta någon lyfta mig och luta sig bakåt då brukar det knaka till ordentligt.
Prova!
Citera
2009-08-10, 23:04
Medlem
sätt knogarna på var sin sida av ryggraden så långt upp du kan komma o tryck till.

...eller så går du till massör brukar finnas sånna knäckare på lite större företag..
Citera
2009-08-10, 23:07
Bannlyst
Sätt dig på en stol, håll benen raka, vrid huvudet&kroppen allt vad du kan samtidigt som du håller ett stadigt grepp på stolsryggen
Citera
2009-08-10, 23:10
Medlem
Aniki-kuns avatar
Jag brukar bara lyfta armarna, hålla om ena näven med andra handen framför bröstet ca 4-5dm och vrida överkroppen åt bägge hållen rätt snabbt. Det knastrar som satan när jag gör det. Skönt!
Citera
2009-08-10, 23:11
Medlem
Svårt att förklara i text men jag brukar köra den här...

Ligg på rygg med raka ben.

Dra sedan upp vänster ben så att knäleden böjs typ 45 grader, foten ska fortfarande vara i golvet.

Lägg ut vänster arm rakt åt sidan och lägg höger hand på vänster knä.

Titta på din vänsterarm och rulla sedan över under kroppen åt höger.

Din överkropp är nu åt vänster och din underkropp åt höger. Kör sedan samma sak fast åt andra hållet dvs dra upp höger knä, lägg upp vänster hand på höger knä, ut med höger armen und so weiter.

Man skulle kunna likna det vid ett framstupa sidoläge fast man vrider över- och underkropp åt olika håll.
Citera
2009-08-10, 23:24
Medlem
Bockar och bugar för alla förslag och tips! Mer är såklart välkommet. Ska testa mig fram och se vad som fungerar bäst för mig.
Citera
2009-08-10, 23:32
Medlem
HighLifes avatar
Sätt dej på en stol och vrid hela kroppen

Vet inte om du vill bara knäcka ryggen för att det är skönt eller om det är några speciella ställen dock ...
Citera
2009-08-10, 23:40
Medlem
Sixfeetunders avatar
Jag brukar ta någonting tungt (i mitt fall min gitarr eller bas) i båda händerna och lyfta det över huvudet med så raka ben som möjligt. Knakar till rätt bra ibland beroende på tyngd och längden längs ryggen.

Skickar med en länk på en snabb tecknad paint-beskrivning.

http://img134.imageshack.us/img134/3457/ryggh.jpg
Citera
2009-08-11, 00:57
Medlem
Tjohildas avatar
Jag brukar "falla" framåt med överkroppen, raka ben och slappna av och låta huvudet och armarna tyngas mot golvet. Andas gärna in samtidigt och vidga bröstkorgen. Ger rejäla knakningar i flera delar av ryggraden. Såååå skönt!
Citera
2009-08-11, 01:03
Medlem
Krappfiskarns avatar
Det med att vrida överkroppen bakåt brukar jag göra på morgonen när jag vaknat, sjukt skönt.

Något som fungerar för mig är att ligga på hårt golv på rygg, trycka huvudet mot bröstkorgen och göra små situps, blir ofta små knackningar för mig.
Citera
2009-12-23, 20:35
Medlem
Farligt?

Bumpar tråden lite...

Det här med att knäcka till ryggen är ju otroligt skönt. Kan det här vara farligt för diskarna, nerverna eller något liknande? Någon bieffekt måste ju finnas!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in