2009-08-10, 20:10
Medlem
Noetlovskijs avatar
Nu sitter jag i skiten.

Det började med att jag skulle byta bakgrundsbild via firefox (högerklick "använd som skrivbordsbakgrund") och firefox hängde sig.

Systemet var fortfarande OK så jag tryckte på powerknappen och valde "stäng av" och den avslutade alla program men fastnade med ett tomt skrivbord - ingen menyrad eller någonting kvar, bara skrivbordsbakgrunden (som ännu inte bytts).

Så jag väntar några minuter men tvingas hålla powerknappen intryckt för tvångsavslutning. När jag sedan slår igång datorn igen kommer HD-symbolen upp på skrivbordet, som återgått till Leopards defaultbidl (den med rymden), och menyraden finns också där. Men ingen dock.

Fipplar lite med dockinställningarna men inget ändras.

Kör en riktig omstart utan tvång och när den startat upp igen är det samma sak. Så nu sitter jag här utan en dock så långt ögan kan nå.

Notera att ett finderfönster automatiskt poppar upp vid uppstart - så gjorde den inte innan.

Hjälp, va!

Citera
2009-08-10, 20:21
Medlem
systems avatar
Prova att dra denna till skrivbordet, logga ut och logga in igen.

ditt_konto > Bibliotek > Preferences > com.apple.dock.plist
Citera
2009-08-10, 20:24
Medlem
Noetlovskijs avatar
Hm, näe, ingen framgång.
Citera
2009-08-10, 20:29
Medlem
flipper1446s avatar
Låter som att com.apple.desktop.plist har blivit korrupt när Firefox skrev till den samtidigt som det kraschade. Det är den filen som bl.a. sparar bakgrunden. Att ett Finderfönster dyker upp vid inloggning tyder på att Mac OS återgår till standardinställningarna för Finder så kanske borde du plocka bort com.apple.finder.plist också, men det troliga är väl att finder.plist är beroende av en fungerande desktop.plist eller något sådant.
Så ta bort com.apple.desktop.plist (och eventuellt com.apple.finder.plist) från samma mapp som system nämnde, logga ut och in igen så är nog problemet löst. Hur Dock har med det hela att göra vet jag inte, men prova med detta först eftersom systems tips inte funkade.
Senast redigerad av flipper1446 2009-08-10 kl. 20:33.
Citera
2009-08-10, 20:33
Medlem
soers avatar
Står en del om dockor som försvinner här http://discussions.apple.com/thread....05229&tstart=0

Testa tex att starta /System/Bibliotek/CoreServices/Dock.app
Citera
2009-08-10, 20:36
Medlem
Noetlovskijs avatar
Fan, vad jag älskar er, grabbar! (eller tjejer)

Drog ut com.apple.desktop.plist samt com.apple.dock.plist på skrivbordet och saken verkar ha löst sig.
Citera
2009-08-10, 20:41
Medlem
systems avatar
Slutet gott, allting gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in