2009-08-10, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkroken
Åååå faaan... var det en akustisk
Men det förändrar inget i princip, så länge halsen är rak förstås

Då måste du ändra lutningen på sadeln, sätta på tunnare strängar eller (vilket jag dock inte rekomenderar, speciellt inte för en nybörjare) slipa banden.

hmm ookej.. hur ändrar man lutningen på sadeln? 'pressar' upp den lite om du förstår vad jag menar?
och om man ska byta strängar, vad är det för slags tunnare strängar man ska ha då?
Citera
2009-08-10, 23:26
Jag har också fått problem med skorrande.

Jag bytte alla strängar på min gitarr idag och nu skorrar det ganska mycket. Gitarren är 4 månader gammal och det här första gången jag byter strängar på den. Jag tyckte att D-strängen skorrade idag, så därför bytte jag alla och nu skorrar alltså E, A och D. Varför börjar den göra så helt plötsligt och hur fixar jag det? Gitarren är en ESP Eclipse och strängarna jag bytte till är D'Addario EXL110-3D.
Citera
2009-08-11, 19:10
Medlem
Ostkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboJugend
Jag har också fått problem med skorrande.

Jag bytte alla strängar på min gitarr idag och nu skorrar det ganska mycket. Gitarren är 4 månader gammal och det här första gången jag byter strängar på den. Jag tyckte att D-strängen skorrade idag, så därför bytte jag alla och nu skorrar alltså E, A och D. Varför börjar den göra så helt plötsligt och hur fixar jag det? Gitarren är en ESP Eclipse och strängarna jag bytte till är D'Addario EXL110-3D.

Som sagt.....
*Se till att halsen är rak
*Höj de strängar som skorrar

Om ni inte vill göra detta.....
*Byt till tunnare strängar
*Slipa de band som ger skorrningarna (inget jag rekommenderar för en newbie)
Citera
2009-08-11, 23:01
Medlem
Citat:
*Byt till tunnare strängar

Är det jag som tänker lite skevt nu eller borde det inte vara tvärtom? Byt till tjockare strängar? Tunnare strängar blir ju slappare och behöver sålledes vibrera i ett större omfång vilket riskerar att de går emot banden? Det är ju inte direkt så att avståndet mellan band och sträng blir större bara för att strängen är tunn?
Citera
2009-08-12, 20:06
Medlem
Ostkrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Är det jag som tänker lite skevt nu eller borde det inte vara tvärtom? Byt till tjockare strängar? Tunnare strängar blir ju slappare och behöver sålledes vibrera i ett större omfång vilket riskerar att de går emot banden? Det är ju inte direkt så att avståndet mellan band och sträng blir större bara för att strängen är tunn?

Jag får nog ge dig rätt här, jag har helt riktigt skrivit fel. Å inte bara en gång
Naturligtvis ska det vara tjockare strängar, tanken var att om man har en tight övre sadel så går dom inte lika djupt ner i sadeln.
Eller om du har ett typ Floyd Rose stall så kan det ökade strängtrycket få stallet att höja sig lite.

Men tjockare strängar ska vara
Citera
2009-08-13, 00:55
Medlem
Citat:
Åååå faaan... var det en akustisk
Men det förändrar inget i princip, så länge halsen är rak förstås

Då måste du ändra lutningen på sadeln, sätta på tunnare strängar eller (vilket jag dock inte rekomenderar, speciellt inte för en nybörjare) slipa banden.

På min gitarr bli skorrandet värre med tunnare strängar.
Citera
2009-08-13, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c-d af and
Tråkigt att höra att du har fått tag i en skånsk gitarr.

HAHA, så torr
Citera
2009-08-13, 09:58
Bannlyst
Nya strängar skorrar nästan jämn, fast på ett bra sätt!
Citera
2009-08-13, 10:51
Medlem
Hellreckords85s avatar
Är gitarren ny samt strängar så skorrar det alltid för strängarna är inte "inspelad" men det behöver inte vara det heller! det kan bero på kvalitet och utrustning med, men man ska aldrig skylla på instrumenten oftast är det den mänskliga faktoren som spökar!!
Citera
2009-08-13, 16:48
Medlem
WaRs avatar
Om strängarna tar i banden och därför skorrar så kan du ju ta tillbaka den till affären där du köpte den och be om hjälp.
Citera
2009-08-13, 22:15
Bannlyst
Min gitarr var exakt som din när jag köpte den. Jag lämnade in den och de bytte strängar gratis och tejpade ihop lite sladdar och sen fungerade den prima. Testa det!
Citera
2009-08-14, 01:31
Moderator
Nospheratus avatar
Trycket i strängarna, eller dragkraften kanske man kan säga, gör att halsen böjer sig något. Ju tjockare strängar desto mer böj. Därför sitter det en dragstång genom halsen som böjer halsen åt andra hållet som kompensation. På elgitarrer sitter skruvhuvudet i dragstången uppe vid huvudet, på akustiska gitarrer sitter det istället vid runda hålet i kroppen där halsen börjar.

Beroende på väder och vind samt kvaliteten på gitarren så måste man ibland justera dragstången. Det är inget man bör göra själv. Man bör lämna in den på närmaste musikaffär och det bör inte kosta mer än en hundring i värsta fall.

Värt att veta är att de allra billigaste gitarrerna på marknaden ibland saknar dragstång. Då får man istället höja stallet. Problemet med stallhöjden är att den oftast inte påverkar höjden nämnvärt på strängarna framme vid sadeln. Man blir tvungen att höja stallet helt bizarrt mycket för att få någon större höjd längst uppe vid huvudet och sadeln.

Ett tips som andra nämnt är att sätta på tjockare strängar eftersom det krävs mer kraft att stämma upp dem. Alltså kommer halsen böja sig mer och man får mer mellanrum mellan strängar och greppbrädan. Men om det fortfarande skorrar med tjocka strängar, eller om man nu trivs med de tunnaste strängarna så är det justering av dragstången som gäller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in