2009-08-10, 19:19
Medlem
Aristocats avatar
Hallå där. Jag har ett problem jag skulle vilja höra era åsikter om. Jag och min styvsyster har gått i samma klass sedan förskolan, och nu kommer vi att börja i samma klass i gymnasiet också.

En snabb summering av vårat förflutna:
Vi bodde på samma gata i flera år. För ett år sedan flyttade våra familjer ihop, då min frånskilda pappa blev tillsammans med hennes frånskilda mamma. Vi bor tillsammans varannan vecka och trivs bra ihop eftersom vi varit vänner länge.

Till gymnasievalet funderade jag först på en skola som visade sig ha för låg standard. Jag hittade sedan en som passade mig bra. Min styvsyster hade redan sagt att det var den skolan som hon kanske tänkte välja. Hon visste ännu inte vilket program hon skulle välja, medan jag redan bestämt mig. Hon valde till slut samma program som jag valt.

Min styvsyster hade sagt från början att det inte var någon god idé att vi började samma klass igen, att det var dags att vi skulle "gå skilda vägar". Jag höll absolut med, men sa samtidigt att jag inte hittade så mycket att välja på.

Så vi börjar om en vecka, den 17. Jag har börjat tänka mer och mer på i fall det var ett grovt misstag att välja samma klass (då det bara finns en klass med det program vi valt i den skolan), och att det kan komma att påverka vår relation negativt. Är det verkligen ett misstag, eller oroar jag mig i onödan? Vilka är mina valmöjligheter, då det är "för sent" att ändra sitt val? Och hon borde väl inte tycka det är jobbigt, då hon valde mellan olika program och visste vilket jag valt?
Väldigt tacksam för support!
Citera
2009-08-10, 19:23
Medlem
Jag vet inte hur er relation är, men jag ser inget som helst problem. Även om ni tycker att det vore bättre att gå i olika klasser, så tycker jag det viktigaste är att gå linjen man vill gå.
Citera
2009-08-10, 19:28
Bannlyst
Jag tkr inte att du skall oroa dig över detta alls kompis !

Man väljer gymnasie efter vad man är intresserad av eller är intresserad av att jobba med ..
Citera
2009-08-10, 19:28
Bannlyst
vilket gymnasium ?
Citera
2009-08-10, 20:06
Medlem
FrasseFloyds avatar
OT raderat. Ålder på ts är helt irrelevant för topic.

Skickar tråden vidare från A&S till Barn & familj, eftersom trådstarten snarare handlar om en familjerelation än studier.

/mod
Citera
2009-08-10, 20:08
Medlem
Rizados avatar
Att välja en linje du trivs med är bra mycket viktigare än att välja en bara för att inte gå med din syster. Även om du i slutändan inte fullföljer studierna på programmet kommer du ångra dig något brutalt om du inte väljer att läsa det du vill.
Citera
2009-08-10, 20:09
Moderator
blomvattnares avatar
Det kanske skulle vara roligare för er båda om ni gick i varsin klass, man nöter ju lite grann på varandra om man träffas för mycket.

Men det spelar ju ingen större roll egentligen.
Ni har en bra relation och börjar närma er vuxenlivet.
Då ska man kunna klara av sådant här utan några problem.
Citera
2009-08-10, 20:11
Medlem
jazzgossens avatar
Jag håller först och främst med föregående talare om att det viktigaste med ditt gymnasieval är att du ska välja det som du är intresserad av.
För det andra så är det väll inget som du ska oroa dig över? För som jag förstår det så var det hon som valde samma linje som dig (även om hon visste att det bara var en klass inom den. Hon kan knappast kritisera dig för att ha valt samma skola som henne, efter att hon gjorde det!
Citera
2009-08-10, 21:49
Medlem
Om ni har gått i samma klass i 10 år och är vänner skulle jag snarare se det som en positiv sak att gå i samma klass, även om det finns vissa nackdelar. Men det borde nog vara lugnt.
Citera
2009-08-10, 22:15
Medlem
Jag ser inget negativt i det så du får gärna motivera lite tydligare vad som skulle vara negativt med att gå i samma klass som någon man känner bra.
Citera
2009-08-11, 11:34
Medlem
SinistraMano27s avatar
Det låter inte så hämskt ändå... Alltså ni behöver ju inte sitta jämte varandra och vara med i samma grupparbete osv... Vad det verkade så var även hon inne på linjen med att ni inte borde gå samma klass... då är nog hon oxå på det klara med att ni inte behöver umgås hela tiden i skolan.
Citera
2009-08-11, 21:31
Medlem
Vuxenkos avatar
DU ÄR INTE 18, DRA!

Jag ser det inte som ett problem utan tror att det är bra om ni känt varandra sen ni var små och går i samma klass. Det är ju fint ju
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in