2009-08-10, 17:03
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag och några vänner har funderat på att under någon vecka dra ut och paddla längs med någon flod i Sverige och komma så långt som möjligt under den tiden. Dock funderar jag lite på om det är tillåtet att paddla vart som helst. Vilken flod bör man satsa på? Vi funderade lite på Göta älv, men vet inte riktigt hur långt den går samt vilket håll strömmen går åt osv.
Det kan hända att vi bygger oss en stor flotte som vi åker omkring med vilket gör att den måste vara ganska bred hela vägen och inte fullt med sten och sådant som flotten inte kan åka genom.

Tips? Rekommendationer?
Senast redigerad av Patriarch K 2009-08-10 kl. 17:07.
Citera
2009-08-10, 17:16
Bannlyst
Floder finns väll inte direkt i Sverige
Dock gott om älvar och åar

Jag skulle nog satsa på Göta Kanal fast den innehåller ju en slussar att ta sig igenom ska nog inte va några bekymmer. Andra vattendrag är ju rätt utbyggda så då brukar man få släpa med sig flotten/kanoten över kraftverken.
Citera
2009-08-10, 17:30
Medlem
Patriarch Ks avatar
Jag är inte särskilt bevandrad inom sveriges vatten, men något man kan åka genom hur som helst med en stor och tung flotte.
Hur långt sträcker sig göta kanal? Det känns som att det kan bli tungt att bära på den stora saken om man ska ta sig genom kraftverk, men om det är en beprövad metod så kan det ju fungera.

Finns det kanske några "lugnare" vatten som man kan paddla genom relativt ostört med väldigt fin skogsmiljö runtomkring eller liknande? Behöver inte vara någon massiv kanal utan någon liten slät rinnande sak utan sten där man slipper forsar som man kör sönder sig i och hela kittet?

Ursäkta min okunnighet kring ämnet.
Citera
2009-08-10, 17:38
Medlem
Drullknulls avatar
Med södra Sverige avses Götaland och Svealand?

Kolla på länkar nedan:

Skall ni åka på flotte så gäller Klarälven. Det finns flottar att hyra:

Flottfärd på Klarälven
Citera
2009-08-10, 17:57
Medlem
Patriarch Ks avatar
Precis vad jag behövde! Dock är lite av själva grejjen med det hela att bygga en egen flotte och inte använda massa "färdiga" eldplatser och gå på deras "färdiga" utedass anpassade efter just sånt här utan det här ska vara lite mer oorganiserat där man bygger sin flotte och därefter åker så långt som går och stannar till i skogen någonstans och slänger upp ett tält i allemansrättens namn och gör en liten eld som man döljer efteråt osv osv...
Lite mer vildmark än turist helt enkelt. Men klarälven verkar vara lång och fin. Brukar den vara full med flottar och kanoter eller har du något annat som du tror kan passa?
Citera
2009-08-10, 18:07
Medlem
Drullknulls avatar
I södra delen av landet är det Klarälven som gäller. Nu är det några år sedan jag var i krokarna(på vandring). Det finns bebyggelse längs med hela älven, så det är absolut ingen vildmark.
Ni börja längst upp på den Svenska delen vid Höljes, efter den stora dammen.

Har du tänkt på hur skall få tag på timmer? Det krävs lite timmer för att bygga en flotte nämligen...

Söker ni ensamhet, då blir det kanot i något sjösystem istället, för vattendragen har i tusentals år varit farleder, därför finns bebyggelsen koncentrerad där.
Citera
2009-08-10, 18:18
Medlem
Patriarch Ks avatar
Ja okej, ska kika lite närmare på det. Bilderna på den ser lovande ut i alla fall.
Det ska självklart inte vara helt ensamt, men det vore tråkigt om det hela slutade med att man åkte en 10st flottar bredvid varandra i samma hastighet om du förstår hur jag tänker kring den frågan

Virket går alltid lösa. Lite tunnor, lite frigolit och lite plywood är vad som behövs. Allt kan jag ordna gratis där jag bor just nu, men man måste få med sig allt till rätt ställe också, men det ordnar sig troligtvis.

Jag antar att klarälven går i riktning mot norge och inte tvärt om? Strömmarna alltså?
Citera
2009-08-10, 18:24
Medlem
Drullknulls avatar
Klarälven rinner från Norge (Femudden) och ner till Vänern.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in