2009-08-10, 10:21
Medlem
johannes Xs avatar
I min krets har jag noterat att föräldrar som endast har ett barn höjer detta till skyarna hela tiden. Detta barn är the second coming of christ etc etc. Flerbarnsföräldrar är naturligtvis också stolta över sina barn men verkar ha tappat de absurta övertonerna.
Nån mer som märkt detta?
Citera
2009-08-10, 10:42
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes X
I min krets har jag noterat att föräldrar som endast har ett barn höjer detta till skyarna hela tiden. Detta barn är the second coming of christ etc etc. Flerbarnsföräldrar är naturligtvis också stolta över sina barn men verkar ha tappat de absurta övertonerna.
Nån mer som märkt detta?

Ensambarnet kanske är värt att höja till skyarna. Föräldrarna blev ju så nöjda med det fantastiska barnet att det inte fanns någon anledning att skaffa fler. Flerbarnsföräldrar försökte ju igen, och det blev inte bra det heller, så de har inget att vara glada över
Citera
2009-08-10, 12:31
Medlem
Danals avatar
De som har ett barn kanske har försökt länge för att få barn och sedan när det kommer så är det väl bara naturligt att det blir uppskattat.

Sedan att flerbarnsföräldrar inte höjer alla ungar till skyarna vet jag inte om jag vill hålla med om.
Förhoppningsvis så älskar de alla barnen lika mycket och hjälper dem med det som de kan behöva i vardagen.

Tycker att det är ganska logiskt att ett ensambarn framhålls mer då det ju är just ett ensambarn och inte behöver dela på uppmärksamheten av 3-4 syskon.
Citera
2009-08-10, 13:01
Medlem
csts avatar
Ja, vad är det vi ska diskutera? Förmodligen har du rätt i dina observationer och det finns om du tänker efter ganska naturliga orsaker till fenomenet.
Citera
2009-08-10, 13:29
Medlem
Konfirmeringsbias.
Citera
2009-08-10, 15:37
Medlem
Jo, det har jag märkt. Jag har även märkt att ensambarn tenderar att tro att dom är bättre än än alla andra för att föräldrarna tutar i det på tok förmycket beröm. Dom är även jävligt dåliga på att erkänna att dom har fel och ta/ge kritik på ett bra sätt.
Citera
2009-08-10, 15:44
Medlem
Flerbarnsföräldrar måste ju dela upp uppmärksamheten mellan barnen vilket gör att de barnen konkurrerar om uppmärksamheten detta kan göra att de kan bete sig odrägligt bland föräldrarna (för att få uppmärksamhet alternativt hämnas på syskonet). Detta borde ju medföra att föräldrarna inser att barnen inte är perfekta precis som dom själva inte är.
Citera
2009-08-10, 23:53
Medlem
johannes Xs avatar
Jag vill nog bara avreagera mig lite på dessa N00Bs i föräldrasammanhang.
Citera
2009-08-11, 10:44
Medlem
Danals avatar
Hur menar du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in