2009-08-10, 01:50
Medlem
Cosmouses avatar
Hejsan. Nu är det så här att jag åkt på världens förkylning, och de enda som botar förkylning nått så när är just Panodil. Har läst lite att panodil innehåller paracetamol, och de är de som är farligt för levern. Hade inte skrivit detta om de inte handlade om så stor mängder som ska intas imorgon, så får skriva och höra med er.

Vid runt 13:00 imorgon tar jag i så fall 2 st panodil, och vid runt 20:00 intas en Minttu 37.5 %, 50 cl samt några öl. Hur farligt är detta för levern egentligen? Vet att de inte är dödligt men man kan alltid undra. Hur pass mycket skadar de levern?
Citera
2009-08-10, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmouse
Hejsan. Nu är det så här att jag åkt på världens förkylning, och de enda som botar förkylning nått så när är just Panodil. Har läst lite att panodil innehåller paracetamol, och de är de som är farligt för levern. Hade inte skrivit detta om de inte handlade om så stor mängder som ska intas imorgon, så får skriva och höra med er.

Vid runt 13:00 imorgon tar jag i så fall 2 st panodil, och vid runt 20:00 intas en Minttu 37.5 %, 50 cl samt några öl. Hur farligt är detta för levern egentligen? Vet att de inte är dödligt men man kan alltid undra. Hur pass mycket skadar de levern?

Nu har jag inga som helst vetenskapliga belägg men enligt "en gång är ingen gång"-principen så är det nog inte så farligt.
Citera
2009-08-10, 02:01
Medlem
azzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlsson666
Nu har jag inga som helst vetenskapliga belägg men enligt "en gång är ingen gång"-principen så är det nog inte så farligt.
+1
Citera
2009-08-10, 02:14
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzu
+1

+1 och "funkar" nog en gång i veckan.

Klena tabletter
Citera
2009-08-10, 03:04
Medlem
Borde väl inte vara några problem med tanke på att två panodil är en vanlig dos för en vuxen person och det är ändå 7 timmar tills intagande av alkoholen. Enligt Fass kan man ta 1-2 tabletter var 4-6 timme, högst 8 tabletter per dygn, så kör på!
Citera
2009-08-10, 03:13
Medlem
Cosmouses avatar
Ok, då tackar man. Förhoppningsvis så kommer dessa löjliga tabletterna göra mig lite piggare imorgon.

Tack så mycket, godnatt
Citera
2009-08-10, 09:48
Medlem
Basies avatar
Vi får se om du överhuvudtaget vaknar upp imorgon!
Citera
2009-08-10, 10:13
Medlem
Alcoholocaust-s avatar
Har använt huvudvärkstabletter och alkohol så länge jag kan minnas.. kanske borde sluta med det? Någon som vet hur mycket det tär på levern egentligen??
Citera
2009-08-10, 12:50
Medlem
Cosmouses avatar
Chansar på rätt mycket Alcoholocaust, som sagt dom flesta huvudvärkstabletterna innehåller paracetamol, och de blandat med alkohol sliter på levern som in i helvete. Du kanske inte ens märker av att din lever skriker för hjälp.

Så ja, jag tycker du ska sluta.
Citera
2009-08-10, 13:03
Medlem
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=24397&Preview=

Citat:
"Värkmediciner som innehåller paracetamol kan under vissa förutsättningar orsaka livshotande leverskador. Det gäller framför allt om man tar för stor dos eller om man har druckit alkohol en längre tid. Om man dricker en mindre mängd alkohol är det vanligtvis ingen fara att ta en enstaka värktablett med paracetamol dagen efter. Om man alltid dricker mycket alkohol bör man aldrig använda paracetamol."
Citera
2009-08-10, 13:54
Medlem
Bullsquids avatar
ipren innehåller ju ett annat verksamt ämne, är detta lika skadligt som paracetamol för levern då?
Citera
2009-08-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullsquid
ipren innehåller ju ett annat verksamt ämne, är detta lika skadligt som paracetamol för levern då?

Står även det i texten jag länkade till.

Citat:
"Inflammationsdämpande värktabletter som innehåller acetylsalicylsyra och andra så kallade cox-hämmare (NSAID), försämrar blodplättarnas förmåga att stoppa blödningar från små blodkärl, och irriterar magslemhinnan. Exempel är Treo, Ipren, Voltaren, Alganex och Naproxen. Alkohol har liknande verkan. Därför ökar alkohol risken för magblödningar tillsammans med dessa läkemedel."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in