2009-08-09, 16:06
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

Idag var det min tur att ha dottra igen. Då vädret är toppen vill vi gärna ta bilen ut till badplatsen. Nu till frågan. Den bilstol vi har från Folksam är för barn upp till tre år. Min dotter är nyligen fyllda tre men samtidigt VÄLDIGT lång för sin ålder. Stolen går dessutom bara att montera bakvänt. Hur bör Vi göra? Alla butiker är stängda idag. Ska jag sätta henne i barnstolen trots att hon med säkerhet är alldeles för lång, eller ska jag sätta henne med bara bilbälte?
Citera
2009-08-09, 16:09
Medlem
Jocke11s avatar
Finns väl ingen åldersgräns, har för mig att det bara har med längden att göra.
Citera
2009-08-09, 16:11
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke11
Finns väl ingen åldersgräns, har för mig att det bara har med längden att göra.

Precis och hon är VÄLDIGT lång.
Citera
2009-08-09, 16:13
Medlem
murre-myrsloks avatar
Om ni inte ska så långt så sätter du henne på en telefonkatalog och lägger någonting mellan hennes axel och bältet, men kör väldigt försiktigt!
Citera
2009-08-09, 17:27
Medlem
EvilTouchs avatar
Vid kortare färder får du skjutsa barn utan barnstol i baksätet.
Citera
2009-08-09, 17:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SinX
Hejsan!

Idag var det min tur att ha dottra igen. Då vädret är toppen vill vi gärna ta bilen ut till badplatsen. Nu till frågan. Den bilstol vi har från Folksam är för barn upp till tre år. Min dotter är nyligen fyllda tre men samtidigt VÄLDIGT lång för sin ålder. Stolen går dessutom bara att montera bakvänt. Hur bör Vi göra? Alla butiker är stängda idag. Ska jag sätta henne i barnstolen trots att hon med säkerhet är alldeles för lång, eller ska jag sätta henne med bara bilbälte?

http://www.vv.se/Startsida-foretag/Trafiken/Fordon-och-trafikant/Bil/Sakerhet-i-bil/Sa-skyddar-du-barnen/

Saxat...

Alla barn som är kortare än 135 centimeter ska använda en särskild skyddsanordning i bilen, det vill säga babyskydd, bilbarnstol, bältesstol eller bälteskudde. Det anger nya regler som började gälla 1 januari 2007. Läkare och forskare rekommenderar att barn ska använda bältesstol eller bälteskudde tills de är 10-12 år.
Citera
2009-08-10, 15:54
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murre-myrslok
Om ni inte ska så långt så sätter du henne på en telefonkatalog och lägger någonting mellan hennes axel och bältet, men kör väldigt försiktigt!
...och meddelar alla andra trafikanter att köra lika försiktigt och icke påverkade i närheten av bilen?

Antingen chansar du eller så får ni väl cykla/ta bussen eller skita i att åka.
Citera
2009-08-10, 16:24
Medlem
HaxxarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joe_s
...och meddelar alla andra trafikanter att köra lika försiktigt och icke påverkade i närheten av bilen?

Antingen chansar du eller så får ni väl cykla/ta bussen eller skita i att åka.

Det är ju inte farligare att cykla än att åka bil... Sen har man ju jävligt bra skyddsanordningar i bussen? Men... ÅK BARA BIL ÄNDÅ ? KROCKA INTE WTF?
Citera
2009-08-10, 23:19
Medlem
joe_ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaxxarN
Det är ju inte farligare att cykla än att åka bil... Sen har man ju jävligt bra skyddsanordningar i bussen? Men... ÅK BARA BIL ÄNDÅ ? KROCKA INTE WTF?
Citera
2009-08-11, 09:43
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Man går först och främst efter vikt. Men testa en sittkudde helt sonika. Sitter bältet bra över bröstet så kör du.
Citera
2009-08-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsTheZodiac
Man går först och främst efter vikt. Men testa en sittkudde helt sonika. Sitter bältet bra över bröstet så kör du.

Nej! Det är en kombo av vikt, storlek, ålder man går efter. Det finns 1-åringar som väger 15 kg men de är inte lämpade att sitta i bältesstol för det!
Citera
2009-08-11, 10:26
Medlem
Allvarligt talat

Är det så här dålig koll folk har på hur barn skall färdas i bil? Då är det ett under att inte fler barn dör i trafiken.

Bakåtvända bilstolar tar stora barn, inga problem. Problemet är utrymmet i bilen. Men hellre att barnet sitter med knökiga ben än en bruten nacke vid eventuell krock.

På en bakåtvänd stol får huvudet sticka upp ca 8cm ovanför kanten. Dvs ungefär öronhöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in