2009-08-09, 15:45
Medlem
Aristocats avatar
Jag har fått för mig att pikén håller passformen bättre i fall man knäpper den, eftersom allting då hålls på plats så att säga.

Hur tvättar ni era pikétröjor? Stoppar ni in dem i tvättmaskinen med knäppta eller uppknäppta knappar, med kragen nedvikt eller uppvikt?
Citera
2009-08-09, 15:52
Medlem
despots avatar
Man ska väl tvätta allt med knappar uppknäppt?

kragen brukar vara nedvikt tror jag för min del
Citera
2009-08-09, 15:58
Medlem
SqDawes avatar
knäppt med kragen nere, så gör jag iaf.
Citera
2009-08-09, 15:59
Medlem
Brutes avatar
Alltid oknäppta knappar i plagg.
Tvätta plagget ut-och-invänt.

Kragar brukar jag ha uppfällda, utan veck så att säga.

Däremot har jag någongång fått lära mig att dragkedjor alltid skall vara tillslutna. Tror det har med att taggarna annars sliter på tyget. Men där slarvar jag i så fall.

//Brute
Citera
2009-08-09, 16:20
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Alltid oknäppta knappar i plagg.

Däremot har jag någongång fått lära mig att dragkedjor alltid skall vara tillslutna. Tror det har med att taggarna annars sliter på tyget.

Knappar uppnknäppta då de annars riskerar att lossna. Blixtlås stängda då de annars riskerar att skada andra plagg - slita sönder dem, helt enkelt. Detta gäller väl framför allt blixtlås av metall, plastblixtlås borde inte vara någon större fara.
Citera
2009-08-09, 17:01
Medlem
vvess avatar
Tvätta alltid med uppknäppta knappar för att undvika slitage.
Citera
2009-08-09, 18:26
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristocat
Jag har fått för mig att pikén håller passformen bättre i fall man knäpper den, eftersom allting då hålls på plats så att säga.

Hur tvättar ni era pikétröjor? Stoppar ni in dem i tvättmaskinen med knäppta eller uppknäppta knappar, med kragen nedvikt eller uppvikt?

Uppknappt, ut och in-vand med uppfalld krage. (Samma med alla mina trojor och skjortor for ovrigt.) Beroende pa vilken piké det ar sa hangs de upp antingen som de tvattades pa tvattstallningen, eller rattvand med knappta knappar och nedfalld krage pa bred galge.
Citera
2009-08-09, 20:58
Medlem
Aristocats avatar
Okej, att motverka slitage som ni säger verkar vara en rimlig orsak till att ha den uppknäppt. Tack för svar.
Citera
2009-08-09, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jolindbe
Blixtlås stängda då de annars riskerar att skada andra plagg - slita sönder dem, helt enkelt. Detta gäller väl framför allt blixtlås av metall, plastblixtlås borde inte vara någon större fara.
De riskerar även att dras snett så att taggarna efteråt inte går ihop eller går ihop konstigt, varför man även bör stänga plast-blixtlås innan tvätt.
Citera
2009-08-09, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
uppfalld krage.
Har det verkligen någon betydelse om kragen är upp- eller nedfälld? Jag tvättar alltid mina pikétröjor med nedfälld krage och det har inte medfört några synbara skador.
Citera
2009-08-10, 00:05
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojah
Har det verkligen någon betydelse om kragen är upp- eller nedfälld? Jag tvättar alltid mina pikétröjor med nedfälld krage och det har inte medfört några synbara skador.

Vet ej... Jag får för mig att hela kragen skubbas likvärdigt då den inte är vikt i tvättmaskinen. Så att man undviker att ev. solkkanter blir kvar. Framförallt kanske detta gäller ljusa/vita skjortor..

//Brute
Citera
2009-08-11, 09:03
Medlem
jolindbes avatar
Om den är väldigt smutsig under kragen blir det förmodligen renare där om man viker upp den. Annars kan jag inte tänka mig att det blir någon större skillnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in