• 1
  • 2
2009-08-10, 09:26
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasklätter
Kan ge ett exempel på hur jag använt det.

Var skyldig pengar till en kompis.

Pga lite strul så ringer jag banken och ber dom hjälpa mig med överföringen. Jag säger kontonumret till killen i telefonen och frågar om det verkligen är X.X(min kompis) som står som ägare på kontot. Det var det, och då sa jag OK till honom att sätta över pengarna.

Notera att detta inte var något bedrägeri alls utan jag ville bara vara säker på att det var min polare då det rörde en större summa pengar. Du kan ju testa om du kan modifiera min version och testa hos banken.
Men det där fungerade endast eftersom du visste både banknummer och namn. Banken begår inget fel om de endast bekräftar att det är den personen som äger det bankkontot du nämner. Det är inte social engineering utan en tjänst banken har.

Om du däremot bara har bankkontonumret lär du inte få ut ett skvatt.
Citera
2009-08-10, 16:11
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belowyou
Stämmer inte namnet med kontonumret kan du få till svar att "Namnet du har uppgett stämmer inte med namnet på kontohavaren" frågar du då vem kontohavaren är så får du inget svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Stuntman Bob
Om du däremot bara har bankkontonumret lär du inte få ut ett skvatt.
Banksekretessen existerar kanske på papper, men knappast i realiteten. Nu sätter jag visserligen inte in pengar "manuellt" särskilt ofta, men de gånger jag har gjort det har jag alltid fått reda på kontoinnehavarens namn. Det har som sagt även hänt att jag har fått reda på namnet utan att ens ha tagit upp det.

Sedan beror det väl även lite på hur man sköter det hela. Kommer man in och kräver att få veta vem som äger ett visst konto får man nog ett blankt nej, men om man ger ett gott intryck och framstår som en snäll och ärlig person är det inga som helst problem att få ut uppgifterna.
Citera
2009-08-10, 21:13
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Banksekretessen existerar kanske på papper, men knappast i realiteten. Nu sätter jag visserligen inte in pengar "manuellt" särskilt ofta, men de gånger jag har gjort det har jag alltid fått reda på kontoinnehavarens namn. Det har som sagt även hänt att jag har fått reda på namnet utan att ens ha tagit upp det.

Sedan beror det väl även lite på hur man sköter det hela. Kommer man in och kräver att få veta vem som äger ett visst konto får man nog ett blankt nej, men om man ger ett gott intryck och framstår som en snäll och ärlig person är det inga som helst problem att få ut uppgifterna.
Konstigt. En vän till mig ville att jag skulle skicka pengar till hans konto. Visade sig att det inte var hans konto. Jag ringde banken och ville veta vems konto det var eftersom kompisen hade blivit lurad. Fick inget svar. Gick dit och visade legitimation och fick då inte heller något svar. Det var först när jag hade förnamn och efternamn på kontoägaren som banken sa att det var rätt person jag fått namn på.

Men om din historia stämmer så är det bara för herr TS att traska ner till sin bank då. Banksekretessen är en ganska seriös sak att bryta.
Citera
2009-08-10, 23:52
Medlem
timpakays avatar
Bankerna skall inte lämna ut dessa uppgifter men jag vet att i insider(eller uppdrag granskning) lyckades dom få reda på vilka personer som ägde vissa drogbutiker på nätet genom att gå till banken och fråga vem det var som ägde det kontot. Har för mig att dom använde motiveringen att dom ville veta vem betalningen skulle gå till samt att dom fick avslag på några bankkontor innan dom lyckades.
Citera
2009-08-11, 14:26
Medlem
Flickpojkens avatar
[quote=Om du däremot bara har bankkontonumret lär du inte få ut ett skvatt.[/QUOTE]

Hanns upplägg där man uppger kontonummer säger att man vill gör en insättning uppger all uppgifter och sen lägger på kan fungera. De kan hända att man få ut ett namn någon gång under tiden. Bank tjänstemän tar många samtal. Prövade min ide och de gick. Uppgav kontonummer när allt var klart för överföring sa att jag att jag vill försäkra mej om att pengarna kom rätt (strul med organisationen) uppgav ett namn och sa: ”de är väll hanns företag kontot är knutet till”. Bank mannen sa nej de är en x som har de här kontot. Vilken tur att du sa de sa jag. Tog fram en lista (för trovärdigheten) och kladdade lite på (sa ok de var ett fel här) sen satte jag in ett mindre belopp på ett konto som är knutet till namnen jag först uppgav vilket är en person jag känner.
Senast redigerad av Flickpojken 2009-08-11 kl. 14:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in