Okej. Inte för att jag vill outa mig själv i denna tråden, men skit samma.
Vad gäller restaurangen Bar-B-Ko så bor jag precis ovanför. Personligen tycker jag maten är helt okej. De brukar ha ganska fullsatt. Dock är det inte jätte-exklusiv mat så sett, men jävligt sjysst om man gillar grillat.
Har själv hämtat mat köksvägen en sisådär 300 gånger på fyllan =). Deras köksdörr går ut i min trappuppgång och den brukar vara öppen om kvällarna.
Han som äger stället är också jävligt trevlig kille, och de kör seriöst med sin restaurang. Antagligen därför den är så populär.
Mitt favoritval är ändå Kippers Källare. Enligt mig så slår det alla ställen, både vad gäller maten, miljön och även vinlistan. Tyvärr så har många bara varit på bakgården (vilken för övrigt är sjukt trevlig), men det är egentligen "Harrys". För att komma till själva restaurangen så ska man som namnet antyder ner till källaren. Och jag kan lova att det är en upplevelse att äta där, atmosfären där nere slår allt. Restaurangen ligger i ett av Kristianstads äldsta fastigheter, och själva källaren är en gammal kolkällare om jag inte minns fel.
Vad gäller maten på Kippers så brukar den vara säsongsvarierad. En av mina favoriter är "Sydfransk fisk och skaldjursgryta" som serveras med någon form av creme fraiche och vitlöksmajonnäs. En annan favorit är "Oxfilé Provencale" med rödvinsky, vitlökssmör, smörstekta champinjoner och sparris.
Han som äger stället brukar jobba där som servitör. Man känner igen honom på att han är lite skäggig och lite halt & lytt på något vänster. En mycket trevlig person, som har en förmåga att kunna berätta och förklara om maträtterna på de mest kulinariska visen. Kommer speciellt ihåg ett utlägg på över 5 minuter om en liten efterrätt, där det var tre sorters choklad från alla världens hörn, samt exakt hur man ska gå tillväga för att få till den här efterrätten på rätt vis. Ja jisses, bara det är en upplevelse i sig.
Man blir garanterat mätt, och både näsa, ögon och smaklökar kommer ha ett mycket trevligt minne med sig därifrån. Den maten med den atmosfären gör hela nöjjet. Garanterat!
Om man nu skulle gilla asiatisk mat, så får jag rekommendera "Rose Garden". De har en mongolisk wok för den som känner för det, men även sushi och andra maträtter. Ett synnerligen fräsht och trevligt ställe, absolut ingen sån där halvsunkig kinakrog, utan här har man lyckats med kvaliten får jag erkänna.
Artilleristen vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Numera heter det "Nya Artilleristen" då det har kursat ganska nyligen. Maten är okej, men vill inte höja det mycket mer än bättre lunchstandard eller strax däröver. Ingenting som smaklökarna direkt lägger på minnet. Tyvärr.
La cucina är egentligen som artielleristen ett lite finare lunchställe, men inte så mycket mer. Som namnet antyder så ska det väl vara någon italiens variant, eller det är väl tänkt så iallafall.
Banken är egentligen ett uteställe / pub, men har en avdelning med mat. Och faktiskt så håller de en hög standard för att vara en krog. Han som är kock känner jag personligen, tror aldrig jag träffat honom riktigt nykter. Är rätt säker på att han småsuper lite på jobbet med, men det kan kvitta fullständigt, antar att det är då han är som bäst när han gör mat. Så pub banken får faktiskt ett bra omdöme, men man ska ta maten för vad det är, krogmat alltså. Dock finare sådan.
Sen har vi Bykrogen i Österslöv. Det ligger ca 10 minuter med taxi inifrån Kristianstad, men det kan verkligen vara värt ett besök. Varför inte testa ett julbord där? De har en mycket trevlig miljö, starkt inspirerad av just nordostskåne med lite typiska influenser av äppelodlingarna och alla annat som finns i de områdena. Maten är högst varierande efter säsong, men med mycket hög standard. Det serveras mycket lokalproducerat (såklart) och en del rätter håller en ypperlig kvalitet både i smak och stil. Han som äger stället är mycket pedantisk och noggrann med att gästerna ska trivas, och att vistelsen ska bli bästa möjliga. Ett ställe som jag gärna rekommenderar.
Men som sagt. Min rangordning enligt nedan:
1. Kippers Källare, för absolut bästa totalupplevelse, både vad gäller mat och miljö, alla kategorier.
2. Bykrogen i Österslöv. Mycket bra totalupplevelse, och rätt igenom hög kvalitet på maten.
3. Bar-B-Ko. En erkänt bra restaurang, kanske lite mer familjeställe, men med hög grad av service och klass rätt igenom. Maten är som namnet antyder en klassig variant av konceptet "Bar-B-Q".
4. Rose Garden. Smaken är olika, men gillar man asiatisk mat så är detta en fullträff för de flesta. Fräsch och fin miljö, och detsamma vad gäller maten.
5. Pub Banken. Jag vågar nog placera Bankens mat bättre än t ex Artilleristen, trots att det egentligen är krogmat, dock med en mycket hög kvalitet och klass.
Efter detta så kommer väl resterande restauranger i stan utan inbördes ordning.
Notera dock att jag inte har tagit med Modesto i denna rankingen. Detta för att jag inte har ätit där sedan stället bytte ägare, så jag vågar inte uttala mig om detta.
Hoppas ni är nöjda med min bedömning av restaurangerna iallafall.