2009-08-08, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Tvåhjuliga fordon ska hålla till höger, har jag rätt?

Tvåhjuliga fordon ska hålla sig i mitten av körfältet, alltså "ta upp" lika stort utrymme som ex. en bil.
Citera
2009-08-08, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Piar
Tvåhjuliga fordon ska hålla sig i mitten av körfältet, alltså "ta upp" lika stort utrymme som ex. en bil.
Skit samma, jag kommer att tränga in Hondagubben ändå
Citera
2009-08-08, 23:06
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Även om det inte står uttalat i trafikförordningen eller vad du nu läst, så reguleras användningen av ytterfilen. Den är för omkörning, inget annat.
Nu gör du dig bara extremt löjlig. Var regleras användningen då, om det inte står i trafikförordningen? Kom med (jag hatar att säga det här) källa eller håll käft.
Citera
2009-08-08, 23:08
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Tycker du inte det blir aningen pinsamt att säga emot när jag uppger svensk lag som källa (Trafikförordningen, nione stycket) och du uppger... Ja, ingenting. Om det inte står uttalat i trafikförordningen så är det inte heller olagligt.

Nej, jag lutade mig på min bakgrund inom NTF.
Så här står det också i trafikförordningen som du uppenbarligen missade i tredje kapitlet angående fordons placering på väg...
Citat:
7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Citera
2009-08-08, 23:09
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Nu gör du dig bara extremt löjlig. Var regleras användningen då, om det inte står i trafikförordningen? Kom med (jag hatar att säga det här) källa eller håll käft.

Ja, se mitt svar tidigare.
Citera
2009-08-08, 23:11
Medlem
Rubber.ducks avatar
På vägar med två eller flera körfält i samma riktning får du passera fordon som kör i vänstra körfältet om:
- det är tät köbildning i alla körfält
- det finns körfältsvägvisare med olika färdmål

Omkörning på höger sida tillåtet om:
- max 70 km/h och minst två markerade körfält
Senast redigerad av Rubber.duck 2009-08-08 kl. 23:14.
Citera
2009-08-08, 23:13
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Så här står det också i trafikförordningen som du uppenbarligen missade i tredje kapitlet angående fordons placering på väg...
Fett. Nu kan du också visa var det är reglerat för hur ytterfiler ska hanteras.
Citera
2009-08-08, 23:15
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Fett. Nu kan du också visa var det är reglerat för hur ytterfiler ska hanteras.

Det står att fordon SKA föras fram i högerfilen, därmed regleras vänsterfilen också eftersom det inte det står FÅR utan ska. Det finns alltså inget alternativ?

Ge dig, du vet likaväl som jag att vänsterfilen är till för omkörning.
Citera
2009-08-08, 23:30
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

Och så är vi duktiga och läser ytterligare två-tre rader, och vipps så undantas motorvägar!

Ledtråd: "Bestämmelserna i första och andra styckena gäller inte om trafiken på körbanan är enkelriktad."

Erkänn att du Googlande efter trafikförordningen och sedan sökte efter något ord/mening som skulle passa in på ditt påstående och sedan var det nog med det. Läs hela, så kan du klart och tydligt konstatera att du har fel.
Citera
2009-08-08, 23:32
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Det står att fordon SKA föras fram i högerfilen, därmed regleras vänsterfilen också eftersom det inte det står FÅR utan ska. Det finns alltså inget alternativ?

Ge dig, du vet likaväl som jag att vänsterfilen är till för omkörning.
Varför är jag inte förvånad över att MrOaiki kontrade din fadäs?
Du har fel, fel och fel. Samt även fel.

Bakgrund inom NTF? Jo tjena, det säger ju en del om den föreningen...
Citera
2009-08-08, 23:33
Medlem
Moltas666s avatar
Som Not_me redan påpekat...

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.

Omkörning på motorväg sker i vänster körfält. Därefter återgår man till höger körfält.
Citera
2009-08-08, 23:35
Bannlyst
Jag fattar inte vad era motsägelser innebär.
I klartext....

Kan jag ligga i ytterfilen på en motorväg hela tiden, så länge jag inte hindrar en omkörning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in