2009-08-08, 22:20
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miantsiuk
Det är nog fastställt i lag och regler, ja. När det blir flera så vet jag nog inte riktigt. Om jag minns rätt så ska man lämna åtminstone en fil så man kan bli omkörd.

I vilken lag och regel då?! Förresten ser jag inte logiken i varför någon som håller hastigheten ska behöva lämna en fil ledig för att kunna bli omkörd. Det vore ju en väldigt konstig lag. "Det är olagligt att köra för fort, men du måste lämna plats för folk som vill köra för fort"
Citera
2009-08-08, 22:21
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Däremot finns det väll en regel som är att du inte får göra om på höger sida om personen inte ska svänga vänster vid tex landsväg.

Och då måste personen köra om till vänster om dig och ligger du då i vänsterfilen så blockerar du en omkörning vilket gör att du så fall gör fel enligt lagen. Så i princip, ja.

Nu pratar vi om motorväg. När det gäller landsväg så finns det ju bara en fil åt vardera riktning.
Citera
2009-08-08, 22:24
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Grundposition är alltid höger, de flesta lägger sig till höger om de inte ska köra om direkt igen, för att slippa att göra det om någon kommer ikapp.
Citera
2009-08-08, 22:27
Bannlyst
Givetvis så kör jag in i innerfilen av artighet om någon har brått.
men ibland så ligger de kvar bredvid mig i samma fart och tvingar mig att bromsa mot framförvarande fordon, lastbil husvagn etc.

Riktigt störigt och framkallande av aggressivitet
Citera
2009-08-08, 22:29
Medlem
Miantsiuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
I vilken lag och regel då?! Förresten ser jag inte logiken i varför någon som håller hastigheten ska behöva lämna en fil ledig för att kunna bli omkörd. Det vore ju en väldigt konstig lag. "Det är olagligt att köra för fort, men du måste lämna plats för folk som vill köra för fort"
Fick jag lära mig i trafikskolan. Visst är det konstigt, men det är så. Kan hitta någon källa som styrker detta. Återkommer.
Citera
2009-08-08, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE
Det verkan finnas en oskriven jag att man ska köra slalom, in och ut mellan filerna vid omkörning.

En på jobbet har fått böter för just det där.

Han låg i högerfilen på en 3-filig motorväg. När han skulle köra om en som låg i mittenfilen så bytte han till vänsterfilen och körde om. Efter det lade han sig i högerfilen igen. Sen kom han ikapp en till i mittenfilen och gjorde samma sak.

Sen dök det upp blåljus i backspegeln. Polisen sa att dom kommer bötfälla honom för slalomkörning.
Killen på jobbet påpekade då att man inte får köra om på högersida och det var därför han körde om på vänstersida.
"-Mycket riktigt, man får inte köra om på höger sida. Dock får du passera." sa polisen.

Han frågade vad skillnaden var.
"-Så länge man inte byter fil för att komma om någon så passerar man. Den slalomkörningen du gör är väldigt farlig."

För mig låter det jävligt mysko.
Citera
2009-08-08, 22:37
Medlem
actionbents avatar
Lagen säger att man ska hålla till höger, men straffbart att ligga i vänsterfil när man inte hindra någon trafik tror jag knappast det är.
Citera
2009-08-08, 22:38
Medlem
MrOaikis avatar
Slutgiltigt svar på frågan

Nu har jag läst igenom trafikförordningen i allmänhet och nionde kapitlet i synnerhet. Där står tydligt vad som gäller vid motorvägskörning. Det står inget om att man inte får hålla till vänster. Alla filer som finns tillgängliga på motorvägen är till för att köras i.
Citera
2009-08-08, 22:39
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Lagen säger att man ska hålla till höger, men straffbart att ligga i vänsterfil när man inte hindra någon trafik tror jag knappast det är.

Nej, det gör den inte. Se ovan.
Citera
2009-08-08, 22:42
Bannlyst
Hålla till höger ja, störigt med motorcyklar som ligger i 50 vid mittremsan och gör att man inte kan köra om, fast man tutar så tror sommarmotorcyklisten att han får ligga ute vid mittsträcket
Speciellt störigt vid möte att man inte lyckas köra om gubben på Hondan.
Tvåhjuliga fordon ska hålla till höger, har jag rätt?
Citera
2009-08-08, 22:46
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Nej, det gör den inte. Se ovan.

Jo, det gör den. Man ska alltid sträva efter att ligga så långt till höger som möjligt, detta gäller även på motorväg. Är du ensam på vägen ska du alltså köra i höger körfält.

Även om det inte står uttalat i trafikförordningen eller vad du nu läst, så reguleras användningen av ytterfilen. Den är för omkörning, inget annat.
Citera
2009-08-08, 22:48
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Jo, det gör den. Man ska alltid sträva efter att ligga så långt till höger som möjligt, detta gäller även på motorväg. Är du ensam på vägen ska du alltså köra i höger körfält.

Även om det inte står uttalat i trafikförordningen eller vad du nu läst, så reguleras användningen av ytterfilen. Den är för omkörning, inget annat.

Tycker du inte det blir aningen pinsamt att säga emot när jag uppger svensk lag som källa (Trafikförordningen, nione stycket) och du uppger... Ja, ingenting. Om det inte står uttalat i trafikförordningen så är det inte heller olagligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in