2009-08-08, 20:39
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Eftersom CaesarDavids tråd ”Revisionister som inte orkar svara på frågor” finns kvar så kan det vara dags för en omvänd sådan:
De troendes vägran att ta till sig kritik och information gällande Förintelsen.

Det blir givetvis ett problem och en typ av rundgång i trådarna med detta beteende.
Hur är det då möjligt att debattera?

De troende hänvisas till revisionismindex, specifika trådar och inlägg, man hjälper dem med länkar och förklarar tålmodigt att där finns rikligt med diskussioner där folk lagt ner stor möda på att formulera sig, hitta information osv, och att folk kanske inte orkar lägga ner så mycket arbete gång på gång.
Men de troende bemödar sig inte ens med att läsa trådarna.
Och de har inte ens läst den mest grundläggande litteraturen i ämnet. (Är det då så konstigt att de tultar runt med sina skygglappar och tror på allt som Holocaustindustrin pumpar fram? Egentligen inte. Men lite skrämmande är det allt...)

Nedan exempel på vad jag menar med de troendes vägran:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av blackie_lawless
Men vilka revisionistiska texter har du läst då? Och vilka vittnesmål har du granskat?
Samma fråga ställer jag till alla gaskammarfans.
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Ja du! Jag ska villigt erkänna att jag inte har läst några "revisionistiska" texter.. Inte i deras helhet i alla fall.
Däremot har jag läst en del vittnesmål. Vittnesmålen från offren är jag själv inte särdeles intresserad av.

Citat:
Citat:
Du glömde svara på två frågor:
1. Varför har du inte läst några revisionistiska texter?
2. Varför är du "inte särdeles intresserad av offrens vittnesmål"?

Citat:
1) Jag har inte läst särskilt mycket "revisionistisk" litteratur eftersom det jag läst än så länge förefaller mig skrämmande infantilt. Kan ingen (här t ex) presentera revisionistiska rön och avslöjanden så att man (eventuellt) skulle kunna börja tro på eländet så finner jag inte det särskilt lönt att fördjupa mig i tonvis med material som mest tycks bestå av fokuseringar på enskilda suspekta vittnesmål och ifrågasättande av fakta och underbyggda uppgifter. (Vad jag menar med det senare är att man givetvis kan ifrågasätta! Man kan ifrågasätta om jorden är rund eller platt, men inte fan är jorden platt för det!)

Alltså; Presentera något som gör mig intresserad! Då kanske jag skulle kunna få för mig börja läsa "förintelserevisionismens samlade verk".

2) Jag har skrivit det tidigare och kan självfallet skriva det igen: Jag personligen är mer intresserad av gärningsmännens berättelser och vittnesmål! Det är därifrån vi har något att lära oss! (Och bara för att du kanske tycker annorlunda så behöver ju inte jag ändra min ståndpunkt härvidlag.)

Citat:
Citat:
På tal om källkritik, d00rkey:
Vilka av de ortodoxa och mest respekterade Förintelsehistorikernas verk anser du håller högst kvalitet när det gäller historiskt trovärdiga källhänvisningar?
Citat:
Du kommer kanske inte att tro mig men jag har inte läst något av standardverken (om man får kalla dem så) heller! ... Jo, förresten. Någon gång för tiotalet år sen lånade jag ett av dem från biblioteket, kommer dock inte ihåg vilket och av vem.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Kan du förklara varför du tror så irrationellt blint på Rudolf Reders, Yankiel Wierniks och Filip Müllers semilitterata amsagor om Belzec, Treblinka och Birkenau?
Citat:
Utan att "tro på" Rudolf Reder, Yankiel Wiernik och Filip Müller specifikt (knappt ens hört talas om dem), så tror jag på att Förintelsen ägde rum eftersom inget framkommit som skulle få mig att börja omvärdera den officiella och vedertagna historieskrivningen!
Citat:
Det är detta som gör ditt "debatterande" här så fullständigt värdelöst - du har inte ens hört talas om absoluta "nyckelvittnen", med vilka hela gaskammarmyten står och faller. Så länge du inte är beredd att på allvar sätta dig in i vad revisionister och tvivlare skriver, och vad som motiverar tvivlet på den Holocaustmyt som endast kan upprätthållas genom stegrad repression, är dina inlägg endast slöseri med tid och utrymme. Tro hur intensivt du vill, det skiter väl jag i, men sluta låtsas debattera, det förmår du nämligen aldrig.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Keruac
Behöver du verkligen en bok om att denna fräcka lögnaren Wiesel ljuger
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jag har inte ens läst hans böcker.

Citat:
Citat:
Du förnekar alltså att Norman Finkelstein beskriver en levande, dokumenterbar verklighet i sin bok Holocaustindustrin? Du förnekar att judiska organisationer fortsätter profitera på den påstådda "Förintelsen" och att Holocaustindustrins företrädare genom inkvisitoriska medel, genom att fängsla människor som tvivlar, genom att bränna och förbjuda böcker, genom att trakassera och pariastämpla skeptiker, söker förhindra varje tvivel på de "heliga" dogmerna om "gaskammare" och "sex miljoner"?
Citat:
Ursprungligen postat av CaesarDavid
Jag har inte läst den ännu, och känner ingen större lust att göra det med tanke på att revisionisterna aldrig har kunnat presentera någon hållbar inledning till sina idéer.
Tror CaesarDavid att Finkelstein är revisionist?
Naturligtvis har han inte läst boken...

Varför är det så här? Och hur gör vi det bättre?
CaesarDavid menar att det är revisionisterna som ska göra jobbet, men tycks inte bry sig om att jobbet redan är gjort.
Jag menar att diskussionerna bör gå framåt, inte bakåt. Alltså bör vi väl fortsätta diskussionerna där de avslutades (oftast i befintliga trådar) och inte börja om från noll hela tiden?
Citera
2009-08-08, 23:02
Medlem
FritzDaCats avatar
Fel, jag har alltid satt mig in i de ämnen jag har diskuterat.
Jag har aldrig någonsin sagt att jag försvarar allt Wiesel har sagt och gjort, eftersom jag inte har den kompetensen.
Eftersom den aktuella tråden innehöll en massa OT etc så ställde jag en enkel fråga till de som påstod att Wiesel var en lögnare. Och i bakhuvudet hade jag minnet av boken som uppenbarligen inte fanns.
Och det var inte lätt att få några svar.
Och jag förstår varför. Det enda som fanns var ju spekulationer.
Inte en enda lögn av Wiesel har 'revisionisterna' lyckats påvisa.
Citera
2009-08-09, 18:47
Medlem
d00rkeys avatar
Eftersom jag nämns som någon sorts måttstock (?) eller som ett tydligt statuerande exempel på hur en "troende" (?) agerar i förhållande till Förintelsen och olika "revisionisters" verk så kan jag bara återge vad jag redan skrivit i frågan (och som redan citerats ovan), om vad som gäller för min egen personliga del:
Citat:
1) Jag har inte läst särskilt mycket "revisionistisk" litteratur eftersom det jag läst än så länge förefaller mig skrämmande infantilt. Kan ingen (här t ex) presentera revisionistiska rön och avslöjanden så att man (eventuellt) skulle kunna börja tro på eländet så finner jag inte det särskilt lönt att fördjupa mig i tonvis med material som mest tycks bestå av fokuseringar på enskilda suspekta vittnesmål och ifrågasättande av fakta och underbyggda uppgifter. (Vad jag menar med det senare är att man givetvis kan ifrågasätta! Man kan ifrågasätta om jorden är rund eller platt, men inte fan är jorden platt för det!)

Alltså; Presentera något som gör mig intresserad! Då kanske jag skulle kunna få för mig börja läsa "förintelserevisionismens samlade verk".
Alltså: Om det krävs av mig att jag ska läsa igenom "förintelserevisionismens samlade verk" för att eventuellt börja kunna förstå hur grundlurad jag är av den officiella historieskrivningen? Ja, då skiter jag nog helt enkelt högaktningsfullt i det! .. Den officiella historieskrivningen är (för mig) nämligen rätt klar och redig medan "revisionisternas" alternativa historia tycks vara minst sagt grumlig, i ordets alla bemärkelser!

Märk dock att detta är min högst personliga hållning och åsikt i den här frågan.

Edit:
Jag tycker det hela är förhållandevis enkelt ändå. Jag ber bara någon av det här forumets revisionister att förklara varför, eller vad det är som gjort att, man blivit så himla övertygad om att Förintelsen är en bluff, skröna, myt, konspiration eller.. "pseudoreligion".. Och det behöver väl ändå inte vara så svårt att man känner sig tvungen att hänvisa till "förintelserevisionismens samlade verk"?
Senast redigerad av d00rkey 2009-08-09 kl. 18:57.
Citera
2009-08-09, 22:19
Medlem
Det finns massor av alternativa idéer, som är mer eller mindre spridda i vår del av världen. Många människor är övertygade om att teorierna om månlandningskonspirationer, homeopati, evighetsmaskiner, hjärntvätt genom kemikalier i dricksvatten, utomjordiska infiltratörer och så vidare är helt sanna.

Det är förstås inte hållbart att utesluta en minoritetsuppfattning bara för att den är en minoritet. Men det finns egentligen inget skäl för att man ska behöva plöja igenom all litteratur som stöder en tes, för att kunna kritisera tesen.

Ingen idé blir ju mer sann enbart genom att dess anhängare har skrivit en massa böcker på temat. (I så fall skulle revisionisterna ligga i lä, jämfört med religion, astrologi och annat påhittat.) Revisionisterna verkar - till skillnad från oberoende forskare, andliga ledare och politiska aktivister i allmänhet - inte klara av att sammanfatta substansen i den egna litteraturen. Och om omslagstexten till en bok är fattig på substans, så blir man inte direkt sugen på att läsa boken.

Låt oss säga att jag bestämt började hävda att Karl XII aldrig existerat, men sparat alla mina bärande argument till en tusen sidor lång bok (där de första 700 sidorna inte berättar ett ord om kung Karl eller hans samtid). Boken säljer jag för 2000 kr/styck, och jag vägrar ta kritik från den som inte kan vartenda ord i boken utantill. Skulle det hjälpa mig att sprida min tes?
Senast redigerad av CaesarDavid 2009-08-09 kl. 22:46.
Citera
2009-08-09, 22:38
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
[...]
Ingen idé blir ju mer sann enbart genom att dess anhängare har skrivit en massa böcker på temat. (I så fall skulle revisionisterna ligga i lä, jämfört med religion, astrologi och annat påhittat.) Revisionisterna verkar - till skillnad från oberoende forskare, andliga ledare och politiska aktivister i allmänhet - inte klara av att sammanfatta substansen i den egna litteraturen. Och om omslagstexten till en bok är fattig på substans, så blir man inte direkt sugen på att läsa boken.

Låt oss säga att jag bestämt började hävda att Karl XII aldrig existerat, men spara alla mina argument till en tusen sidor lång bok som bevisar detta, och låtit trycka den i ett fåtal exemplar som säljs för 2000 kr/styck, och att jag vägra ta kritik från den som inte kan vartenda ord i boken utantill. Skulle det hjälpa mig att sprida min tes?
He-he.. Dina formuleringar i det här citerade är ju helt briljanta!! Jag skulle inte kunna få ihop det så här vältaligt själv, misstänker jag, men självfallet håller jag med om varenda stavelse!

Den Förintelse"revisionistiska" rörelsen får nog allt ta och skärpa till sig, om man säger som så, om de nu över huvud taget önskar vinna någon bredare acceptans i folkdjupet.. Jag tror dock att de trivs alldeles utmärkt som marginaliserade och hånade "martyrer" för en rätt omöjlig sak.
Citera
2009-08-10, 10:38
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
---självfallet håller jag med om varenda stavelse!
---

Klart du gör, du är ju en minst lika stor offtopictramsare som CaesarDavid.

Du blir alltså alldeles till dig i trasorna av följande befängda uttalande av CD:

Citat:
Låt oss säga att jag bestämt började hävda att Karl XII aldrig existerat, men sparat alla mina bärande argument till en tusen sidor lång bok (där de första 700 sidorna inte berättar ett ord om kung Karl eller hans samtid). Boken säljer jag för 2000 kr/styck, och jag vägrar ta kritik från den som inte kan vartenda ord i boken utantill. Skulle det hjälpa mig att sprida min tes?

Du har i åratal kvittrat på i dessa trådar och, på ett faktiskt häpnadsväckande, ständigt lika konsekvent osakligt och milt sagt ytligt sett, vägrat befatta dig med en enda sakfråga, en enda tes, en enda text
från Holocaustrevisionistisk sida. Revisionisterna tillhandahåller gratis hela bibliotek online, på olika språk, allt från de mest elementära intorduktioner till de grundligaste, historievetenskapligt mest stringenta och väl underbyggda, specialstudier om olika aspekter av Holocaustmyten.

Inte ens introduktionsbroschyrerna har ni på någon enda punkt lyckats eller ens försökt bemöta:

http://vho.org/Intro/GB/Flyer.html

http://vho.org/Intro/GB/index.html

Om man tar ännu ett steg in i den seriösa Shoahrevisionismens argumentation stöter man på allmänt hållna lättillgängliga texter som Grafs Holocaust or Hoax? och Rudolfs Lectures on the Holocaust:

http://www.vho.org/GB/Books/hoh/index.html#Contents

http://vho.org/dl/ENG/loth.pdf
Citera
2009-08-10, 11:59
Medlem
Åratal? Jag har varit här i ett par månader.
Citera
2009-08-10, 12:07
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:

Formuleringen riktades till d00rkey.
Citera
2009-08-10, 12:21
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Klart du gör, du är ju en minst lika stor offtopictramsare som CaesarDavid.

Du blir alltså alldeles till dig i trasorna av följande befängda uttalande av CD:

Du har i åratal kvittrat på i dessa trådar och, på ett faktiskt häpnadsväckande, ständigt lika konsekvent osakligt och milt sagt ytligt sett, vägrat befatta dig med en enda sakfråga, en enda tes, en enda text
från Holocaustrevisionistisk sida. Revisionisterna tillhandahåller gratis hela bibliotek online, på olika språk, allt från de mest elementära intorduktioner till de grundligaste, historievetenskapligt mest stringenta och väl underbyggda, specialstudier om olika aspekter av Holocaustmyten.

Inte ens introduktionsbroschyrerna har ni på någon enda punkt lyckats eller ens försökt bemöta:

http://vho.org/Intro/GB/Flyer.html

http://vho.org/Intro/GB/index.html

Om man tar ännu ett steg in i den seriösa Shoahrevisionismens argumentation stöter man på allmänt hållna lättillgängliga texter som Grafs Holocaust or Hoax? och Rudolfs Lectures on the Holocaust:

http://www.vho.org/GB/Books/hoh/index.html#Contents

http://vho.org/dl/ENG/loth.pdf
Åter igen! Vad är det som gör dessa trycksaker så fantastiskt omtumlande (i historiskt avseende) att bara ett fåtal stollar förstår det!?

"Hollowhoaxens" avslöjande måste ju vara en minst sagt omtumlande och omvälvande upplevelse och det "glädjebudskapet" måste väl kunna spridas till oss stackars vilseledda får (som ändå har ett visst intresse i ämnet) relativt enkelt?

Men, jag förstår dock mycket väl att det känns mycket lättare att länka till allsköns broschyrer, pampletter, böcker, webbsidor och tegelstenar än att beskriva dessa omvälvande teorier och teser med egna ord!
Citera
2009-08-10, 12:56
Medlem
TB-303s avatar
Citat:
Ja, eller hur?
Citera
2009-08-10, 13:29
Medlem
Blackie_lawless:
Citat:
Eftersom CaesarDavids tråd ”Revisionister som inte orkar svara på frågor” finns kvar så kan det vara dags för en omvänd sådan:
De troendes vägran att ta till sig kritik och information gällande Förintelsen.

Det blir givetvis ett problem och en typ av rundgång i trådarna med detta beteende.

Svaret finns kanske i CaesarDavids start till en annan tråd - Det är revisionisterna som ska göra jobbet:

Citat:
Om vi etablister saknar engagemang så finns det ett skäl. Saken är att vi inte ser något vi kan vinna på att den här debatten förs. Om vi skulle hitta några bevis som omvände er allihop, så skulle det inte få några som helst följder för vårt samhälle i stort. Vårt mest bekväma alternativ är därför att strunta i er.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=17111869&postcount=1

Bekvämlighet utesluter inte tillämpning av lite double-think i ett senare inlägg:

Citat:
Det är förstås inte hållbart att utesluta en minoritetsuppfattning bara för att den är en minoritet. Men det finns egentligen inget skäl för att man ska behöva plöja igenom all litteratur som stöder en tes, för att kunna kritisera tesen.
https://www.flashback.org/showpost.php?p=18084909&postcount=4

Citat:
The power of holding two contradictory beliefs in one's mind simultaneously, and accepting both of them.... Orwell, George (1949). Nineteen Eighty-Four.

Blackie igen:
Citat:

Att debattera blir att tillämpa skadereglering via tjut och bedövning:

Citat:
Akustisk rundgång (eng. Acoustic feedback) uppstår då en mikrofon tar in det en högtalare ger ut, då denna högtalare ger ut mikrofonens signal. Ljudet hamnar då i en cirkel genom att gå från högtalaren till mikrofonen till högtalaren igen tills man drar ned mikrofonens ingående ljudstyrka. Karaktäriseras oftast som ett kraftigt tjut och kan vara öronbedövande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Akustisk_rundg%C3%A5ng

Information går i retur via rundgång i etablerade cirklar, och blir i bästa fall bedövande, i värsta fall deformerande (desinformation).

CD igen:
Citat:
https://www.flashback.org/showpost.php?p=18084909&postcount=4

Det finns egentligen inget skäl för att inte göra det som förstås inte är hållbart.

Feedback/öronbedövning istället för flashback/déjà vu:

Citat:
A flashback is a psychological phenomenon in which an individual has a sudden, usually powerful, re-experiencing of a past experience or elements of a past experience. The term is used particularly when the memory is recalled involuntarily, and/or when it is so intense that the person "relives" the experience, unable to fully recognize it as memory and not something that is happening in "real time". The medical term for the phenomenon is "hypnagogic regression”.
http://en.wikipedia.org/wiki/Flashback_(psychological_phenomenon)

Historia som vetenskap sysslar litegrann med sån “regression", för att etablismens bekvämlighet (se CaesarDavid ovan) och returinformation (à la räkna får, ni vet) inte ska få vårat medvetande att falla i sömn.

Citat:
The hypnagogic state is that state between being awake and falling asleep. For some people, this is a time of visual and auditory hallucination.
http://www.skepdic.com/hypnagogic.html

Citat:
När man gör en regression så går man tillbaka till en tidigare erfarenhet. Ofta i syfte att läka en traumatisk erfarenhet man bär med sig från en tidigare tidpunkt i livet.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Regression

déjà-vu regression...till tidigare tidpunkt i historien, inte bara i livet?

regression: har nån ljugit för oss tidigare? Är lögnen en historisk erfarenhet? Får man en flashback till andra uppvaknanden ur hypnagogiska samhällstillstånd i historien?

Hur ska man hantera en befogad misstanke om lögn?

Citat:
Sissela Bok offers a mechanical procedure for thinking about lies. Her Scheme of Applied Publicity has an introspective and an active part.
A. Introspective Part
You consult your own conscience; you undertake internal thought-experiments. You must ask the right questions:
are there truthful alternatives?
what is the context of the lie (for example, what relationships exist between the liar and the dupe)?
what goods and bads will be brought about by the lie?
taking account of context, relationships, etc., what are the arguments for and against lying?
what, apart from the considerations that bear on this particular case, are the effects on the practice of veracity itself?
when you weigh the considerations and come to a conclusion, how would your conclusion and the reasons for it impress other reasonable people?

B. Active Part
Even if you ask yourself all the right questions, you still may reason incorrectly, or be blinded to the importance of a particular factor, or fail properly to imagine how other people might respond. Thus you need to see how an actual audience responds to your reflections:
consult friends, associates, peers;
consult "persons of all allegiances" - i.e., people different from yourself in outlook, commitment, experience, etc.
Your aim: to arrive at a decision that would be acceptable to a reasonable public. The active part of Bok's scheme is meant to train, and serve as a check on, the introspective part.
On those occasions when lying is justified, lying receives a defense a reasonable public would accept.
http://www.publicpolicy.umd.edu/puaf650-Fullinwider/supplement3.htm

Känner d00rkey igen sig?

Se första citat i nästa post!!!
Citera
2009-08-10, 13:38
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Åter igen! Vad är det som gör dessa trycksaker så fantastiskt omtumlande (i historiskt avseende) att bara ett fåtal stollar förstår det!?

"Hollowhoaxens" avslöjande måste ju vara en minst sagt omtumlande och omvälvande upplevelse och det "glädjebudskapet" måste väl kunna spridas till oss stackars vilseledda får (som ändå har ett visst intresse i ämnet) relativt enkelt?

Men, jag förstår dock mycket väl att det känns mycket lättare att länka till allsköns broschyrer, pampletter, böcker, webbsidor och tegelstenar än att beskriva dessa omvälvande teorier och teser med egna ord!

Om du, som enskild stolle, verkligen är oförmögen att ens förstå (språkligt, teoretiskt, logiskt, kognitivt) vad revisionister skriver så vet jag verkligen inte vad någon skulle kunna göra för att hjälpa dig. Nu tror jag dock inte att det är en fysiologisk oförmåga att förstå som spökar i ditt fall (i så fall måste du lida av en hjärnskada eller liknande): vad det rör sig om är uppenbarligen en principiell ovilja att ens befatta sig med något konkret som revisionisterna ifrågasätter och analyserar. Vilket är just denna tråds tema - tack för att du illustrerar denna mentalitet så ypperligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in