2009-08-08, 18:18
Medlem
Har köpt en 3-fas spishäll.

Lägenheten har endast en fas.

Ringde en elektriker o han sa att det var bara att serie kopla det går alltid.

Nu har jag tagit bilder på utrustningen och undrar om någon kan hjälpa mig att förklara.....

Bilder enligt nedan.

Koppling:
http://img9.imageshack.us/i/koppling.jpg/

Befintlig koppling med 3-fas
http://img196.imageshack.us/i/spis2.jpg/

Kopplingschema på spisen.
http://img9.imageshack.us/i/spis1l.jpg/
Citera
2009-08-08, 19:36
Medlem
DennisOlofs avatar
Ingen möjlighet att fixa riktigt 3-fas uttag för spisen ?

Spisar är ganska sega på vanliga 1-fas uttag, tycker i alla fall jag. Blir mera krut i dem på 3-fas. Jag antar du ska använda den i permanentboende och inte fritidshus ?

Någon annan får tala om hur du ska koppla.
Citera
2009-08-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Ingen möjlighet att fixa riktigt 3-fas uttag för spisen ?

Spisar är ganska sega på vanliga 1-fas uttag, tycker i alla fall jag. Blir mera krut i dem på 3-fas. Jag antar du ska använda den i permanentboende och inte fritidshus ?

Någon annan får tala om hur du ska koppla.

Nej pallar inte dra in mer ... skall fixa så det fungerar bara, även om det blir dålig fjong. Det är bara en liten etta med kokvrå så lite overkill men hade inte råd till något annat köpte denna på blocket.
Citera
2009-08-08, 20:08
Medlem
actionbents avatar
Den hällen går inte att koppla på en fas, elementspänningen är 400v då blir det knappt jummet på 230v. Bara att lämna tillbaka eller sälja och köpa rätt prylar nästa gång.
Citera
2009-08-08, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionbent
Den hällen går inte att koppla på en fas, elementspänningen är 400v då blir det knappt jummet på 230v. Bara att lämna tillbaka eller sälja och köpa rätt prylar nästa gång.

Är du säker eller är det en gissning från din sida? Har du provat osv?
Citera
2009-08-08, 20:53
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvIvO
Är du säker eller är det en gissning från din sida? Har du provat osv?

Mellan faserna är det alltid 400v och mellan fas och nolla är det 230v och om spiselementet är på 400v för att få maxvärme som det verkar vara på din spis enligt typskylten, blir det bara halvljumt vid halverad spänning tyvärr
Senast redigerad av Gabriel Knight 2009-08-08 kl. 20:57.
Citera
2009-08-08, 20:56
Medlem
y.ys avatar
svart 123
blå 4

Om du har otur är elementen delta-kopplade och då får du ingen effekt alls.
Citera
2009-08-08, 21:07
Medlem
Megaforces avatar
Efersom hällen klarar 2-fas så är det 230V spänning på elementen och inte 400V. Dvs elementen är Y-kopplade och inte D-kopplade. Man kan ju koppla in enbart L1 och se om elektroniken ligger på den och köra med enbart den fasen, dock med dålig värme på plattorna. Att köra på L2 och L3 är bätte för då blir det mer värme, men avsäkringen måste vara 16A, annars går propparna. Är hällen helt mekaniskt så funkar kanske det.
Citera
2009-08-08, 21:17
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
svart 123
blå 4

Om du har otur är elementen delta-kopplade och då får du ingen effekt alls.

Elementen kopplas olika beroende på effekt. Dvs vid lägsta effekt är de seriekopplade, vid högsta effekt Y-kopplade. Detta gör att man med tre element kan få tolv olika effektlägen genom att variera antal element som är på samt om de är seriekopplade eller ej.
Citera
2009-08-08, 22:21
Medlem
Blev inte jätte klokare på det hela men en liten bit på vägen.

Det går två kopplingar från spisen till detta vred mojeäng.

Det står 1 och 2 på de olika som går från hällen ner i vredens box.

kanske man kan koppla endast 1:an dvs två plattor och sen låta de andra två vara så blir det bra fart på de två.

Så här ser modellen ut.

http://img41.imageshack.us/img41/7461/20090808020.jpg
Citera
2009-08-08, 22:26
Medlem
DennisOlofs avatar
AvIvO, om det bara är liten etta med kok-vrå hade det inte varit smartare att köpa typ enheter där det finns två kok-plattor som går på 1-fas ?

Eller var du i behov av ugn ?

Megaforce, fint svar, jag undvek att svara då jag inte vet hur man kopplar in det, (kunde förut då jag var påläst) men nu har man förträngt kunskapen. Sedan har jag för mig, fast jag kan ju ha fel. Att majoriteten av normalstora spisar med ugn går att koppla in på 3-fas eller 1-fas. Oavsett hur elementen ser ut, fast i vissa lägen kanske det blir så att man får urusel effekt på 1-fas. Men det vet jag inget om, bara spekulationer.

Det bästa är gas-spis, så skönt, man för effekt DIREKT.
Citera
2009-08-09, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
AvIvO, om det bara är liten etta med kok-vrå hade det inte varit smartare att köpa typ enheter där det finns två kok-plattor som går på 1-fas ?

Eller var du i behov av ugn ?

Megaforce, fint svar, jag undvek att svara då jag inte vet hur man kopplar in det, (kunde förut då jag var påläst) men nu har man förträngt kunskapen. Sedan har jag för mig, fast jag kan ju ha fel. Att majoriteten av normalstora spisar med ugn går att koppla in på 3-fas eller 1-fas. Oavsett hur elementen ser ut, fast i vissa lägen kanske det blir så att man får urusel effekt på 1-fas. Men det vet jag inget om, bara spekulationer.

Det bästa är gas-spis, så skönt, man för effekt DIREKT.

Jo men lite panik och fick denna för 300 har inga pengar och måste ha något som ger värme ungn finns ej.

Vill igentligen bara ha 2 plattor som fungerar och detta ser bättre ut en en lös kok platta....

Så kan jag bara få igång det hela två plattor med en fas så blir jag glad.

Vad tror ni händer om man inte koplar in 2 och 3 bara kör en fas in på 1 ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in