• 1
  • 2
2009-08-09, 14:39
Medlem
Vanligt fenomen med krökta axlar, otur.

Det lönar sig enbart att sätta dit en ny axel om du gör det själv, ska en verkstad göra det så kommer du upp i nästan samma pris som en ny motor.

Man kan även lyckas med att rätta den, med släggmetoden. Klart värt ett försök, dock misslyckas man mer än vad man lyckas.

Om du tar siffrorna på den så kan du själv kolla upp artnr på b&s och ringa till en handlare för att få pris på axeln.
Citera
2009-08-09, 20:13
Medlem
Jag tror knappast att det är axelen som är skev..

På de allra flesta nya dyra maskiner så sitter kniven monterad på ett knivfäste som i sin tur är fäst på axelen.
Detta fäste är av klenare matrial just därför att det är den som skall ta smällen istället för axelen när du kör på en sten.

Det räcker med en liten krökning för att klipparen skall vibrera som tusan. Ett nytt kostar ca 150-200 kr och det är inga problem att byta själv. Du kan även bocka det rätt igen om du vet hur den rätta krökningen skall se ut.
Detta händer mig varje år då min gräsmatta är lite ojämn.

OBS! som någon här nämnde, ta bort tändhatten innan du pillar med kniven om du inte vill förlora några fingrar.
Citera
2009-08-10, 13:42
Medlem
Har lyckats med exakt samma sak som TS.

Jag kontrollerade kniven, fästet och axeln.
Det var vevaxeln som var krökt.

Funkar det att värma vevaxlen och sen försöka med den sk släggmetoden?

Hur svårt är det att byta vevaxel? Måste ju dra ut kolven, lossa svänghjulet samt lossa kolven. Är som sagt en del jobb, lönar det sig att göra själv eller är det smidigare att lämna in motorn? Och vad kostar en ny motor mellan tummen och pekfingret?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in