2009-08-08, 15:25
Medlem
Jag visste inte om jag skulle lägga denna tråd här eller i kemi, men någon får väll rätta mig om jag har gjort fel

Jo jag tänkte om det finns någon blandning av 2 ämnen så gör så att det blandade ämnet väger mer än de 2 tidigare tillsammans.

Exempel: ämne A och B står på ena sida av en gungbräda på andra sida står ämnet AB och det nuddar marken medan A och B hänger i luften.
Citera
2009-08-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperVind
Jag visste inte om jag skulle lägga denna tråd här eller i kemi, men någon får väll rätta mig om jag har gjort fel

Jo jag tänkte om det finns någon blandning av 2 ämnen så gör så att det blandade ämnet väger mer än de 2 tidigare tillsammans.

Exempel: ämne A och B står på ena sida av en gungbräda på andra sida står ämnet AB och det nuddar marken medan A och B hänger i luften.
Vatten och etanol
Citera
2009-08-08, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debbed
Vatten och etanol

Kan du förklara varför? Är inte en grundläggande princip inom kemin massans bevarande? I alla fall om man bortser från sönderfall.
Citera
2009-08-08, 15:52
Medlem
ap47s avatar
Den totala massan ändras inte när två ämnen blandas. Svaret på frågan är alltså NEJ.
Citera
2009-08-08, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av samuelm
Kan du förklara varför? Är inte en grundläggande princip inom kemin massans bevarande? I alla fall om man bortser från sönderfall.
Det han menar är att 2 liter av vatten + etanol väger mer än vad 1 liter vatten och 1 liter etanol.
Citera
2009-08-08, 15:57
Medlem
ap47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divinator
Det han menar är att 2 liter av vatten + etanol väger mer än vad 1 liter vatten och 1 liter etanol.

Om man blandar en liter vatten och en liter etanol väger blandningen lika mycket som ingredienserna. Den totala volymen kan däremot ändras när två ämnen blandas, men det var inte detta som efterfrågades.
Citera
2009-08-08, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ap47
Om man blandar en liter vatten och en liter etanol väger blandningen lika mycket som ingredienserna. Den totala volymen kan däremot ändras när två ämnen blandas, men det var inte detta som efterfrågades.
Jag vet, förklarade bara vad snubben menade.
Citera
2009-08-08, 17:42
Medlem
Obersturmfuhrers avatar
Blandning och reaktion är två olika saker. När ämnen vare sig blandas eller reagerar sker det enligt grundläggande stökiometri, oavsett vad du blandar förändras inte massan, men däremot volymen. Som sagt när det gäller alkohol/vatten så löser sig vattnet i alkoholen och volymen reduceras, men massan är densamma (densiteten ökar). Det är därför man i första hand använder sig av viktmått inom kemin.
Citera
2009-08-08, 20:24
Medlem
jolindbes avatar
Om du lyckas trigga en kärnreaktion kommer massan att ändras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in