2009-08-08, 15:10
Bannlyst
Hur skulle Världen sett ut om Hitler vann kriget och Dixie vann?

Vad jag tror så tror jag att alla skulle tala bra om Hitler.
Om Dixie vann så tror jag att alla skulle få en annan syn på afrikaner.

Vad tror ni?
Senast redigerad av persson121 2009-08-08 kl. 16:01.
Citera
2009-08-08, 15:56
Medlem
1905s avatar

LonleyWolfs sista mening säger allt:

Citat:
KNULLA SÖNDER DOM!!!

OnT: Om Hitler vann finns det högvis med trådar om. Men om sydstaterna hade vunnit tror jag inte vi hade haft en annan syn på Afrika, då slaveri redan var avskaffat av de flesta västnationer. Jag tror även att man i sydstaterna också hade avskaffat slaveriet, om än senare.

Dock hade nog varken USA eller CSA blivit en lika stor makt under 1900-talet då dessa två skulle konkurera starkt med varandra och stoppa den andra parten från att få något vidare övertag. Möjligt även att de hade stått på olika sidor under WWI om inte ett krig mellan USA och CSA hade brutit ut innan det.
Citera
2009-08-08, 23:32
Medlem
ännu en ''om hitler....'' tråd.

Men det här med sydstatarna var ju intressantare.
Vad hade hänt om sydstatarna hade vunnit? Hur hade deras syn på hitler varit? Eller första världskriget för den delen? Hade det ens blivit ett andra världskrig?

Hur hade det sett ut i sydafrika? Usa hade nog avskaffat slaveriet men negrerna hade säkert varit lika fria nu år 2009 som dom var på 40 talet.
Vad hade hänt med Rhodesia?
Citera
2009-08-08, 23:36
Bannlyst
Det sägs mycket att vi vita håller dom svarta/araber på plats.
Alltså, om inte nazister eller dom är i USA på 1860 talet hade funnits så hade vita fått en annan syn då.

Jag menar att det hade varit ombyta roller. Vi hade varit neger och svarta hade varit "vit".
Hade inte hiter dödat dom dära 9 miljoner (eller var det 6), så kanske dom hade tagit över världen. Men nu var det hitler som gjorde det

Om Dixie hade vunnit så tror jag inte att Obama hade varit president nu. Han kanske jobbade på en åker.
Citera
2009-08-08, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
ännu en ''om hitler....'' tråd.

Men det här med sydstatarna var ju intressantare.
Vad hade hänt om sydstatarna hade vunnit? Hur hade deras syn på hitler varit? Eller första världskriget för den delen? Hade det ens blivit ett andra världskrig?

Hur hade det sett ut i sydafrika? Usa hade nog avskaffat slaveriet men negrerna hade säkert varit lika fria nu år 2009 som dom var på 40 talet.
Vad hade hänt med Rhodesia?

Jag tror att dom hade avskaffat slaveriet, men dom kanske inte kunde ha samma makt som en vit.
Citera
2009-08-08, 23:57
Medlem
1905s avatar
Slaveriet i södern var, iallfall på högre nivå, en ekonomisk fråga. Eller det är iallfall min bild av det. Då i princip hela söderns ekonomi var uppbyggd på plantageodling som vars konstnader skulle skjuta i höjden om de tvingades anställa negrerna istället.

Sedan tror jag även att slaverifrågan är en överskattad anledning till Amerikanska inbördeskriget. Dock var det tillsammans med Lincolns beslut att låta nybyggare istället för plantageägare expandera väster ut anledningar som ledde till kriget.

Sedan så hade ju stora delar, som tidigare påpekat, av västvärlden redan avskaffat slaveriet. Mig veterligen var USA det sista västlandet som avskaffade slaveriet, bara några år tidigare (1861) avskaffar Ryssland, som ofta ses som ett bakåt land, livegenskapen, som kan jämföras med slaveri.

Jag tror sådeles att slaveriet och rasfrågor hade varit av underordnad betydelse om CSA hade vunnit. Vad som dock är mer intressant är hur CSA hade agerat vid t.ex. första världskriget och USAs imperialistiska era i slutet på 1800-talet, början på 1900-talet (Teddy Rosevelt t.ex).
Citera
2009-08-09, 00:01
Medlem
En mycket bättre värld. Alla medborgae i det tredje riket skulle förmodligen åtnjuta en frihet och välfärd aldrig tidigare skådad. Alla de andra som inte var "önskvärda" i tredje riket skulle ha det mindre trevligt (förutsatt att "förintelsen" ägde rum, vilket kan diskuteras).
Citera
2009-08-09, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1905
Slaveriet i södern var, iallfall på högre nivå, en ekonomisk fråga. Eller det är iallfall min bild av det. Då i princip hela söderns ekonomi var uppbyggd på plantageodling som vars konstnader skulle skjuta i höjden om de tvingades anställa negrerna istället.

Sedan tror jag även att slaverifrågan är en överskattad anledning till Amerikanska inbördeskriget. Dock var det tillsammans med Lincolns beslut att låta nybyggare istället för plantageägare expandera väster ut anledningar som ledde till kriget.

Sedan så hade ju stora delar, som tidigare påpekat, av västvärlden redan avskaffat slaveriet. Mig veterligen var USA det sista västlandet som avskaffade slaveriet, bara några år tidigare (1861) avskaffar Ryssland, som ofta ses som ett bakåt land, livegenskapen, som kan jämföras med slaveri.

Jag tror sådeles att slaveriet och rasfrågor hade varit av underordnad betydelse om CSA hade vunnit. Vad som dock är mer intressant är hur CSA hade agerat vid t.ex. första världskriget och USAs imperialistiska era i slutet på 1800-talet, början på 1900-talet (Teddy Rosevelt t.ex).
Även om vi i europa avskaffade slaveriet på hemmaplan så hade väll ändå en jävla massa länder slavar på sina kolonier?
Citera
2009-08-09, 00:11
Bannlyst
Sydstatarna/hitler gjorde så att vita fick rasiststämplen om dom gjorde någoy mot någon svart/arab.

Ni har väll hört när t.ex. en polis i malmö säger "blatte" till en käftig arab som tro sej äga hela sverige(ja ni vet). Då skriver media "En tjänsteman sa rasistiska kommentarer."

Men när en neger/arab våldtar eller rånar eller bara spöar upp någon vit. Då är det inte rasim.
Citera
2009-08-09, 00:37
Medlem
1905s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Även om vi i europa avskaffade slaveriet på hemmaplan så hade väll ändå en jävla massa länder slavar på sina kolonier?

Om än det fanns många apartheid liknande förhållanden i europeiska kolonier så är min uppfattning att rent slaveri var på många håll avskaffat. I Indien var det, enligt min uppfattning, inte slaveri utan snarare de vita som intigrerats i kastsystemet.

En koloni som jag direkt kommer på som undantag är Fristaten Kongo under Leopold IIs styre.

Men sedan så får man se i enskilda fall av kolonier vad som de facto är slaveri och vad som bara är hårda arbetsförhållanden.
Citera
2009-08-09, 00:43
Medlem
1905s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Sydstatarna/hitler gjorde så att vita fick rasiststämplen om dom gjorde någoy mot någon svart/arab.

Ni har väll hört när t.ex. en polis i malmö säger "blatte" till en käftig arab som tro sej äga hela sverige(ja ni vet). Då skriver media "En tjänsteman sa rasistiska kommentarer."

Men när en neger/arab våldtar eller rånar eller bara spöar upp någon vit. Då är det inte rasim.

"Rasim" är det nog aldrig.

Dock, betydligt mer än CSA/Nazityskland har bidragit till vad man kan kalla "de vitas skuld", en skuld som är väldigt PK att känna av. Det förändrar dock inte det faktum att om negern/araben rånar och våldtar just särskilt för att offret är en vit person och inte bara för att negern/araben vill råna och vålda, så är det rasism, eller iallfall en rasistisk handling.

Dock tror jag inte neger/araber (de som invandrar till Sverige) teoretiserar så mycket utan går nog mer på "känsla".
Citera
2009-08-09, 01:01
Medlem
Mithrilbrynjas avatar
Om Hitler hade vunnit kunde europas karta kanske sett ut så här...

http://strangemaps.wordpress.com/2007/10/17/186-europe-if-the-nazis-had-won/

Vi hade knappast haft några problem med ulandsmigranter i detta land iallafall, dessutom skulle Stalin varit den store boven, Israel skulle inte ha existerat och man skulle aldrig hört talats om om någon "förintelse"

Hitler skulle ha haft en närmast gudalik status och blivt hyllad och prisad som Tysklands störste man genom tiderna får man väl anta..

Huvudstaden i det tredje riket hade hetat Germania.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in