Citat:
Ursprungligen postat av umfufu
När ni vill satsa på pengar i en viss typ av aktie, hur går ni tillväga för att hitta ett intressant företag som matchar era kriterier?
Var letar ni?
Är det Avanzas råd ni tar eller har ni något smultronställe för era företagsfynd?
Var hittar ni intressanta fonder?
Jag är lååååångt ifrån ett proffs, men t.ex nu i lågkonjunktur då industrierna går på lågvarv, så gillar jag SSAB och Boliden då det är ganska så konjunkturkänsliga bolag som går riktigt bra i högkonjunktur och vice versa. Aktierna slumpas bort i början av en lågkonjunktur för att sedan rusa upp igen när det börjar vända igen, och då gäller det att redan ligga inne innan det är för sent.
Sedan gillar jag även bolag med hög direktavkastning (observera att det är minst lika viktigt att studera bolaget så att den höga direktavkastningen inte bara beror på att bolaget delat ut en stor summa en gång). Jag tittar efter bolag som delar ut långt ifrån hela vinsten, men som ändå har en utdelningstillväxt som är riktigt stabil, så att man kan räkna med att utdelningen är densamma som året innan som sämst, men mest troligt höjs årligen, och sedan bevakar man bolagen som uppfyller kriterierna för att sedan gå in då direktavkastningen är fin.