2006-12-20, 00:44
Medlem
zorro32s avatar
Suzuki K50 med en extra portad 60cc, trimminsugskåpa, nån universal trimpipa
ur putsad reedventil toppade 80-90.

Roligast med k50 var ändå när man hade original cyl och insugskåpa med 6,8mm hål tror jag att det var för om man lirkade på gasen tills man hittade rätt luft/bränsle blandning för insuget började den tok varva jag lovar att den säkert gjorde 11000 per/min, det gick att slå av tändningen utan att den stannade den bara fortsatte att yla ur sig. lyckades att åter skapa detta tillstånd efter vägen några gånger i en nerförsbacke då toppade den 50km helt original drevad.

Undra vad original varvet ligger för om man visste det är det ju inte så svårt att räkna ut hur mycket den varvade.
Citera
2006-12-20, 00:48
Medlem
zorro32s avatar
Kom på att jag även hade en dakota som vi monterade på en 500cc crossmotor men det sket sig med kuggdelningen som tur var annars hade man suttit här i dag med en rullstol
Citera
2006-12-20, 00:49
Medlem
filofaxs avatar
Jag hade en gul moppe.. en såndär eu-moppe. Pappa hade satt i nån blackbox så om jag klickade på en lite fjärris så gick den 85-90 km/h. Annars laglig hastighet. Jag älskade min moppe. Brukade vara ute och köra i flera timmar. Bodde på landet då.

Åkte på några vurpor, körde ner i diket och råkade gasa och bromsa samtidigt en gång så den liksom hoppade upp i luften. Fick hål på min rutiga fina klänning.

Tyvärr så.. krockade jag den en regnig höstdag..
Körde in i sidan på en bil. Ingen dog. Andra förarens fel.
Vila i frid lilla moppen.
Citera
2006-12-20, 03:47
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Hade en K50....Dock satsade jag på slutet på ren råstyrka istället för hastighet....
fan va likt de låter vad jag själv hade och gjorde.

k50 60kubik trimreeds EXTREMT planad topp och lite annat lull.
gjorde 80 mätt med 740 och va totalt sinnesjuk att köra, orkade 800 varv på fyrans växel och va bra å fullgasa så stack den värre än ett skållat ollon, vintertid va den hiskelig att köra för den orkade dra loss på alla 4 växlarna men jävlar va kul den va.
bra väghållning viktfördelningen va rätt bra och en motor så otroligt fin att trimmas, knappt så den ens vibrerade.
japansk kvalite när den är som bäst.

kopplingen höll och lamellerna orkade med trotts 3år på nacken och drog jämförelsevis med andra trimmade mopeder mycket lite, under 0.3.

den va helt underbar och köra och kraften kom redan på under 1000varv, inte som den där dakotan jag körde för 6år sen som va helt kraftlös under 3000 varv.
Citera
2006-12-20, 16:48
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
fan va likt de låter vad jag själv hade och gjorde.

k50 60kubik trimreeds EXTREMT planad topp och lite annat lull.
gjorde 80 mätt med 740 och va totalt sinnesjuk att köra, orkade 800 varv på fyrans växel och va bra å fullgasa så stack den värre än ett skållat ollon, vintertid va den hiskelig att köra för den orkade dra loss på alla 4 växlarna men jävlar va kul den va.
bra väghållning viktfördelningen va rätt bra och en motor så otroligt fin att trimmas, knappt så den ens vibrerade.
japansk kvalite när den är som bäst.

kopplingen höll och lamellerna orkade med trotts 3år på nacken och drog jämförelsevis med andra trimmade mopeder mycket lite, under 0.3.

den va helt underbar och köra och kraften kom redan på under 1000varv, inte som den där dakotan jag körde för 6år sen som va helt kraftlös under 3000 varv.

Klarade sig din koppling säger du? Min lilla metallkula smälte alltid fast ganska snabbt, så jag sket i att byta den efter ett tag

Älskade den mopeden, medans alla andras farttrimmade doningar nästan dog i backarna puttrade jag på utan att ens byta växel
Citera
2006-12-20, 16:50
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Min lilla metallkula smälte alltid fast ganska snabbt,
???
menar du den som tryckte mot kopplingen när man frikopplade ?

jo kopplingen funkade fint men när de va -15 slirade lite innan motorn fick upp värmen
Citera
2006-12-20, 16:57
Medlem
core_s avatar
Citat:
???
menar du den som tryckte mot kopplingen när man frikopplade ?

jo kopplingen funkade fint men när de va -15 slirade lite innan motorn fick upp värmen

Jäss det är den jag menar. Var väl aaaaningen otydlig kan tänkas

Den motorn klarar sig alldeles utmärkt genom att växlas utan koppling i 3 års tid kan jag även meddela
Citera
2006-12-20, 17:08
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Den motorn klarar sig alldeles utmärkt genom att växlas utan koppling i 3 års tid kan jag även meddela
inofficielt har suzuki sagt att motorn skall klara att köras utan koppling, själv hoppade jag ofta över kopplingen när jag gick från 3:an till 4:an.
motorn va så otroligt fin när man fick in känslan så blev det inga ryck eller missljud alls.
4:an till 3:an gick också bra.

jo gällande kopplingen, jag vill minnas jag hade ett nållager i kopplingen som skyddade.
minns iallafall att det knappt fanns ett märke på kopplingen sista gången jag hade isär den och då hade jag ändå kört över 1500mil med den förste motorn och en bra bit över 1000 mil med den andra motorn.
Citera
2006-12-20, 17:11
Medlem
core_s avatar
Citat:
inofficielt har suzuki sagt att motorn skall klara att köras utan koppling.

jo gällande kopplingen, jag vill minnas jag hade ett nållager i kopplingen som skyddade.
minns iallafall att det knappt fanns ett märke på kopplingen sista gången jag hade isär den.

Det fick jag ju sannerligen bevis på då under min ungdom. Fantastisk maskin. Hade isär den under ett vinterhalvår och renoverade den rejält och bytte lager (6006Q framförallt, direktimport från Japan )
Startade sen på ett kick. Ljuva minnen när man tänker tillbaka
Citera
2006-12-20, 17:16
Medlem
tjaboooos avatar
ps, editerade mitt inlägg lite.

hade det inte varit så jäkla dyrt å försäkra hade jag sannerligen köpt mej en ny k50, nästan 1800 vill if ha idag.
satt så jäkla gott på k50'n och hade balans på den.
gick å lägga svarta ränder i kurvorna med den eller köra på tvären på vintern.

och så trimvänlig den va för att inte tala om bränslesnål och med tanke på hur den såg ut och lät så va de ingen som trodde den rörde på sej så ibland ville fjortisarna dra med sina eu45or och man bara kickade ner 2 växlar och drog iväg så motorn riktigt ylade.
lät så jäkla gott när den fick varva ut.

nä den kommer jag alltid minnas, kostade mej massor av pengar men fick ut så mycke nöje ur den så det va de värt.

skulle bara vilja veta hur bra den hade gått om jag hade fått in tändningen rätt med fräsh cylinder.
Citera
2006-12-20, 17:23
Medlem
core_s avatar
Citat:
ps, editerade mitt inlägg lite.

hade det inte varit så jäkla dyrt å försäkra hade jag sannerligen köpt mej en ny k50, nästan 1800 vill if ha idag.
satt så jäkla gott på k50'n och hade balans på den.
gick å lägga svarta ränder i kurvorna med den eller köra på tvären på vintern.

och så trimvänlig den va för att inte tala om bränslesnål och med tanke på hur den såg ut och lät så va de ingen som trodde den rörde på sej så ibland ville fjortisarna dra med sina eu45or och man bara kickade ner 2 växlar och drog iväg så motorn riktigt ylade.
lät så jäkla gott när den fick varva ut.

nä den kommer jag alltid minnas, kostade mej massor av pengar men fick ut så mycke nöje ur den så det va de värt.

skulle bara vilja veta hur bra den hade gått om jag hade fått in tändningen rätt med fräsh cylinder.

Det där med Eu45-orna känner jag igen. När jag puttrade moped så var det inte vanligt alls med sådana, endast ett fåtal på vägarna. Men nog fan ville dom försöka dra på när bönnerna kom in till stan på sina sketiga gamla moppar. Men djävulen vad dom blev ägda när man slog ner någon växel och gasade på.
Kvar blev dom i ett moln av tvåtaktsrök.

Förra ägaren hade varit vänlig nog att göra det mesta av trimarbetet, så jag hade inte mycket kvar att göra. Insuget uppborrat, ventilerna bytta, förgasaren något fläskigare ().

Allt jag gjorde var att kasta på 60cc och dreva om den för styrka, styrka, styrka. Jag var den enda i min bygd som slog över med mopeden när man stegrade lite väl mycket, likaså den enda som kunde åka ett stort antal meter på bakhjulet

Ack den ungdomen
Citera
2006-12-20, 17:36
Medlem
Jag hade en Motorhispania Furia -99 tror jag.

gjorde inte så mycke med den, böt bara till 70cc och röret och lite annat smått o gott.. den gick cirkus 110km/h.

Tyvärr krocka jag med en bil i början 2000, så det blev bara skrot
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in