Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-08-08, 00:33
Medlem
umahs avatar
Hej!
Jag tänker inom en snar framtid köpa en iPhone, och tänkte att jag i samma veva skulle köpa en begagnad mac. Jag funderar nu på en mac mini G4, och undrar om den skulle fungera bra till mina användningsområden. Alltså i princip att synka iPhonen, lyssna på musik, surfa och chatta. Det vanliga med andra ord.

Är G4an värd att köpa eller är den föråldrad? Saknar den vissa saker som kan tänkas behövas? Finns det några direkta risker om man köper begagnat?
Är totalt ny inom macvärlden så är lite okunnig

Tack på förhand!
Citera
2009-08-08, 00:34
Medlem
systems avatar
G4 är ganska föråldrad, men funkar fint för just de ändamål du beskriver.
Citera
2009-08-08, 00:45
Medlem
umahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
G4 är ganska föråldrad, men funkar fint för just de ändamål du beskriver.

Okej. Finns det något bättre att tillgå för runt 3-4000 kr eller?
Citera
2009-08-08, 00:50
Medlem
smurfehs avatar
Ha i minnet att Snow Leopard(som släpps i September) kräver Intel processor. Om du nu hade tänkte att uppdatera ^^. För 3-4000 får du tyvärr inte så mycket dock. :/
Citera
2009-08-08, 00:51
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umah
Okej. Finns det något bättre att tillgå för runt 3-4000 kr eller?

Blocket kan visa ungefär vad du får för de pengarna, men generellt så är nog priserna där lite för höga så en prutmån borde rimligtvis finnas.
Citera
2009-08-08, 00:56
Medlem
umahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Ha i minnet att Snow Leopard(som släpps i September) kräver Intel processor. Om du nu hade tänkte att uppdatera ^^. För 3-4000 får du tyvärr inte så mycket dock. :/

Okej, kan nästan förstå det. Men den klarar väl ändå mina behov utan problem? I såfall så kan jag ju ha denna ett tag och prova på hur jag gillar mac, och uppgradera så småningom när jag känner behov och har pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av system
Blocket kan visa ungefär vad du får för de pengarna, men generellt så är nog priserna där lite för höga så en prutmån borde rimligtvis finnas.

Okej, jag får kolla runt och se vad jag hittar. Men så länge den klarar mina behov så ser jag ingen större anledning till att köpa så mycket dyrare. Vill ju prova på mac lite till en början och se hur jag gillar det

Btw tack så mycket för alla svar! Skulle dock fortfarande behöva veta om det finns några direkta risker med att köpa begagnat?
Senast redigerad av umah 2009-08-08 kl. 01:18.
Citera
2009-08-08, 15:40
Bannlyst
Risker med att köpa begagnat:
Risken är att produkten inte fungerar som den skall. Vi köpte en powerbook (bärbar dator, också en G4) via blocket för 5000. I köpet ingick tre batterier, ett extra tangentbord och en extra skärm. Det visade sig att inget av batterierna fungerade, ena tangentbordet var defekt och att det var glapp i nätadaptern. Dock fungerade själva datorn som den skulle så det var ju bara "tillbehören" som inte fungerade och dessa tillbehör som tangentbord osv. behöver du ju inte oroa dig för eftersom du är intresserad av en mac mini som bara är själva datorn och inte mer. Men var noggrann med att allt fungerar som det ska!

Dina behov
Det ska nämnas att G4an har en power Pc processor vilket gör att den kan ha problem med att hantera flash, dvs rörlig reklam på internet och streamade videos (youtube etc.). Övriga problem är att internet kan bete sig allmänt laggigt och segar ned datorn. Detta märks b.la. när du scrollar. Dock beror det på hur snabb processorn är. Av egna erfarenheter ska en processor på 1.67 ghz gå alldeles utmärkt för youtube och övrig surfning. Jagvet att en processor på 400 mhz (som en powermac G4) inte räcker till att titta youtube osv.

Men att spela musik osv. funkar alldeles utmärkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in