2009-08-08, 00:33
Medlem
umahs avatar
Hej!
Jag tnker inom en snar framtid kpa en iPhone, och tnkte att jag i samma veva skulle kpa en begagnad mac. Jag funderar nu p en mac mini G4, och undrar om den skulle fungera bra till mina anvndningsomrden. Allts i princip att synka iPhonen, lyssna p musik, surfa och chatta. Det vanliga med andra ord.

r G4an vrd att kpa eller r den frldrad? Saknar den vissa saker som kan tnkas behvas? Finns det ngra direkta risker om man kper begagnat?
r totalt ny inom macvrlden s r lite okunnig

Tack p frhand!
Citera
2009-08-08, 00:34
Medlem
systems avatar
G4 r ganska frldrad, men funkar fint fr just de ndaml du beskriver.
Citera
2009-08-08, 00:45
Medlem
umahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
G4 r ganska frldrad, men funkar fint fr just de ndaml du beskriver.

Okej. Finns det ngot bttre att tillg fr runt 3-4000 kr eller?
Citera
2009-08-08, 00:50
Medlem
smurfehs avatar
Ha i minnet att Snow Leopard(som slpps i September) krver Intel processor. Om du nu hade tnkte att uppdatera ^^. Fr 3-4000 fr du tyvrr inte s mycket dock. :/
Citera
2009-08-08, 00:51
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umah
Okej. Finns det ngot bttre att tillg fr runt 3-4000 kr eller?

Blocket kan visa ungefr vad du fr fr de pengarna, men generellt s r nog priserna dr lite fr hga s en prutmn borde rimligtvis finnas.
Citera
2009-08-08, 00:56
Medlem
umahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Ha i minnet att Snow Leopard(som slpps i September) krver Intel processor. Om du nu hade tnkte att uppdatera ^^. Fr 3-4000 fr du tyvrr inte s mycket dock. :/

Okej, kan nstan frst det. Men den klarar vl nd mina behov utan problem? I sfall s kan jag ju ha denna ett tag och prova p hur jag gillar mac, och uppgradera s smningom nr jag knner behov och har pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av system
Blocket kan visa ungefr vad du fr fr de pengarna, men generellt s r nog priserna dr lite fr hga s en prutmn borde rimligtvis finnas.

Okej, jag fr kolla runt och se vad jag hittar. Men s lnge den klarar mina behov s ser jag ingen strre anledning till att kpa s mycket dyrare. Vill ju prova p mac lite till en brjan och se hur jag gillar det

Btw tack s mycket fr alla svar! Skulle dock fortfarande behva veta om det finns ngra direkta risker med att kpa begagnat?
Senast redigerad av umah 2009-08-08 kl. 01:18.
Citera
2009-08-08, 15:40
Bannlyst
Risker med att kpa begagnat:
Risken r att produkten inte fungerar som den skall. Vi kpte en powerbook (brbar dator, ocks en G4) via blocket fr 5000. I kpet ingick tre batterier, ett extra tangentbord och en extra skrm. Det visade sig att inget av batterierna fungerade, ena tangentbordet var defekt och att det var glapp i ntadaptern. Dock fungerade sjlva datorn som den skulle s det var ju bara "tillbehren" som inte fungerade och dessa tillbehr som tangentbord osv. behver du ju inte oroa dig fr eftersom du r intresserad av en mac mini som bara r sjlva datorn och inte mer. Men var noggrann med att allt fungerar som det ska!

Dina behov
Det ska nmnas att G4an har en power Pc processor vilket gr att den kan ha problem med att hantera flash, dvs rrlig reklam p internet och streamade videos (youtube etc.). vriga problem r att internet kan bete sig allmnt laggigt och segar ned datorn. Detta mrks b.la. nr du scrollar. Dock beror det p hur snabb processorn r. Av egna erfarenheter ska en processor p 1.67 ghz g alldeles utmrkt fr youtube och vrig surfning. Jagvet att en processor p 400 mhz (som en powermac G4) inte rcker till att titta youtube osv.

Men att spela musik osv. funkar alldeles utmrkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in