2009-08-07, 17:01
Medlem
Per-Engdahls avatar
Jag hade tänkt skaffa barn i framtiden och vill då självklart att de skall gå i en så bra skola som möjligt. Om det är så att den skola som ligger närmast råkar ha en hög andel blattar eller allmänt dåligt rykte, måste jag då ändå låta barnen gå där? Kan jag välja att barnen skall gå på en skola på andra sidan staden?

Detta är bara hypotetiskt då jag garanterat kommer köpa villa i ett svenskt område (då det är dags att skaffa barn) men man kan juh alltid gardera sig.
Citera
2009-08-07, 17:08
Medlem
Awesomes avatar
Såklart du får bestämma var du vill att dina barn ska gå? Du kan bara däremot få en garanterad plats för dina barn i den lokala skolan. Ett tips är att ställa barnen i kö till en massa olika skolor så fort de föds!
Citera
2009-08-07, 17:09
Medlem
Per-Engdahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awesome
Såklart du får bestämma var du vill att dina barn ska gå? Du kan bara däremot få en garanterad plats för dina barn i den lokala skolan. Ett tips är att ställa barnen i kö till en massa olika skolor så fort de föds!

Kö?? Gäller det bara på anrika skolor i huvudstaten eller också i mellanstora städer?
Citera
2009-08-07, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Engdahl
Kö?? Gäller det bara på anrika skolor i huvudstaten eller också i mellanstora städer?

det är nog de mer privata skolorna som har kö på de kommunala skolorna så finns det nästan alltid plats
Citera
2009-08-07, 17:21
Medlem
Fiolitos avatar
Citat:
Jag hade tänkt skaffa barn i framtiden och vill då självklart att de skall gå i en så bra skola som möjligt. Om det är så att den skola som ligger närmast råkar ha en hög andel blattar eller allmänt dåligt rykte, måste jag då ändå låta barnen gå där? Kan jag välja att barnen skall gå på en skola på andra sidan staden?

Detta är bara hypotetiskt då jag garanterat kommer köpa villa i ett svenskt område (då det är dags att skaffa barn) men man kan juh alltid gardera sig.

Var ute i tid och kolla efter friskolor i området. Kommunala skolor sätter ofta ribban alldeles för lågt och sysslar med vad man skulle kunna kalla för gammalmodig jantelagspedagogik.
Citera
2009-08-09, 02:58
Medlem
Awesomes avatar
Citat:

Hmm.. Det gäller nog bara i storstäder. I mindre städer har jag ingen aning om hur det ligger till.
Citera
2009-08-09, 04:05
Medlem
Gunjas avatar
Jag vet att det är kö till en hel del högstadieskolor i varje fall, men för att återgå till den ursprungliga frågan så har barnen bara garanterad plats i någon av de skolor som kommunen har till förfogande. Vill man skicka sina barn till skolor i en annan kommun är kommunen heller inte skyldiga att betala resekostnaderna.
Citera
2009-08-09, 06:13
Medlem
Tratts avatar
Jag bytte högstadium från det närmsta och få stå i en kö, men den var nästan obefintlig, alla som ville gå där fick gå där och flera vänner gjorde likadant.
Citera
2009-08-09, 17:49
Bannlyst
Citat:

Nej. Du får själv välja vilken skola de ska gå på, om det nu finns platser på den skola du väljer givetvis. När jag skulle börja skolan frågade faktiskt mina föräldrar mig vilken skola jag ville gå i. Jag valde den närmsta av två anledningar:
1. Min storebror gick där.
2. Jag hade någon sorts bild av att ungarna som gick i den skolan var puckade, vilket jag senare märkte stämde ganska bra.
Citera
2009-08-10, 17:01
Bannlyst
en annan sak som kan vara att tänka på är att kommunen ej är skyldig att stå för skolskjuts till någon annan skola än den som ligger närmast.

du har rätt i vad du skriver gunja och detta kan även bli tvärt om där man har närmare till annan kommuns skola så är det inte säkert att hem kommunen betalar ändå.
Senast redigerad av greenfighter 2009-08-10 kl. 17:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in