2009-08-07, 17:48
Medlem
JackBlacks avatar
Det finns fortfarande kreditkort som man bara kan få om man har en viss inkomst.

American Express Platinum kräver att man har en årsinkomst på minst 600 000kr.

Så visst kan det vara en viss status att ha ett sådant kort.
Citera
2009-08-07, 17:50
Medlem
För det första så var det den senare definitionen, dvs palla=klara av som ordet syftar till. Språket är en evig och levande utveckling och det får man bara acceptera.

I övrigt startades topic för att jag såg att flashback har en annonsör som typ säljer "pimped out" kreditkortshållare, med halvnakna flickor som dessutom håller i dem. Allt ifrån steel till guld till annat.

Om man nu ej använder sig mycket av kreditkort här i Sverige, va fan behöver man värsta korthållaren. Räcker det inte med plånboken?

O ja, jag vet att det finns andra *kort* också men de annonserar specifikt kreditkortshållare.

Citat:
American Express Platinum kräver att man har en årsinkomst på minst 600 000kr.

Fast det är ju ALDRIG status att vara belånad i min bok. Fast i USA är alla jävlar skuldsatta upp till nacken som deras förbannade skitland så det är väll status där att ha mest kredit? Vad vet jag. Har man dessutom så mycket pengar ska man väll inte behöva betala på kredit. Cash eller betalkort räcker väll?
Citat:
Och hur kul kan det vara att skaffa sig en pryl som inte är betald, dvs det är inte ens egen?

Hahaha, vilken underbar tanke jag fick nu. Insåg verkligen hur blåsta vi generellt är i denna materialistiska tidsålder. Nåväl, lite off-topic där.
Senast redigerad av OrkaPalla 2009-08-07 kl. 17:57.
Citera
2009-08-07, 18:00
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blå Ruta
Tror inte Sverige kommer bli som usa.
I usa är kreditkorten ofta något man handlar med, sedan får man en stor räkning hem på allt man handlat med kortet. I sverige finns knappt det systemet (jag har inte sett det iaf)

Vi kanske var lite lågnsammare med kort i sverige, vilket gjorde att tekniken blivit att kortläsarna är anslutna till bankerna direkt vilket gjorde det mycket smidigare att dra pengarna direkt. Usa gillar sitt gamla system och har vant sig vid det. Bara att se på deras användning av checksystemet som är helt värdelöst uråldrigt.

Nej, du har fel i ditt antagande. Jag vet visserligen inte om Sverige faktiskt var langsammare an ovriga vastvarlden med att erbjuda kredit/debit-kort, men det har ingenting med saken att gora.

Det ar namligen sa att det ar kortbolagen (VISA, MasterCard etc) som erbjuder olika kort och tjanster, inte bankerna i sig. Bankerna kan daremot valja vilka losningar de ska anvanda och erbjuda sina kunder. Men ett VISA utfardat pa t ex SEB med direkt debit (det vill saga bankkort, ett sadant med upphojda siffror, funkar pa natet och det dras direkt fran kontot) fungerar over hela varlden dar de accepterar VISA.

Jag har sjalv svettats med att forsoka forklara for min bank att det finns och att jag vill ha det. De har bara kollat pa mig som att jag vore helt dum i huvudet och forklarade att det inte existerar nagra VISA med upphojda siffror som fungerar pa natet och dar kortbetalningar dras direkt fran kontot. Det var da jag satte mig in i kortdjungeln och larde mig hur det fungerar.

Men till topic.

Ett kreditkort i sig har val aldrig nagonsin ansetts som en statussymbol? Daremot har vissa, nagot mer exklusiva kort alltid haft en liten "ooh"-status med tanke pa att de ar ju exklusiva. Men det ar ju inte varre an att glida runt i en dyr bil eller ha en 250 000 kronors-klocka pa armen. Det ar helt enkelt bara nagonting de flesta har for att visa att de har mycket pengar.

Sen finns ju de som har t ex AmEx Black och allt vad det ar for att de verkligen utnyttjar den service de erbjuder (som visserligen kostar en del, men anda).
Citera
2009-08-07, 18:04
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrkaPalla
Cash eller betalkort räcker väll?

I Sverige racker det definitivt, eftersom att de svenska bankernas betalkort aven fungerar precis som ett vanligt kreditkort nar det kommer till t ex internetkop. Men aker du till andra lander sa ar ett betalkort i princip bara ett kort du kan ta ut pengar i bankomaten med och betala med pa vissa stallen.
Citera
2009-08-07, 18:15
Medlem
Förstår inte varför det finns betalmöjligheter med ett så kallat debitcard överallt på internet ifall det är så ovanligt. Även på amerikanska och engelska versioner av sidan.

Men jag tror dig.

Så jävla sjukt att kredit någons kunde bli en statusymbol bara, även om det krävs en hyfsad inkomst för ett AmEX-black kort.
Citera
2009-08-07, 18:21
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Förstår inte varför det finns betalmöjligheter med ett så kallat debitcard överallt på internet ifall det är så ovanligt. Även på amerikanska och engelska versioner av sidan.

Men jag tror dig.

Så jävla sjukt att kredit någons kunde bli en statusymbol bara, även om det krävs en hyfsad inkomst för ett AmEX-black kort.

Det ar ju inte krediten i sig som ar status, utan innehavet av det specifika kortet ar en symbol for rikedom och makt.
Citera
2009-08-07, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Det ar ju inte krediten i sig som ar status, utan innehavet av det specifika kortet ar en symbol for rikedom och makt.

Jag förstår detta till hundra procent även om vissa gillar att visa hur mycket de kan spendera med ett kreditkort men dessa är ofta WT och förtjänar ändå ingen respekt alls.

Men det är bisart för mig att ett kreditkort - oavsett vad som krävs för det - någonsin kunde bli en statussymbol. Det finns ingen status i krediten i sig.

Det skulle vara som om innehavandet av Michael Jacksons skit var status. Det finns säkert några störda människor som tycker det också men i allmänhet är det icke det.
Citera
2009-08-07, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sajebis
Varför skulle det vara en lågstatusmarkör? Ska du t ex hyra en lite mer exkl. bil på Mabi så kräver de att du har både ett kreditkort och ett betalkort. Har själv ett kreditkort från SHB och upplever räntan som försumbar. Att i och med att du använder ditt kk inte skulle ha råd att betala för sakerna du köper är bara ett korkat påstående, räkningen skall ju betalas varje månad hur som helst...

Höh..
Ja uppenbarligen är det status för en del att betala saker i onödan, varför skjuta på betalningar om man inte har "kassaflödesproblem"?

Jag antar att du också betalar med check och går in på bankkontoret och ber att få tala med en kamrer om du vill köpa aktier eller låna pengar också?

Kreditkort känns oerhört 80-tal, trodde knappt det fanns längre. För konsumtionstorskar är det väl telefonlån som gäller numera.
Citera
2009-08-07, 18:46
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Jag förstår detta till hundra procent även om vissa gillar att visa hur mycket de kan spendera med ett kreditkort men dessa är ofta WT och förtjänar ändå ingen respekt alls.

Men det är bisart för mig att ett kreditkort - oavsett vad som krävs för det - någonsin kunde bli en statussymbol. Det finns ingen status i krediten i sig.

Det skulle vara som om innehavandet av Michael Jacksons skit var status. Det finns säkert några störda människor som tycker det också men i allmänhet är det icke det.

Du anser alltsa inte att saker som smycken och bilar heller bor anses som statusprylar, eftersom att det ar strunt samma vad som kravs for att skaffa det?

Det ar INTE krediten som ar statusen. Vissa kreditkort ar daremot svara att fa och kraver att man har valdigt mycket pengar. Det ar PENGARNA som ar status, inte KREDITEN. Vissa kreditkort visar att man har PENGAR, inte att man har kredit.

Borjar du koppla?
Citera
2009-08-07, 18:52
Medlem
Aakes avatar
Jag betalar alltid med kort, det är bara Blattar och pensionärer som använder sedlar och mynt numera.
Citera
2009-08-07, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aake
Jag betalar alltid med kort, det är bara Blattar och pensionärer som använder sedlar och mynt numera.
Självklart betalar jag med kort, men det är bara övervintrade yuppies och WT som betalar med kreditkort. De första tror att det är status och de andra har inte pengar att betala direkt.
Citera
2009-08-07, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Du anser alltsa inte att saker som smycken och bilar heller bor anses som statusprylar, eftersom att det ar strunt samma vad som kravs for att skaffa det?

Det ar INTE krediten som ar statusen. Vissa kreditkort ar daremot svara att fa och kraver att man har valdigt mycket pengar. Det ar PENGARNA som ar status, inte KREDITEN. Vissa kreditkort visar att man har PENGAR, inte att man har kredit.

Borjar du koppla?

Jag kopplade redan innan du tog fram dina sladdar
Jag tycker att vissa klocker är överdrivet dyra och bara signalerar snobb men samtidigt är ett vackert smycke på en kvinna eller en dyr bil en god statussymbol. Men ta till exempel HMVWEn eller vad den heter. Den amerikanska jättebilen. Jag skulle aldrig kunna se det som en statussymbol hur mycket den än kostade. Bara ren och skär idioti. Det skulle faktiskt visa hur lite personen i fråga förtjänar pengarna. Ingen klass, ingen stil, ingen status. Däremot om du kommer in med en Bentley, RR, exklusiv Mercedes eller liknande så skulle jag höja ett ögonbryn. Faktum är att jag stod och garvade i från min bil när jag såg det där monstret försöka köra på en av stockholms många trånga gator. Hade det inte varit en väldigt trafikerad gatan så hade jag tutat också.

Samma sak med kreditkorten. Jag antar att status för mig är mer än pengar och även dyra saker kan få dig att klättra ner i min lista. Fast det är väll bara jag?

Kopplar du nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in