2009-08-07, 15:59
Medlem
M4F14s avatar
Det var status förr med ett guld eller platinakort eftersom du behövde en investerad förmögenhet i bakgrunden för att få godkänd kredit. Sedan använde du bara avkastningen för att betala kreditnotorna.

Idag kan vilken student som helst få kredit på sitt kort så det är inget konstigt alls.
Citera
2009-08-07, 15:59
Medlem
Avsiktarens avatar
Det är status därför att den som har det har råd att betala en massa skyhöga räntor.
Citera
2009-08-07, 16:08
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
OrkaPalla:

Citat:
Själv tycker jag att den som handlar med kreditkort förtjänar ingen extra respekt fört det, tvärtom.

Håller fullständigt med dig! Bara idioter som handlar på kredit och som har skulder och lån.
För övrigt så förstår jag att du inte orkar att palla, sådant slutade man ju med vid tioårsåldern eller något. Vad pallade du för något, äpplen eller plommon?
Citera
2009-08-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
OrkaPalla:

Håller fullständigt med dig! Bara idioter som handlar på kredit och som har skulder och lån.
För övrigt så förstår jag att du inte orkar att palla, sådant slutade man ju med vid tioårsåldern eller något. Vad pallade du för något, äpplen eller plommon?

OT Palla är också slang för orka. Jag pallar inte. = Jag orkar inte.
Citera
2009-08-07, 16:30
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppes
OT Palla är också slang för orka. Jag pallar inte. = Jag orkar inte.

Palla är när man snor något litet, typ äpple eller något. Alltid varit kommer alltid vara. Ni tokstollar som försöker sno våra ord
Citera
2009-08-07, 16:46
Medlem
Blå Rutas avatar
Tror inte Sverige kommer bli som usa.
I usa är kreditkorten ofta något man handlar med, sedan får man en stor räkning hem på allt man handlat med kortet. I sverige finns knappt det systemet (jag har inte sett det iaf)

Vi kanske var lite lågnsammare med kort i sverige, vilket gjorde att tekniken blivit att kortläsarna är anslutna till bankerna direkt vilket gjorde det mycket smidigare att dra pengarna direkt. Usa gillar sitt gamla system och har vant sig vid det. Bara att se på deras användning av checksystemet som är helt värdelöst uråldrigt.
Citera
2009-08-07, 16:55
Medlem
a5thedmcs avatar
vet inte vad ni har hört om för kreditkort? och vad är det för räntor... lol.

Finns kreditkort sedan finns det betalkort...

Betalkort = Köp vadfan du vill betala banken sen ( ingen ränta ) betalar du inte i tid är det en annan femma.

kreditkort = Finns i många former och färger, exempel på visa kredit kort. Är en Effektiv ränta kring 5%.. dvs samma räntesats som ett SCHYSST lån fast inga uppläggningsavgifter osv.

Problem är ju att inte flippa ur.. poker kan vara en faktor
Citera
2009-08-07, 17:14
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joanna.Rubio
Precis numera är kreditkort en lågstatusmarkör, du har inte råd att betala för saker du köper. Ingen med gott om pengar använder kreditkort, det vore ju idiotiskt och låna pengar man inte behöver.

Varför skulle det vara en lågstatusmarkör? Ska du t ex hyra en lite mer exkl. bil på Mabi så kräver de att du har både ett kreditkort och ett betalkort. Har själv ett kreditkort från SHB och upplever räntan som försumbar. Att i och med att du använder ditt kk inte skulle ha råd att betala för sakerna du köper är bara ett korkat påstående, räkningen skall ju betalas varje månad hur som helst...
Citera
2009-08-07, 17:28
Medlem
wehrmachts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
Palla är när man snor något litet, typ äpple eller något. Alltid varit kommer alltid vara. Ni tokstollar som försöker sno våra ord

http://sv.wiktionary.org/wiki/palla

ONT: Som tur är så umgås jag inte med människor som kan ha en sådan syn att kreditkort skulle vara status. Sådana personer är kompletta idioter enligt mig.

Skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att handla på kredit. Aldrig!
Citera
2009-08-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik

Antagligen är palla äpplen i äppelknyckarbyxor äldre än, jag pallar inte att palla plommon. Antagligen är du väldigt gammal, eller lillgammal från bystan. Sorry kunde inte låta bli. Förresten, jag är ingen tokstolle, och du kan kalla mej du.
Citera
2009-08-07, 17:42
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Wehrmacht:

Citat:
Skulle aldrig någonsin kunna tänka mig att handla på kredit. Aldrig!

Samma här. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. Det går t ex mycket snabbare att spara ihop till något än att betala av lånet till något. Att låna till TV, bil eller vad det nu kan vara är inget annat än kvalificerad idioti. Och hur kul kan det vara att skaffa sig en pryl som inte är betald, dvs det är inte ens egen?
Citera
2009-08-07, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyman
Status är det väl inte ännu men en sak som är åt helvete är ju årsavgiften och andra avgifter som göder bankerna.

Gillar du inte banken kan du ju ha pengarna lika på hög hemma?

Nej, kreditkort är inte status imo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in