2009-08-07, 11:13
Bannlyst
Ja, vad är detta? Kanske ett helvete, vi är instängda utan svar på mycket, vi kan ej komma här ifrån, kanske detta är helvetet?

Vi kan ej komma ifrån rymden, det är ju svart och kallt. VI ÄR INSTÄNGDA!

Sjuk värld alltså.
Citera
2009-08-07, 11:39
Medlem
adequates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniel2334
Ja, vad är detta? Kanske ett helvete, vi är instängda utan svar på mycket, vi kan ej komma här ifrån, kanske detta är helvetet?
1: Fler svar får vi hela tiden, hjälp gärna till istället för att klaga.
2: Vi kan komma härifrån och jobbar på det just nu.

EDIT: Källa på påstående 2: http://www.space.com/news/050919_nasa_moon.html

Citat:
Vad menar du? Instängda i rymden? I rymden har vi bokstavligen all möjlig plats.

Citat:
Sjuk värld alltså.
"Sjuk" är en bedömning. På den nivå av verklighetsuppfattning "är" världen blott vad du väljer att den ska "vara". Jag föredrar (och rekommenderar) "fascinerande" och "vacker" istället för "sjuk".
Senast redigerad av adequate 2009-08-07 kl. 11:44.
Citera
2009-08-07, 11:40
Medlem
asdf011s avatar
Är det antingen svart eller vitt? Vissa delar av världen är helvetiska, andra himmelska. Men samtidigt är det subjektivt antar jag.
Citera
2009-08-07, 11:46
Medlem
Citat:

Sjuk värld alltså.

Det är klart vi kan, vi jobbar på det som sagt. Döden är ju också en slags "flykt". Allt beror ju på hur du definierar jorden och verkligheten du lever i, det är inte som att vi är instängda i ett rum med en hel värld där utanför som vi inte får ta del av. Vad vi vet. Vart vill du då egentligen, vad menar du med "komma härifrån"?

Svart och kall och din subjektiva upplevelse av orden är, well, din subjektiva upplevelse.
Senast redigerad av pudrig 2009-08-07 kl. 11:48.
Citera
2009-08-07, 12:04
Medlem
Jorden är vad du än sätter för etikett att den är. Identifierar du dig med idén att jorden är ett 'helvete', så är den också det.
Men inget ord berättar egentligen hela sanningen, så därför kan man säga att vilken idé/ord/inställning du än har till det hela är inte helt korrekt.
Dock borde det väl vara trevligare att identifiera sig med idén att jorden är en fantastiskt härlig plats att leva på?

Namaste
Citera
2009-08-07, 17:00
Medlem
Citat:

Sjuk värld alltså.

Det beror på vem du frågar. Frågar du mig så befinner vi oss i paradiset. Frågar du ett fattigt hungrande barn med narkomaner som föräldrar så befinner vi oss i helvetet.
Citera
2009-08-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Det beror på vem du frågar. Frågar du mig så befinner vi oss i paradiset. Frågar du ett fattigt hungrande barn med narkomaner som föräldrar så befinner vi oss i helvetet.

Beror kanske på vilket fattigt barn med knarkande föräldrar du frågar också.
Citera
2009-08-07, 17:29
Medlem
zebagos avatar
Den är det man gör den till.
Citera
2009-08-07, 19:44
Medlem
Krafses avatar
Citat:

Sjuk värld alltså.

Det kan vara både helvetet och ett paradis. Det beror på hur man VÄLJER att se det. Själv tycker jag bara att.... det är som det är. Lite fina grejer, lite fula, småbarn, stora barn. Ondska, godhet, lycka, misär osv osv.

All misär här i världen, det struntar jag i. Jag kan ej göra något åt det förutom att ta avstånd från det och uppmuntra andra att göra samma sak och hoppas på det bästa. Ondskan och misären (som kommer ur ignorans) finns där och det får vara där. Inte mitt ansvar. I min värld kommer det inte in, därför att jag väljer att ignorera det och fokusera på det lilla goda som finns kvar. Man kan alltså säga att vi lever i ett helvete, men kan skapa ett eget litet paradis (lite som en psykos) och få inre frid ändå.
Citera
2009-08-07, 19:55
Medlem
Ryghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebago
Den är det man gör den till.
Dagens sanning.
Citera
2009-08-07, 20:13
Bannlyst
Brukar man inte säga att himlen/paradiset är längst upp,helvetet är längst ner.Och vi ligger någonstans på mitten.
Citera
2009-08-07, 21:29
Medlem
Kheperas avatar
Vill man se världen som ett helvete så får man väl göra det. Men att man är instängd utan möjlighet att rymma är uppenbart falskt. Det står var och en fritt att lämna jordelivet, om det nu är så helvetiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in