2009-08-07, 09:18
Bannlyst
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5614279.ab

Citat:
Varnar andra länder för Sverige

– Svenskar åtalas för bagateller, varnade svenska juristen Ruby Harrold-Claesson inför Nya Zeelands parlament.

Hon har länge kämpat för rätten att slå barn.

Nu folkomröstar Nya Zeeland om att återinföra barnagan.
Ett intressant ämne att diskutera, jag håller fullständigt med henne, föräldrar ska inte vara rädda för att tillrättavisa sina barn.

Vad anser ni om detta?
Citera
2009-08-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PRiVATE

Ett intressant ämne att diskutera, jag håller fullständigt med henne, föräldrar ska inte vara rädda för att tillrättavisa sina barn.

Vad anser ni om detta?

jag anser att skillnaden på att slå och tillrättavisa är enorm.
Citera
2009-08-07, 09:35
Medlem
Dogdylans avatar
Ny-svensk Jurist: Man skall få slå barn

Den svensk-jamaicanska juristen Ruby Harrold-Claesson har länge kämpat för rätten att slå barn skriver Aftonbladet idag.

Citat:
Hon slåss för att barn ska få stryk
– Svenskar åtalas för bagateller, varnade svenska juristen Ruby Harrold-Claesson inför Nya Zeelands parlament.

Hon har länge kämpat för rätten att slå barn.

Nu folkomröstar Nya Zeeland om att återinföra barnagan.

Ruby Harrold-Claesson, 61, är ordförande i Nordiska kommittén för mänskliga rättigheter, en organisation som verkar för ”skydd av familjers rättigheter”. Hon är född och uppvuxen på Jamaica och kom till Sverige 1971.

Åtta år efter hennes ankomst var Sverige först i världen med att förbjuda fysisk bestraffning av barn. Ruby anser att lagen förstört samhället på många sätt.

Lobbar för aga
I Sverige har hon inte fått lika stor uppmärksamhet som internationellt. I december intervjuades hon bland annat i schweizisk och fransk tv och spred då budskapet om Sverige som ett varnande exempel.

– I Sverige har föräldrar blivit livrädda för sina barn. De vågar inte tillrättavisa dem, säger Ruby Harrold-Claesson. I juli 2006 blev hon inbjuden av en lobbygrupp för barnaga till Nya Zeeland. Hon föreläste under två veckor på möten över hela landet.

”Detta är våld”
– Höjdpunkten var när jag fick medverka i en parlamentarisk utfrågning, berättar Ruby.

Mellan 31 juli och 21 augusti genomförs nu en folkomröstning i Nya Zeeland om att återinföra barnaga, som relativt nyligen förbjöds.

Opinionsundersökningar visar att över 80 procent av invånarna vill få tillbaka rätten att slå barn.

– Det finns en stark internationell lobby som verkar mot det som vi jobbar för, säger Eva Svedling, Sverigeprogramchef för Rädda Barnen.

Hon är upprörd över att Nya Zeeland tar upp frågan i en folkomröstning.

– Det handlar om våld mot barn och kränkning av barns rättigheter. Ett land måste ta ansvar för att följa FN:s barnkonvention, säger hon.

Vad säger ni? Svensk lagstiftning mot barnmisshandel är unik och ett tecken på att vår civilisation är överlägsen andra. Kan denna svenska politik hotas pågrund av icke-svenska och främmande element som förespråkar ett leverne som påminner om 1600-talet, som Ruby gör ?
Citera
2009-08-07, 09:40
Medlem
Golonkas avatar
Den svenska lagstiftningen om barnaga fungerar inte i ett mångkulturellt samhälle. Tyvärr måste den därför avvecklas som ett led i anpassningen till en fantastisk smältdegel för all världens folk och kulturer.

Arabyngel och negerglin är så utflippade som de är just på grund av denna lagstiftning och den diskrepans som uppstår i kulturmötet mellan den svenska empatiska dialogmodellen och arabens/negerns våldskulturer.
Citera
2009-08-07, 09:48
Medlem
GarlicGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejzors
jag anser att skillnaden på att slå och tillrättavisa är enorm.

Helt korrekt, att ta i barnen och höja rösten är väldigt effektivt. Men att slå de stackars barnen är bara för mycket, tycker det kan lösas på många andra sätt!
Citera
2009-08-07, 09:49
Medlem
_RHCP_s avatar
Vi borde införa rätten att slå invandrare istället, de har uppenbara problem med att uppföra sig i landet som tar hand om dem när de kommer hit gråtandes för att deras ociviliserade folk spränger varandra i luften utan mening.

Barnaga är väl förfan inget positivt. Hade jag blivit slagen under hela min uppväxt hade jag en vacker dag troligen dödat mina föräldrar, det är ju verkligen så man vill att barn ska "tillrättavisas"...
Citera
2009-08-07, 10:09
Medlem
Freedom Fighters avatar
Helt sjukt. Vi förväntas alltså på flera fronter ta rejäla kliv bakåt i utvecklingen för att behaga de nya medborgarna. Det är dit vi har kommit nu, och inte tusan är jag förvånad heller! Enligt värderelativismen är det ju inte fel att nita barn heller, ja, såvida man inte är en vit man dvs....

Stoppa vansinnet! Nu!
Citera
2009-08-07, 10:12
Medlem
DoctorWhos avatar
Citat:
– I Sverige har föräldrar blivit livrädda för sina barn. De vågar inte tillrättavisa dem, säger Ruby Harrold-Claesson.

Vilken idiot. Visserligen har hon rätt i detta men det har knappast med brist på stryk att göra, utan på att vuxna idag inte vill vara vuxna och ta ansvar för sina barn och för uppfostran, sätta gränser etc. utan dom vill vara kompisar.

Det går fullt utmärkt att uppfostra barn med gränser och förbud, utan att slå eller förnedra barnen.

Sånt skitsnack.
Citera
2009-08-07, 10:22
Medlem
the_dude82s avatar
tja, jag vet inte jag. Finns nog ett eller tva svenska barn som inte direkt skulle ma daligt av ett rejalt kok stryk....? Men fragan ar inte helt enkel, det ar ratt mycket angest att meddela ett barn att "nar pappa kommer hem fran jobbet ska du fa stryk".
Citera
2009-08-07, 10:31
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Den svensk-jamaicanska juristen Ruby Harrold-Claesson har länge kämpat för rätten att slå barn skriver Aftonbladet idag.

Vad säger ni? Svensk lagstiftning mot barnmisshandel är unik och ett tecken på att vår civilisation är överlägsen andra. Kan denna svenska politik hotas pågrund av icke-svenska och främmande element som förespråkar ett leverne som påminner om 1600-talet, som Ruby gör ?

Unik och unik. Barnmisshandel är ett lagbrott i stort sett över hela världen, även om misshandelsrekvisitet utformas olika. Barnaga är förbjudet i större delen av Västeuropa. Vidare så förespråkar väl hon att barnaga skall återinföas på Nya Zeeland, där det tydligen varit tillåtet rätt länge och det finns ett starkt folkligt stöd. Vad detta har med Sverige att göra har jag svårt att se.
Citera
2009-08-07, 10:32
Medlem
Ignatius Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Helt sjukt. Vi förväntas alltså på flera fronter ta rejäla kliv bakåt i utvecklingen för att behaga de nya medborgarna. Det är dit vi har kommit nu, och inte tusan är jag förvånad heller! Enligt värderelativismen är det ju inte fel att nita barn heller, ja, såvida man inte är en vit man dvs....

Stoppa vansinnet! Nu!

De nya medborgarna i Nya Zeeland?
Citera
2009-08-07, 10:37
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignatius I
De nya medborgarna i Nya Zeeland?
Precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera