2009-08-06, 22:07
Medlem
Har en katthona på ett år som aldrig haft några hälsobekymmer förut, därför står jag handfallen när hon nu är dålig. Ikväll vill hon ovanligt nog bara ligga inne och äter eller dricker inte. I vanliga fall är hon en busig kattfröken som äter hästmängder. Jag tycker det ser ut som att hon vill äta, men när jag sätter matskålen framför hennes nos, kastar hon sig inte över den som brukligt, utan börjar hulka och väser som om hon ska kvävas.

Hon verkar även vara lite känslig över magen, hon kan börja hulka om jag trycker försiktigt. Men mest hulkar hon om jag rör under hennes haka, mot halsen till. Då piper hon även ynkligt och fräser.

Ser också att hon vill ligga i fred, hon spinner inte som vanligt när man klappar henne.

Jag undrar om det kan vara hårbollar på G som hon ska kräkas upp? Jag har aldrig sett henne kräkas upp en hårboll vilket förundat mig eftersom hon är långhårig och således slickar i sig en hel del långa strån.

Men borde allmäntillståndet påverkas av hårbollar? Kanske hon är rädd och därför blir passiv?

Jag har fuktat hennes mun med lite vatten så hon ska få i sig vätska iaf, vad mer kan jag göra och vad ska jag göra om hon beter sig likadant imorgon?
Citera
2009-08-06, 22:15
Medlem
Går hon ute/alt. äter krukväxter så kan det ha fastnat ett grässtrå i halsen på henne (relativt vanligt). Veterinär brukar kunna plocka bort det ganska lätt ev. kan hon behöva sövas.
Citera
2009-08-06, 22:16
Medlem
Öppna munnen och kolla ner i halsen på henne. Det kan ha fastnat något där som irriterar. Kolla om hon är lite röd i svalget också. Visst kan det vara hårbollar också men då ska det varken göra ont. Det som oroar mig är att hon inte äter eller dricker så jag gissar på att något har fastnat.

Ring veterinären imorgon om du inte hittar felet.
Citera
2009-08-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infera
Öppna munnen och kolla ner i halsen på henne. Det kan ha fastnat något där som irriterar. Kolla om hon är lite röd i svalget också. Visst kan det vara hårbollar också men då ska det varken göra ont. Det som oroar mig är att hon inte äter eller dricker så jag gissar på att något har fastnat.

Ring veterinären imorgon om du inte hittar felet.

Tack försvaren. Jag försökte kolla i halsen, men hon fick panik och hulkar bara. Känns som att det är som ni skriver, något som fastnat.

Hon var nu slickat på maten i skålen, men vet väl att det inte går/gör on att svälja maten så det gör hon INTE. Jag ringer veterinären imorgon om det fortsätter.
Citera
2009-08-06, 23:48
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Tack försvaren. Jag försökte kolla i halsen, men hon fick panik och hulkar bara. Känns som att det är som ni skriver, något som fastnat.

Hon var nu slickat på maten i skålen, men vet väl att det inte går/gör on att svälja maten så det gör hon INTE. Jag ringer veterinären imorgon om det fortsätter.

Magen full med hår med största sannorlikhet. Ge henne ett par nyskalade räkor så skall du se att det blir fart på magen. Räkor kan katter inte tacka nej till och de har en ordentligt laxerande effekt på de små liven.
Citera
2009-08-07, 09:22
Medlem
Kricas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Magen full med hår med största sannorlikhet. Ge henne ett par nyskalade räkor så skall du se att det blir fart på magen. Räkor kan katter inte tacka nej till och de har en ordentligt laxerande effekt på de små liven.

Precis vad jag satt å tänkte när jag läste.
Citera
2009-08-07, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf

Idag är det något bättre, även om hon sovit med mig inatt vilket hon annars avskyr att göra (hon vill röja på nätterna). Hon hulkar bara om man kliar henne på halsen och har knaprat i sig några bitar torrfoder. Det tyder kanske på att det inte är så stopp i halsen trots allt (eller att det glider nedåt) även om det känns märkligt att hon inte kastar sig över torrfodret som vanligt. Jag ska absolut fixa räkor idag, tack för tipset!

Nu är hon ute och springer, men hon är väldigt osynlig idag. Jag hoppas hon mår hyfsat bra.
Citera
2009-08-07, 21:04
Medlem
Mealyns avatar
Ring och hör med en veterinär kanske?
Citera
2009-08-07, 21:41
Medlem
Har du inte ringt veterinären än?? Det vore kanske en bra idé. Hmm. Jag skulle ringt för länge sen om det gällde mina katter.
Citera
2009-08-07, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evillina
Har du inte ringt veterinären än?? Det vore kanske en bra idé. Hmm. Jag skulle ringt för länge sen om det gällde mina katter.

Visst har jag ringt veterinären. Hon sa att symptomen kan bero på mkt...spontant lutade hon väl åt grässtrå som fastnat.

Hon tyckte jag skulle avvakta till imorgon bitti för atts e om hon blir bättre, men rekommenderade att det annars åtgärdas under helgen eftersom en katt som inte äter och dricker fort blir sämre. Men katten har börjat äta lite, men väldigt sparsamt.

Märkligt nog dissade hon räkorna som skulle vara oemotståndliga Hon slickade endast på dem. Hon knaprar dock i sig en och annan torrfoderbit emellanåt. Hon har ätit 1/2 dl torrfoder idag. Jag har tvångsvätskat.

Tror dock inte hon blir bättre, så imorgon blir det veterinärbesök. Katten har fått väldiga hulkanfall under senkvällen, vilket känns som en försämring, och jag tänker inte låta henne lida över helgen även om det säkert blir billigare.
Citera
2009-08-08, 09:23
Medlem
Mealyns avatar
Du har lyft på skinnet för att se så hon inte är uttorkad?
Citera
2009-08-08, 19:03
Medlem
Koka fisk och ge katten. Det kan katter inte stå emot. Mina katter gillar inte heller räkor men de älskar fisk så testa det. Testa någon vit fisk (finns billiga i affären för 20 kr). Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in