2003-12-08, 21:19
Medlem
Pellenezs avatar
Eftersom jag bara varit på forumet ett halvår så tycker jag att jag har rätt att ställa dumma frågor. Så nu har jag några undringar om moderatorer& moderatorskap:

1. Har moderatorerna något hemligt forum där de diskuterar sinsemellan eller sköts alla såna diskussioner via PM?

2. Vet admin vilka alla moderatorer är? D v s deras riktiga namn mm.

3. Vad krävs för att en moderator ska få sparken. Har det hänt?
(Jag inser att om en moderator gör nåt som ger banning så kan han/hon inte vara kvar som moderator)

4. Varför har vissa forum två moderatorer och andra bara en? Är det tänkt att alla forum ska ha två eller är det bara de med mest aktivitet.

5. Hur gör man om man vill bli moderator? Kontaktar man admin och talar om i vilka forum man kan tänka sig agera och sedan väntar på att en plats ska bli ledig, eller?

6. Har en moderator några befogenheter utanför det forum man modererar? Kan de t ex låsa trådar i andra forum?

7. Vad skiljer mellan admin och adim2 (super moderator) när det gäller befogenheter? En gissning är att admin kan varna/banna admin2, men inte tvärtom.
Citera
2003-12-08, 22:54
Medlem
Rubbermans avatar
Många frågor, men jag kan ge dig en del svar.

1) Vi mods har ett forum där vi kan diskutera med varann vad gäller regler, tveksamheter och allmänt snack oss emellan. Forumdelen är endast tillägängligt för moderatorer.

2) admin känner inte till våra IRL-identiteter. Varför skulle han behöva göra det?

3) Det har hänt att mods fått sparken. Antingen p g a olämplighet eller regelbrott.

4) Ju mer forumet växer, ökar också antalet inlägg och därmed texmassan som behöver ses över. En praxis är att en avdelning bör ha två moderatorer och jag tror även att det inom en snar framtid kommer att bli så. Undantaget kan vara för forum där det inte så mycket aktivitet.

5) Vill man bli mod ska man skriva och anmäla sitt intresse till admin. Kraven är att man är aktiv på forumet samt på avdelningen man vill moderera. Vidare bör man också ha varit medlem ett tag och inte vara helt ny bakom spakarna. Däremot är de flesta forum besatta så jag vet inte om admin önskar fler. Men att anmäla intresse är aldrig fel.

6) Moderator kan bara vidta adminstrativa åtgärder i de forum han modererar. Alltså; låsa, flytta trådar, merga trådar, splitta trådar etc. Vi kan även varna folk i våra avdelningar och även om vi formellt har rätten att varna i andras avdelningar, är praxis sådan att vi överlåter det till den berörde moderatorn.

7) admin2 har fler befogenheter än oss andra mods, men färre än admin.

Hoppas du fick någorlunda vsra på dina frågor. Och är detnåt jag glömt att skriva är mina andra kollegor mer än välkomna att fylla på.
MVH
Rubberman
Citera
2003-12-08, 23:38
Medlem
Pellenezs avatar
Jag tackar & bokar så mycket för dina svar!
Tycker att det var extra kul att just du svarade eftersom du var den första person som jag la märke till här på forumet. D v s den jag först lärde mig känna igen och komma ihåg (på ett positivt sätt).

Några kommentarer

Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
2) admin känner inte till våra IRL-identiteter. Varför skulle han behöva göra det?

Jag hävdar inte att han skulle behöva det. Undrade bara om så var fallet.

Citat:
5) Vill man bli mod ska man skriva och anmäla sitt intresse till admin. Kraven är att man är aktiv på forumet samt på avdelningen man vill moderera. Vidare bör man också ha varit medlem ett tag och inte vara helt ny bakom spakarna. Däremot är de flesta forum besatta så jag vet inte om admin önskar fler. Men att anmäla intresse är aldrig fel.

Min fråga ska inte tolkas som att jag är intresserad av att bli moderator. Det har jag varken tid, lust eller ork till. Däremot är jag full av beundran för dem som gör detta jobb helt idellt. Tycker att många moderatorer får oförtjänt med skit. Eftersom jag varit fotbollsdomare så kan jag sätta mig in lite i er situation.

Citat:
7) admin2 har fler befogenheter än oss andra mods, men färre än admin.

Så mycket har jag förstått. Men det skulle vara intressant att få veta exakt vilka skillnaderna är. Fast det kanske är hemligt
Citera
2003-12-08, 23:44
Medlem
Raazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Så mycket har jag förstått. Men det skulle vara intressant att få veta exakt vilka skillnaderna är. Fast det kanske är hemligt

admin2 har makt i alla forum, kan nickbanna folk. Dock kan han inte ip-banna som admin eller skapa forum eller moderatorer osv.
Citera
2003-12-08, 23:49
Medlem
Rubbermans avatar
Raaz hann visst före med admin2-frågan.

Du får inte missförstå mig med svaret om våra IRL-identiteter. Formulerade mig lite fel i all hast, det var inte menat som en avspisning, Pellenez!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in